Ubrání moravské víno trh?

Rakouští vinaři se chystají k útoku na moravský vinařský trh. A v zádech mají výraznou pomoc od státu, který jim přispívá na jejich propagaci.

Předzvěstí ofenzívy rakouských producentů vína je expozice na brněnském veletrhu Vinex. Ve společném stánku se představuje dvaadvacet rakouských vinařů. Jejich expozici organizuje marketingový odbor rakouského vinařského fondu, který z padesáti procent financuje právě stát. "Nejde zatím o frontální útok, ale spíše o vytvoření předmostí na dobu, kdy vstoupíme do Evropské unie a otevře se trh s vínem. Rakouští vinaři mají v posledních letech trošku problém v tom, že u nich klesá spotřeba vína a je tam hodně tvrdá konkurence. Proto se snaží vína vyvážet, a jižní Morava je v podstatě první na ráně za kopcem. Jde nyní o to, kolik mezer jim na trhu necháme a jestli konkurenci dokážeme ustát," řekl publicista specializující na vinařství Milan Ballík. "Rakouské vinařství je silná konkurence, je logické, že se snaží svoje přebytky prodat," řekl tajemník Českomoravské vinohradnické a vinařské unie Martin Půček. V tuzemsku produkce moravských a českých vinařů pokrývá asi padesát procent spotřeby. "Spotřeba vína u nás činí třináct litrů na osobu a rok, a proto zatím prostor pro další producenty je," řekl Půček. Ten tvrdí, že problém při dovozu rakouských vín není ani tak v kvalitních odrůdových vínech, jako spíše ve stolním víně.

"Kvalitní vína vytváří prostor pro to, aby sem Rakušané začali dovážet stolní víno, které ale není zdaleka tak dobré a mnohdy jsou na něm lákavější etikety, než je kvalita toho vína," řekl Půček. Rakušané ale neponechávají nic náhodě, a přesto, že zatím jsou jejich vína znevýhodněna třicetiprocentní celní přirážkou, začali se už na útok na tuzemský trh připravovat. Od vinařského fondu dostali všechny podklady obsahující mimo jiné potřebné dokumenty, které musí mít v češtině například na etiketách. "Přestože jsou rakouští vinaři doma navzájem tvrdou konkurencí, při prezentaci v zahraničí vystupují jednotně," vysvětlil Ballík. Majitelka vyhlášené brněnské vinotéky Archa Vladimíra Mrázová tvrdí, že zákazníci už mají přehled o kvalitě rakouských vín. "Rakušané se už nyní připravují na dobu, kdy se otevře trh a oni budou moci dodat vína, která budou levnější. Lidé ale zatím jednoznačně preferují moravská vína," řekla Mrázová. Rakouské konkurence se jihomoravští vinaři obávají. "Jestli přijdou na trh teď, nebo za dva roky, je už jedno, jednou to přijít musí. Jsme o stupínek níž a oni se díky dotacím mohou na trhu mnohem lépe uchytit," řekl sklepmistr společnosti Neoklas Šardice Petr Vydařilý. "Jsme kousek od sebe, takže konkurence to určitě je a bude se zostřovat," domnívá se Martin Grzňa z Vinných sklepů Lechovice. Moravští vinaři věří, že jim v boji se zahraniční konkurencí pomohou peníze z vinařského fondu. "Kvalita moravských vín šla za posledních pět let výrazně nahoru, dokazují to i úspěchy na výstavách. V čem jsme pozadu, je právě marketing, a to by se mělo výrazně zlepšit," řekl Půček. "Je už pět minut po dvanácté a opravdu je potřeba zlepšit propagaci tuzemských vín," dodal Ballík.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info