Budvar a Anheuser-Busch se hádají, kdo vyhrál soud

Busch, český a americký pivovar přivlastňující si ceněné označení Budweiser, se nedokážou shodnout ani na výsledku soudu.

České Budějovice - Rozhodčí už dávno rozdali soupeřům v krasobruslení známky, vyrovnaný závod skončil více méně nerozhodně. Přesto se oba soupeři ještě několik měsíců po soutěži hádají, kdo vlastně zvítězil, kdo první skočil trojitého salchowa. Absurdní představa? Možná ano, ale podobně to stále častěji vypadá poté, co právníci Budějovického Budvaru a amerického konkurenčního Anheuser-Busche opustí soudní síně. Žádná idylka v podobě "jdeme na pivo", jak se nám snaží namluvit reklama. Oba pivovary, které ve více než čtyřiceti zemích světa vedou známé soudní spory o ceněné označení Budweiser, se totiž poslední dobou nedokážou shodnout ani na tom, kdo vlastně u soudu uspěl a vyhrál. Vlastně v jednom se přece jen vzácně shodují: Obě strany stále častěji mluví o vítězství a protivníka pomlouvají z překrucování faktů. Komu dali soudci za pravdu, se bez překřikování shodli snad jen ve Velké Británii - tam totiž pod stejným označením smějí pivo prodávat oba dva. Ať už si zákazník sám vybere, jakému pivu dá přednost, rozhodl soud. Naposledy se pohádali konkurenti kvůli výsledku soudu v Dánsku. Nejprve oba pivovary oficiálně vydaly vítězství slavící prohlášení. Uhájili jsme další skandinávské obchodní teritorium před soudními útoky ze strany amerického obchodního konkurenta, pochvalovali si Budvarští. Těší nás, že Budvar přiznal, že máme v Dánsku výhradní práva ke značkám Budweiser a Bud, kontroval Anheuser-Busch. Tato slova však vyprovokovala nejvyšší muže obou společností, kteří se ihned do slovní přestřelky sami vložili. "Budvar se stále pokouší podávat své prohry jako výhry, což uvádí veřejnost v omyl," vystřelil výkonný ředitel a prezident Anheuser-Busch International Stephen Burrows. Odveta Budějovického Budvaru v podání generálního ředitele Jiřího Bočka na sebe nenechala dlouho čekat: "Reakce společnosti Anheuser-Busch mě nepřekvapuje. Není to poprvé, co pan Burrows překrucuje fakta a tím uvádí veřejnost v omyl." Co se tedy vlastně v Dánsku stalo? Jak vlastně soudci rozhodli? Jednoduše a stručně řečeno: Vlk se nežral, ale koza zůstala celá. Americké pivo si tam konzumenti koupí pod názvy Budweiser či Bud, české pivo najdou pod označením Budějovický Budvar. Budvar, který vstoupil na dánský trh teprve před čtyřmi lety, tedy může tvrdit: Nepodařilo se jim vytlačit nás, zůstáváme! Anheuser-Busch zase může reagovat: Uhájili jsme výhradní práva k našim značkám Budweiser a Bud! V jiné skandinávské zemi - ve Finsku - rozhodli před dvěma lety soudci podobně. Vyhověli žádosti Američanů a zakázali Budvaru používat ve Finsku na etiketách slovo Budweiser, nicméně i nadále může do skandinávské země vyvážet pivo pod českým označením Budějovický Budvar.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info