Chuť utrácet domácí spotřebitele stále neopouští
23.01.2002 | Denik.cz
Spotřebitelé v listopadu utráceli o něco méně než v říjnu. Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně o 6,6 procenta, když v říjnu lidé utratili o 8,1 procenta více než ve stejném měsíci před rokem. Oznámil to Český statistický úřad. Spotřebitelé vydali v předposledním měsíci loňského roku více i za služby, a to o 4,7 procenta. Ekonomové hodnotí vývoj pozitivně. Solidní domácí poptávka, která se podílí zhruba polovinou na hrubém domácím produktu, přispívá k růstu hospodářství, není ale tak vysoká, aby tlačila vzhůru inflaci.
"Maloobchodní tržby rostou již 25 měsíců v řadě, a zatím nic nenaznačuje, že bychom se měli dočkat záporného čísla," doplnil David Marek z Patria Finance. Upozornil na rostoucí tržby z prodeje a oprav automobilů, které se meziročně zvýšily o 7,4 procenta. "K růstu zájmu o automobily přispěl růst příjmů domácností, lepší dostupnost leasingu a úvěrů a stagnace cen aut. Pokles cen ropy a zlevnění pohonných hmot zvýšilo zájem spotřebitelů i o benzin a naftu." dodal.
Stálicí v útratách zákazníků zůstaly zásluhou mobilních telefonů spoje. Spotřebitelé také častěji nakupovali ve specializovaných prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží a v obchodech s textilem a obuví. Nevyhýbali se ani luxusnějším výrobkům.
"Za celý loňský rok čekáme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,3 procenta. Letos předpokládáme růst o 5 až 6 procent. Důvodem je optimismus spotřebitelů, o němž svědčí indikátory důvěry, pokračování růstu reálných mezd, stabilizace na trhu práce a nízké úrokové sazby, jež doprovází zvýšený zájem bank o drobné klienty," dodal Marek.

Tweet



