Pravidla MZe ČR - Výstavba a technická obnova vodovodů a úpraven

Pravidla Ministerstva zemědělství České republiky

č. j. MZe 12828/2001-6000 k poskytování a čerpání

státní finanční podpory v rámci programu

“Výstavba a technická obnova vodovodů a úpraven vod” (329 030)

Ministerstvo zemědělství České republiky (dále jen “MZe”) jako správce programu “Výstavba a technická obnova vodovodů a úpraven vod” (dále jen “Program”) zajišťovaného

v rámci státní vodohospodářské politiky jako hlavního nástroje na podporu realizace potřebných opatření v oblasti zabezpečování zásobování pitnou vodou, se zřetelem :

· na plnění závazků z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé,

· na implementaci Směrnice Rady 98/83/ES, o jakosti vody určené pro lidskou potřebu, a dalších souvisejících směrnic,

· na mezinárodní smlouvu o úvěru mezi Evropskou investiční bankou a Konsolidační bankou Praha, s. p. ú., schválenou a podepsanou dne 7. června 2000 v Lucemburku pod č. j. EIB Fin. 20.614 (dále jen “smlouva EIB - KOB”),

· na mezinárodní smlouvu o záruce mezi Českou republikou a Evropskou investiční bankou, podepsanou za Českou republiku Ministerstvem financí dne 30. října 2000 na základě usnesení vlády České republiky č. 1028/2000 ze dne 16. října 2000,

· ke stanovenému cíli, kterým je umožnit dostupnost kvalitní pitné vody a zvýšit procento napojených obyvatel na veřejné vodovody ze současných 87 % o přibližně 2 % do konce roku 2005,

· k potřebě zabezpečit obnovu funkčně nevyhovujících a zastaralých systémů zásobování pitnou vodou a její úpravy, zejména technologických procesů úpravy vod,

· k vysoké finanční náročnosti investičních procesů pro zajištění potřebných opatření,

a v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen “rozpočtová pravidla”) a vyhláškou Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku (dále jen “vyhláška MF”),

a v souladu s usnesením vlády ČR č. 571/1994 ze dne 12. října 1994, aktualizovaným usnesením vlády ČR č. 1179/1999 ze dne 13. listopadu 1999, kterým bylo uloženo uplatňovat při poskytování finanční podpory státního rozpočtu “Pravidla na poskytování finanční podpory státu

pro vodohospodářskou investiční výstavbu”,

vydává v rámci § 12 rozpočtových pravidel a po schválení dokumentace programu Ministerstvem financí České republiky (dále jen “MF”) tato pravidla pro poskytování a čerpání státní finanční podpory určené na podporu Programu.

Tento Program je součástí “Programu podpory vodohospodářských investic v ČR” (dále jen “EIB půjčka”), který je financován z úvěrových prostředků Evropské investiční banky, peněžních prostředků státního rozpočtu, komerčních úvěrů a vlastních zdrojů konečných uživatelů (investorů) staveb.

Na základě uvedených mezinárodních smluv, následných vnitrostátních smluv a dalších navazujících dokumentů je základní podmínkou pro možné zařazení akce do EIB půjčky výše celkových investičních nákladů, která musí přesáhnout stanovený limit - 0,5 mil. EUR,

t. j. 18,5 mil. Kč (stanovený přepočet kurzu pro potřeby plánování : 1 EUR = 37 Kč).

Akce, která byla po splnění všech stanovených podmínek zařazena a schválena do EIB půjčky, je označena jako “EIB akce”.

Tato pravidla rovněž platí pro EIB akce. Pokud nejsou stanoveny další podmínky pro EIB akce v jednotlivých článcích těchto pravidel, pak doplňující požadavky, podmínky a postupy stanoví odbor vodovodů a kanalizací MZe (dále jen “MZe - OVK”).

ČÁST PRVNÍ

Všeobecné údaje

Čl. 1

Všeobecná ustanovení

1. Pravidla stanoví podmínky pro zařazení akce do Programu 329 030 a pro její financování s účastí peněžních prostředků státního rozpočtu, případně s účastí jiných peněžních prostředků státu, peněžních prostředků Evropských společenství svěřených České republice k realizaci společných programů a peněžních prostředků poskytnutých jinými zahraničními zdroji (dále jen “centrální zdroje”), komerčních úvěrů a vlastních zdrojů žadatele.

2. Pravidla dále stanoví postup pro výběr akce a její projednání, podmínky pro poskytnutí podpory a její použití (čerpání) a pro ukončení akce.

3. Na poskytnutí podpory není právní nárok.

4. Podpora je určena žadateli (příjemci podpory) na pořízení dlouhodobého majetku potřebného ke zlepšení současného stavu v zásobování pitnou vodou.

5. MZe je oprávněno stanovit v průběhu posuzování a projednávání akce další dodatečné doklady v případě, že jsou pro posouzení a projednání žádosti podstatné.

6. MZe může v mimořádně odůvodněných případech rozhodnout o odlišném postupu oproti ustanovení těchto pravidel.

Čl. 2

Předmět podpory

1. Předmětem podpory je :

a. výstavba veřejných vodovodů a souvisejících vodárenských objektů,

b. rekonstrukce a výstavba zařízení ke zkvalitnění technologie úpravy vody, její akumulace a čerpání s cílem zlepšení jakosti pitné vody,

c. výměna vodovodního azbestocementového potrubí za potrubí z materiálů, které lze použít v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů a vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 37/2001 Sb., o hygienických požadavcích na výrobky přicházející do přímého styku s vodou a na úpravu vody.

2. Podpora se poskytuje jako účast centrálních zdrojů na financování akce, vymezené žádostí, stavebním povolením a příslušnými smlouvami o dílo.

3. Podporu nelze poskytnout na akci, u které již bylo ukončeno financování nebo u které již požádal investor o vydání kolaudačního rozhodnutí.

Čl. 3

Žadatel (příjemce) podpory

O podporu podle těchto pravidel mohou žádat :

· města a obce,

· svazky měst a obcí (dobrovolné svazky a sdružení obcí),

· vodohospodářské akciové společnosti s více než 2/3 většinou kapitálové účasti měst a obcí (dále jen "VH a.s.").

Čl. 4

Formy a limity podpory

1. Podporu lze poskytnout ve formě účelově vázané dotace a dotace na krytí úroků z komerčních úvěrů.

2. Celková výše podpory nepřekročí 80% celkových investičních nákladů (řádek 812S formuláře RA 81).

3. Na akci s celkovými investičními náklady do 5 mil. Kč lze poskytnout podporu především ve formě účelově vázané dotace v maximální výši 65 %.

4. Na akci s celkovými investičními náklady vyššími než 5 mil. Kč lze poskytnout účelově vázanou dotaci nejvýše do 55% těchto nákladů.

5. Při poskytování účelově vázané dotace podle odstavců 3 a 4 tohoto článku pravidel se :

· u měst, obcí a jejich svazků přihlédne ke způsobu zabezpečení provozu a jeho vztahu k budoucí ceně vodohospodářské služby,

· u VH a.s. přihlédne k výši kapitálové účasti měst a obcí na základním kapitálu VH a.s., ke způsobu zabezpečení provozu a jeho vztahu k budoucí ceně vodohospodářské služby.

6. Maximální účast státního rozpočtu na krytí úroků z komerčních úvěrů je stanovena ve výši 75 % úroků z těchto úvěrů při maximální době splatnosti 7 let, a to i při komerčních úvěrech sjednaných s delší dobou jejich splatnosti.

7. Vypočtená úhrada úroků z komerčních úvěrů bude poskytována příjemci podpory v jednotlivých letech splácení komerčních úvěrů na základě platné úvěrové smlouvy mezi žadatelem a příslušnou finanční institucí a na základě dokladů, kterými prokáže žadatel (příjemce) této podpory úhradu stanovených splátek jistiny a splátek úroků z komerčních úvěrů v plné výši této finanční instituci v aktuálním kalendářním roce.

8. Dotace na krytí úroků z komerčních úvěrů bude projednána podle článku 7 těchto pravidel.

9. Pokud se na financování akce budou účastnit mimo peněžních prostředků státního rozpočtu i další centrální zdroje, zmíněné v článku 1 odstavec 1 pravidel, pak musí být dodrženy limity podpory uvedené v předchozích ustanoveních tohoto článku pravidel.

10. Podpora poskytnutá podle těchto pravidel může být použita výhradně na úhradu nákladů stavební a technologické části stavby, tj. nákladů uváděných na řádcích 8124 a 8125 formuláře RA 81 (popř. aktualizovaného pro další roky), bez nákladů na pořízení vodovodních přípojek. Náklady stavební a technologické části stavby bez nákladů na vodovodní přípojky musí být určeny ve smlouvě o dílo. Podporu lze použít pouze k úhradě oprávněných nákladů na pořízení dlouhodobého hmotného majetku v souladu s opatřeními FMF č. j. V/20100/92 (pro podnikatele), popř. V/20530/92 (rozpočtové a příspěvkové organizace a obce), ve znění pozdějších předpisů.

11. Podpora ve formě návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu bude poskytována jen výjimečně s ohledem na zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.

12. Svazek měst a obcí může být příjemcem účelově vázané dotace jen tehdy, pokud města a obce ručí za závazky svazku v případě, že svazek nemůže ručit svým majetkem ani dostatečnými stabilními finančními zdroji.

13. VH a.s. s více než 2/3 většinou kapitálové účasti měst a obcí může být příjemcem účelově vázané dotace jen tehdy, pokud je v jejich stanovách zakotveno omezení převoditelnosti akcií na jméno, jakož i všech práv s nimi spojených, s vazbou na akcii se zvláštními právy spojenými s výkonem hlasovacího práva, a to způsobem stanoveným MZe ve spolupráci s Fondem národního majetku České republiky. Stejný postup platí i pro zastavení těchto akcií.

14. Porušení předchozího ustanovení tohoto článku pravidel bude považováno za hrubé porušení rozpočtové kázně podle § 44 rozpočtových pravidel.

ČÁST DRUHÁ

PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ a jejich projednání

Čl. 5

Žádost o zařazení akce do Programu

1. Žádost se podává u místně příslušného pracoviště Zemědělské agentury MZe (dále jen “ZA”) podle příslušnosti okresu, který vydá vodohospodářské (stavební) povolení.

2. Vzor “Žádosti o zařazení akce do Programu” je stanoven v PŘÍLOZE 1 těchto pravidel. K žádosti se přikládá investiční záměr vypracovaný v rozsahu stanoveném v § 4 vyhlášky MF.

3. MZe stanovilo na základě oprávnění v § 4 vyhlášky MF, že žadatel akce s celkovými investičními náklady do 5 mil. Kč může zpracovat zjednodušený investiční záměr.

4. Každá žádost musí obsahovat mimo další stanovené doklady a podklady PŘÍLOHU 3 “Podílové ukazatele”.

5. Žádosti se přijímají průběžně. ZA zajistí kontrolu úplnosti žádosti a kontrolu souladu údajů, uvedených v investičním záměru s doklady k němu přikládanými. Úplné a věcně správné žádosti s investičním záměrem a k němu přiloženými náležitostmi předá ZA do 1 měsíce od přijetí žádosti MZe - OVK. Neúplné nebo věcně nesprávné žádosti vrátí žadateli s uvedením důvodu ve stejném termínu.

6. MZe - OVK posoudí žádosti předložené od února předcházejícího roku do konce ledna aktuálního roku a po projednání s regionálním orgánem (krajský, okresní úřad) rozhodne o jejich zařazení do Programu v jednotlivých letech. Současně bude proveden výběr potencionálních EIB akcí. Projednání společně s výběrem EIB akcí se uskuteční každý kalendářní rok v navazujícím termínu od 1. února do 30. dubna aktuálního roku.

7. ZA následně zajistí vyrozumění žadatelů zpravidla do 31. května aktuálního roku. Kladné sdělení bude obsahovat předpokládaný rok zahájení poskytování podpory a souhlas MZe se zadáním stavby.

8. U akcí financovaných formou individuálně posuzovaných výdajů státního rozpočtu se postupuje podle § 13 odstavec 3 písmeno a) a c) rozpočtových pravidel a podle § 6 vyhlášky MF.

Čl. 6

Finanční projekt a další náležitosti pro vydání Rozhodnutí

1. Po sdělení o zařazení do Programu bude žadatel prostřednictvím ZA vyzván k předložení finančního projektu a souvisejících dokladů podle PŘÍLOH 2 a 4.

2. Ve výzvě bude stanoven rozsah předkládaných formulářů RA (resp. jejich aktualizace) v souladu s vyhláškou MF, termín předložení a místo, kterému budou doklady předloženy ke kontrole a prověření jejich souladu s původní žádostí. Součástí výzvy mohou být další podmínky pro projednání finančního projektu.

3. Zpracování finančních projektů se řídí metodikou MZe.

4. Finanční projekt se předkládá spolu s Doplňkem žádosti podle PŘÍLOHY 2, rozsah náležitostí přikládaných k finančnímu projektu je stanoven v PŘÍLOZE 4 těchto pravidel.

5. V případě, že doklady budou neúplné nebo chybné, vyzve MZe - OVK žadatele k jejich doplnění a dopracování ve stanoveném termínu. V případě zjištění závažných nedostatků žádosti je MZe - OVK oprávněn žádost z Programu vyřadit a informovat o tom žadatele.

6. Žadatel může požádat MZe - OVK o prodloužení termínu stanoveného pro předložení dokladů s uvedením důvodu prodlení a návrhem termínu, kdy žádost předloží. Žádosti předložené po uplynutí konečného termínu je MZe - OVK oprávněn z Programu vyřadit.

Čl. 7

Projednání v Komisi

1. Mezirezortní komise MZe a MF (dále jen “Komise”) je ustavena a jedná podle jednacího řádu schváleného příslušným náměstkem ministra MZe.

2. Finanční projekty předložené ve stanoveném termínu, obsahující veškeré náležitosti podle těchto pravidel a předložené v souladu s původní žádostí, budou projednány v Komisi. Současně bude posouzen ukazatel dluhové služby a finanční situace žadatele, které žadatel prokáže zpracovaným výpočtem ukazatele dluhové služby podle PŘÍLOHY 9 a zpracovaným přehledem svých příjmů a výdajů za poslední dva roky, pro aktuální rok a pro rok následující podle PŘÍLOHY 10. VH a.s. tento přehled doplní o výkaz zisků a ztrát a dále rozpis použití vlastních zdrojů včetně odpisů na investice, a z toho na výstavbu vodovodů a kanalizací.

3. Při projednání postupuje Komise ve smyslu usnesení vlády ČR č. 571/1994, aktualizovaného usnesením vlády ČR č. 1179/1999, kterým bylo uloženo uplatňovat při poskytování finanční podpory státního rozpočtu “Pravidla na poskytování finanční podpory státu pro vodohospodářskou investiční výstavbu”.

4. Pokud Komise dodatečně zjistí nesrovnalosti v předložených dokladech, které nebude možno na místě odstranit, odloží projednání akce do doby jejich nápravy.

5. Komise provede věcnou a finanční kontrolu, prověří předložené doklady akce, na jejich základě a na základě projednání finančního projektu stanoví reálnou variantu financování akce podle finančního projektu, případně její modifikaci.

6. O projednání každé akce v Komisi se pořizuje protokol, ve kterém jsou uvedeny zejména závěry projednání finančního projektu, formy poskytnuté podpory a jejich výše, jakož i výše vlastních zdrojů příjemce podpory.Vzor protokolu je uveden v PŘÍLOZE 5 těchto pravidel.

Čl. 8

Rozhodnutí

1. Na základě protokolu z projednání v Komisi vydá MZe Rozhodnutí podle § 7 vyhlášky MF. Vzor podmínek pro použití podpory je uveden v PŘÍLOZE 6 těchto pravidel.

2. Rozhodnutí MZe vydává MZe - OVK.

3. MZe - OVK předá příjemci podpory protokol, doklad o registraci akce podle § 5 vyhlášky MF a Rozhodnutí.

4. V případě, že příjemce podpory zjistí, že není schopen zabezpečit realizaci akce včetně podmínek čerpání výdajů státního rozpočtu v souladu s Rozhodnutím, postupuje podle § 7 odstavce 6, 7 a 8 vyhlášky MF. Návrh na změnu Rozhodnutí musí rovněž obsahovat příslušně upravené návrhy formulářů RA podle vyhlášky MF, zdůvodnění a další potřebné doklady. Stejně tak učiní příjemce podpory v případě, že nemůže v plné výši čerpat stanovený objem podpory, která byla přidělena pro daný rok.

ČÁST TŘETÍ

Čerpání a použití podpory v průběhu výstavby

Čl. 9

Oznámení limitu jako podklad pro zahájení čerpání podpory

a doklady pro jeho vydání v dalších letech financování akce

1. Čerpání výdajů státního rozpočtu na financování Programu a registrovaných akcí stanoví § 10 vyhlášky MF.

2. Z příslušných výdajových účtů vedených u České národní banky uvolňuje MZe zálohově finanční prostředky finančním institucím. Příjemci podpory čerpají poskytnuté finanční prostředky

v pobočkách těchto finančních institucí podle jejich působnosti. V případě České spořitelny, akciové společnosti, je čerpání poskytnutých finančních prostředků realizováno na základě Oznámení limitu výdajů státního rozpočtu (dále jen “Oznámení limitu”) vystaveného MZe - OVK.

3. V souladu se schválenými smlouvami je realizováno financování EIB akcí prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky, akciové společnosti se sídlem v Praze (dále jen “ČMZRB”). Konečný uživatel (investor) stavby je povinen zřídit si u této banky speciální běžný účet tak, aby bylo zajištěno po projednání a schválení akce její plynulé financování. Čerpání výdajů státního rozpočtu pro EIB akce je stanoveno v § 10 odstavec 2 písmeno b) vyhlášky MF.

4. Příjemci podpory, kterým byla podpora na předmětnou akci již poskytnuta v předchozím kalendářním roce a poskytování podpory má pokračovat v aktuálním roce, předloží ZA aktualizované údaje o průběhu výstavby na formulářích RA podle vyhlášky MF společně s dalšími formuláři a doklady stanovenými v postupu MF pro zúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu v předchozím kalendářním roce. Termín pro předložení uvedených formulářů a dalších dokladů bude stanoven MZe - OVK ve spolupráci se ZA a bude respektovat termín stanovený MF ve zmíněném postupu.

5. Dále příjemci podpory, kterým byla podpora na předmětnou akci již poskytnuta v předchozím kalendářním roce a poskytování podpory má pokračovat v aktuálním roce, předloží MZe - OVK nejpozději do konce března roku, v němž má podpora pokračovat, tyto doklady :

a) audit finančního hospodaření (vypracovaný okresním úřadem nebo auditorem) za poslední rok bez výhrad, případně objasnit, jak se příjemce podpory s výhradami vypořádal,

b) zprávu o výši všech použitých zdrojů na realizaci akce v předcházejícím roce ve formě tabulky obsahující přehled uskutečněných plateb podle zdrojů financování (vlastní zdroje příjemce podpory, komerční úvěry, všechny další použité centrální zdroje), doplněnou u staveb s náklady stavební a technologické části vyššími než 2 mil. Kč kopiemi dokladů, prokazujících provedení úhrad (faktury, platební příkazy a výpisy finanční instituce, která platbu provedla).

Tato zpráva se nepředkládá u EIB akcí, u kterých jsou finanční prostředky čerpány prostřednictvím ČMZRB,

c) prohlášení o změnách údajů uvedených v žádosti o projednání finančního projektu, náležitostech k němu přikládaných a ve vydaném Rozhodnutí.

6. V případě, že příjemce podpory nebude moci dodržet stanovený termín pro předložení požadovaných dokladů, který je uveden v odstavci 5 tohoto článku pravidel, a požádá o časový posun, stanoví MZe - OVK na základě vzájemné dohody nový termín.

7. V případě, že příjemce podpory nebude moci dodržet stanovený termín pro předložení požadovaných dokladů, který je uveden v odstavci 5 tohoto článku pravidel, a nepožádá o časový posun, stanoví MZe - OVK konečný termín pro jejich předložení.

8. Při nedodržení termínu stanoveného v odstavci 6 nebo 7 tohoto článku pravidel je oprávněn MZe - OVK po dohodě s MF další čerpání výdajů státního rozpočtu na akci pozastavit, případně akci z Programu vyřadit.

Čl. 10

Rozpočtová kázeň, neoprávněné čerpání podpory a kontrolní činnost

1. Podporu poskytnutou podle těchto pravidel lze použít pouze k úhradě oprávněně vzniklých nákladů na realizaci akce, které jsou předmětem podpory podle vydaného Rozhodnutí s věcnou náplní stanovenou doloženými stavebními povoleními, popř. změnou stavby, povolenou příslušným stavebním úřadem v rámci vydaných stavebních povolení před nebo při kolaudaci stavby.

2. Příjemce podpory je povinen vynaložit vlastní zdroje minimálně ve výši stanovené platným Rozhodnutím jako “vlastní zdroje celkem”.

3. Během realizace akce provádí kontrolní činnost příslušné pracoviště ZA nejméně v rozsahu podle příslušných ustanovení rozpočtových pravidel. Kontrolní činnost provádí v souladu s rozpočtovými pravidly také další kontrolní orgány, kterými jsou podle § 39 rozpočtových pravidel územní finanční orgány a MF a podle § 40 rozpočtových pravidel správce kapitoly státního rozpočtu - MZe.

4. Příjemce podpory je povinen umožnit řádné provádění kontrolní činnosti.

5. V případě zjištění porušení rozpočtové kázně se postupuje podle § 44 rozpočtových pravidel.

Čl. 11

Další podmínky pro použití podpory

1. Změna vlastnictví investičního majetku, který vznikl realizací akce s účastí podpory poskytnuté podle těchto pravidel, je možná po dobu 10-ti let od data poskytnutí poslední části podpory (účelově vázaná dotace, dotace na krytí úroků z komerčních úvěrů, výjimečně návratná finační výpomoc ze státního rozpočtu), poskytnuté před kolaudací stavby pouze se souhlasem MZe po projednání s MF. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé porušení rozpočtové kázně podle § 44 rozpočtových pravidel.

2. Ustanovení v předchozím odstavci neplatí pro EIB akce. Na základě smlouvy EIB - KOB je konečný uživatel (investor) povinen ponechat si vlastnická práva a držbu hmotného investičního majetku, ze kterého se akce skládá, po dobu, než bude úvěr splacen, t. j. do 15. května 2020, pokud nebude Evropskou investiční bankou udělen předchozí písemný souhlas na jinou dobu společně se souhlasem MZe a MF. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé porušení rozpočtové kázně podle § 44 rozpočtových pravidel.

3. Při přípravě akce, její realizaci a při zabezpečení provozu každé realizované akce je příjemce podpory povinen postupovat v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.

4. Ustanovení v předchozím odstavci rovněž platí pro všechny EIB akce s další podmínkou - všechna výběrová řízení na zhotovitele budou provedena výhradně formou obchodní veřejné soutěže přístupné všem účastníkům za stejných podmínek, t. j. i účastníkům zahraničním.

5. Výběrová řízení na zhotovitele pro EIB akce, jejichž náklady na stavební a technologickou část stavby přesahují nad částku v Kč odpovídající 5 000 000 EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou, platným ke dni podání žádosti, musí být vždy zveřejněna v Úředním věstníku EU. Hlavní části dokumentace pro výběrová řízení musí být k dispozici v anglickém jazyce a musí být předloženy k vyjádření Evropské investiční bance.

6. Zadávací podmínky pro výběrová řízení na zhotovitele pro každou EIB akci musí být projednány s MZe - OVK.

7. Ustanovení v odstavcích 4 až 6 tohoto článku pravidel pro EIB akce jsou dány smlouvou EIB - KOB.

Čl. 12

Zálohy zhotovitelům a daň z přidané hodnoty

1. Příjemci podpory mohou poskytnout zhotovitelům zálohy až do 10 % výše podílu účasti státního rozpočtu na financování akce podle zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.

2. U záloh poskytnutých podle odstavce 1 musí být ve lhůtě 100 kalendářních dnů provedeno věcné plnění, t.j. vyúčtování provedených prací a dodávek a vystaven doklad o zaplacení jako podklad pro dílčí plnění ve smyslu zákona o dani z přidané hodnoty. Pokud byla uvedeným způsobem záloha vyúčtována, pak může být poskytnuta další záloha ve výši podle odstavce 1 tohoto článku pravidel.

3. Příjemce podpory je povinen vést dokumentaci provedených prací a dodávek podle odstavce 2 tohoto článku pravidel.

4. Příjemce podpory v případě daně z přidané hodnoty postupuje podle § 12 odstavec 1 vyhlášky MF.

ČÁST ČTVRTÁ

Závěrečné vyhodnocení akce

Čl. 13

Kontrola a ukončení akce

1. Při závěrečném vyhodnocení akce se postupuje v souladu s § 8 vyhlášky MF.

2. Při realizaci a dokončení akce musí být dodrženy ukazatele stanovené ve sloupci CELKEM platného Rozhodnutí (posledního vydaného) označené MIN nebo MAX jako závazné v logické souvislosti. Vždy se jedná o dodržení :

· termínu “Realizace akce” ve sloupci dokončení, kterým se rozumí termín vydání kolaudačního rozhodnutí nebo rozhodnutí o uvedení stavby do zkušebního provozu,

· termínu “Závěrečné vyhodnocení akce” ve sloupci dokončení,

· stanovených parametrů v části “Rozhodující projektované parametry”,

· minimální výše vlastních zdrojů účastníka programu,

· podmínek pro použití podpory uvedených v příloze Rozhodnutí, které jsou jeho nedílnou součástí,

· závazku oznamovat změny podle prohlášení v žádosti.

3. V termínu stanoveném pro závěrečné vyhodnocení akce (dokončení) požádá příjemce podpory MZe prostřednictvím ZA o kontrolu akce a její ukončení. K žádosti přiloží dokumentaci závěrečného vyhodnocení akce v rozsahu podle § 8 odstavec 2 vyhlášky MF.

4. ZA provede do 30 dnů od přijetí žádosti prověrku úplnosti dokumentace závěrečného vyhodnocení, dodržení termínových a věcných ukazatelů. Ve lhůtě nejpozději dalších 30 dnů ZA vypracuje kontrolní zprávu s uvedením zjištění k dodržení stanovených závazných ukazatelů a podmínek a spolu se žádostí a dokumentací ji postoupí MZe - OVK.

5. V případě, že ZA nebo MZe - OVK při hodnocení předložených dokladů zjistí závažné nedostatky, které lze kvalifikovat jako porušení rozpočtové kázně podle § 44 rozpočtových pravidel, pak postupují podle § 8 odstavec 3 písmeno a) vyhlášky MF.

Čl. 14

Ukončení závěrečného vyhodnocení akce

3. MZe - OVK předloženou dokumentaci přezkoumá a v případě, že kontrolní zpráva nebude konstatovat neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu nebo zjištění nedodržení stanovených závazných ukazatelů nebo stanovených podmínek, pak v souladu s § 8 odstavec 3 písmeno b) vyhlášky MF závěrečné vyhodnocení ukončí.

4. V případě, že kontrolní zpráva bude konstatovat porušení podmínek čerpání prostředků státního rozpočtu nebo nedodržení závazných ukazatelů, pak MZe - OVK postupuje podle § 8 odstavec 4 vyhlášky MF.

5. Závěrečné vyhodnocení akce financované formou individuálně posuzovaných výdajů státního rozpočtu lze ukončit pouze se souhlasem MF. Žádost o ukončení závěrečného vyhodnocení předává MZe - OVK na MF.

ČÁST PÁTÁ

Pravidla pro posouzení a výběr AKCE

Čl. 15

Hlavní kriteria pro výběr akce

1. Do Programu mohou být zařazeny pouze akce, které splňují předpoklad zajištění investorské přípravy pro zahájení své realizace. Tento předpoklad se prokazuje vydaným územním rozhodnutím nebo stanoviskem orgánu, který bude stavbu povolovat, že bude provedeno pouze stavební řízení.

2. Zařadit akci do Programu bude možné, pokud bude doloženo stanovisko vodohospodářského orgánu, který bude stavbu povolovat. Z hlediska optimálnosti a naléhavosti akce bude posouzen soulad s Programem rozvoje vodovodů a kanalizací územního celku (dále jen “PRVKUC”) nebo s koncepcí kraje či okresu, pokud není PRVKUC zpracován.

3. Do Programu nebude zařazena akce, jejíž realizace má umožnit pouze vybudování vodohospodářské infrastruktury na pozemcích, které jsou určeny pro budoucí výstavbu (zainvestování pozemků).

4. Priorita zařazení akce do Programu bude posouzena podle následujících kriterií :

a) úplná nedostupnost pitné vody,

b) řešení havarijních situací v kvalitě vodních zdrojů,

c) počet zásobovaných obyvatel,

d) zlepšení kvality dodávané pitné vody

e) soulad řešení se státní vodohospodářskou politikou a státní politikou životního prostředí a přínos pro její naplnění,

f) soulad s koncepčními materiály charakteru PRVKUC apod.,

g) zvýšení zabezpečenosti dodávky pitné vody,

h) řešení dalších lokalit,

i) podíl investičních nákladů a počtu zásobovaných obyvatel,

j) podíl investičních nákladů a množství upravené vody.

ČÁST ŠESTÁ

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Čl. 16

Přílohy pravidel

1. Nedílnou součástí pravidel jsou tyto přílohy :

Příloha 1 - Vzor žádosti o zařazení akce do Programu

Příloha 2 - Vzor Doplňku žádosti

Příloha 3 - Podílové ukazatele

Příloha 4 - Náležitosti předkládané spolu s finančním projektem

Příloha 5 - Vzor protokolu z projednání v Komisi

Příloha 6 - Vzor podmínek pro použití podpory

Příloha 7 - Prohlášení žadatele

Příloha 8 - Formuláře RA podle vyhlášky MF

Příloha 9 - Ukazatele dluhové služby

Příloha 10 - Přehled příjmů a výdajů investora

Čl. 17

Společná ustanovení

1. Akce projednané v Komisi před účinností těchto pravidel se dokončí podle Směrnic MZe

a Zásad MF platných v době podání žádosti žadatele.

2. Při závěrečném vyhodnocení akce podle článků 13 a 14 těchto pravidel se postupuje podle zákonů, vyhlášek a pravidel platných v době vydání prvého platného Rozhodnutí.

3. Pravidla budou publikována ve Věstníku MZe.

Čl. 18

Zmocňovací ustanovení

1. Ministerstvo zemědělství může v případě potřeby zpřesnit tato pravidla.

Čl. 19

Zrušovací ustanovení

1. Těmito pravidly se ruší Směrnice MZe č. j. 184/2000-6000 ze dne 23. května 2000.

Čl. 20

Účinnost

1. Tato pravidla nabývají účinnosti dne 1. dubna 2001.

Za Ministerstvo zemědělství :

Ing. Karel T u r e č e k v. r.

náměstek ministra pro vodní hospodářství

přílohy ve formátu zip v připojeném souboru

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info