Několik myšlenek ke spuštění programu SAPARD v ČR
15.04.2002 | Agris
Dnešek je pro české zemědělství a celou oblast českého a moravského venkova dnem symbolického otevření finančních bran specifických bruselských fondů z programu SAPARD, které naše zainteresovaná veřejnost dlouho očekávala. Finančních prostředků, nakumulovaných za období posledních tří let, není málo, ale není jich zase tolik, aby dokázaly vyřešit nebo nastartovat řešení všech z celé řady problémů, které v českém zemědělství a na venkově přetrvávají. Klíčovým momentem je pochopení faktu, že SAPARD je především "zkušebním testem", jak je ČR připravena a schopna využívat a také nezpochybnitelně dokladovat finanční toky z "Bruselu", přičemž naplní základní poslání fondu, tedy být v souladu se zkvalitňováním agrárního prostředí v širokém záběru, avšak bez jakékoliv eskalace produkce komodit.
Tento signál spolu s několikrát opakovanou pozicí Evropské komise k budoucí struktuře plateb pro kandidátské země by bylo vhodné mít při zaměření projektů programu SAPARD na mysli. Jinými slovy: Čerpání prostředků na programy SAPARD by se mělo z relativně širokého spektra možností soustředit zejména na ty, které bude možná v rámci budoucí zemědělské politiky v určitém teritoriu dále rozvíjet. Ačkoli je samozřejmě obtížné zasahovat do svobodného rozhodování podnikatelů, jak v rámci splnění podmínek SAPARD příslušné finanční prostředky využít, nebylo by rozhodně na škodu, zejména v rámci integrovaného regionálního prostředí koordinovat zaměření projektů tak, aby jejich realizace ve svých důsledcích neznamenala zbytečné plýtvání penězi.
Rád bych proto v této souvislosti apeloval jak na jednotlivé podnikatelské subjekty, tak na regionální pracoviště agentury SAPARD ČR, aby se při posuzování žádostí řídily zejména následujícími principy:
- Rozlišovat budoucí (čili ne ty současné) produkční a neprodukční zemědělské oblasti v ČR
- V teritoriích předpokládaného produkčního zemědělství volit z nabízených priorit zejména projekty typu 1.1. - "Investice do zemědělského majetku" a 1.4. - "Meliorace a pozemkové úpravy".
- V teritoriích spadající půdně a klimaticky do znevýhodněných oblastí (LFA) volit projekty v rámci opatření 2. - "Trvale udržitelný rozvoj venkovských oblastí".
- V rámci území, které spolu na základě historických vazeb a obdobných přírodních podmínek logicky souvisí, by měly být jednotlivé podávané i schvalované projekty vůči sobě v partnerském, a ne v konfrontačním postavení.
Praha, 15. dubna 2002
Ing. Jaroslav Palas, předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny parlamentu ČR
Další články v kategorii
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)

Tweet



