Pivovary v kraji chválí letošní spotřebu piva

Podnikáme, ale mnohdy jen s největším štěstím a úsilím. Zejména, jestliže jsme malí a nemůžeme si dovolit příliš velkou reklamu. I tak by šlo shrnout pocity většiny zástupců středočeských pivovarů po letošní letní sezoně. Žádný z nich zatím nepotkal osud Korunního pivovaru Litoměřice, který o víkendu zatím jako poslední ohlásil konec výroby kvůli ekonomickým problémům. Ve Středočeském kraji je pivovarů jedenáct, dohromady vyrábějí docela slušnou řádku značek - čtyřicet. Stěží by dokázal "jakýkoli" pivní borec ochutnat všechny značky na jedno posezení.

Pivaři z kraje drží pivovary nad vodou

I když zástupci pivovarů tvrdí, že pivní patriotismus pomalu mizí, přesto jim nezbývá, než se často opírat právě o zákazníky v kraji.

"Nejvíce našeho piva se prodává mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem," říká například obchodní zástupce Pivovaru Podkováň Antonín Červený ml. Zároveň popisuje, jak se snaží konkurovat gigantům typu Prazdroje či Staropramenu. "Velké pivovary nemohou nabídnout osobitý přístup k zákazníkovi. Naši odběratelé kupují pivo přímo v pivovaru, znají prostředí, takže u nás naštěstí pivní patriotismus funguje," podotýká. Podobný názor má i ředitel Pivovaru Nymburk Pavel Benák, jehož nejprodávanější značkou je petos Pepinova desítka. "Pivní patr iotismus ještě částečně platí, ale lidé jsou hodně ovlivněni celoplošnou reklamou, takže dávají často přednost pivům, která znají z reklamy," uvádí. Samotný pivovar na místní region hodně spoléhá. "Nejvíce našeho piva se samozřejmě prodává na Nymbursku, my jsme lokální pivovar, ale dodáváme také okresu Kolín a Praha-Východ," konstatuje, ale konkrétní místa sdělit nechce. "Kde konkrétně je prodáváme a kde jsme nejprodávanější, říci nemůžu, jsou to interní informace," vysvětluje. O patriotismu, tedy věrnosti regionální značce, mluví také Petr Peniaštek z Pivovaru Lobkowicz. Podle něj jde ale o otázku věku. "Věrnost značce funguje hlavně u generace kolem padesáti a více let. U mladších lidí pivní patriotismus stále více slábne, protože masírováni reklamou si kupují výrobky, které znají z televize," soudí.

Ve středočeských pivovarech převládá spokojenost

Některé pivovary chystají do budoucnosti několik nových značek, i když zároveň upozorňují, že nalákat zákazníky na novou chuť je velmi obtížné. "Příští rok chceme uvést na trh nějakou novinku, a zároveň dokončujeme pivovarskou hospodu," hlásí Hana Mayerová z Pivovaru Berounský medvěd. V Berouně jsou spokojeni. "Sezona byla úspěšná, jen během povodní byl v prodeji menší pokles, a teď v září, když se ochladilo," pochvaluje si Mayerová. Při odbytu sází na prodej přímo uvnitř firmy, kde dokonce mají non-stop prodejnu. Do budoucnosti chystají několik novinek. Spo kojeni jsou i v Pivovaru Benešov. "I přesto, že některé pivovary byly uzavřeny, náš pivovar v konkurenci ostatních pivovarů obstává dobře," říká obchodní ředitel Petr Kožant. Pivovar dodává pivo do sítě hypermarketů Diskont, Billa, Julius Meinl a celkem do 350 restaurací po celé zemi. Sedmdesát procent piva v sudech jde ale na prodej hlavně v ok resech Benešov, Praha-Východ a Tábor. Na Benešovsku se nejvíce pije desítka, letos bylo celkově nejprodávanější právě pivo výčepní světlý ležák 10. Naopak příliš nadšení nevládne v Pivovaru Lobkowicz. "Letošní sezona byla průměrná," uvedl zástupce značky Petr Peniaštěk. "Navíc se na prodeji piva podepsaly povodně. Když byly před lety na Mora vě, prodej piva stoupl, lidé trpěli depresemi a hodně skladů s nápoji bylo zatopeno. Letos to ale s povodněmi bylo naopak, ten konec léta pro nás znamenal pokles."

Nejoblíbenější mezi lidmi je klasické světlé pivo

Ve středních Čechách se vyrábí pivo nejrůznějších názvů, barev a stupňů od sedmi do čtrnácti. Nejoblíbenějším ale zůstává klasické světlé pivo. "Češi jsou extrémně konzervativní a prosadit na trhu nějakou pivní novinku je opravdu složité," tvrdí Petr Peniaštěk z Pivovaru Lobkowicz. I přesto se letos dvě nová piva v kraji objevila - Sedm kulí 13 a Radler.cz. Nejprodávanějšími "domácími" pivy byly benešovský světlý ležák 10, Pepinova 10, Vévoda 11, světlá 10 z pivovaru Klášter, světlá 10 Herold a krušovická světlá 10. Stále oblíbenější hlavně mezi ženami začíná být také tmavé pivo. Zřejmě nejznámější středočeský pivovar, Královský pivovar Krušovice, prodává nejvíce světlé výčepní pivo. A to jak v Praze, tak v okresech na Kladensku, Mělnicku a Rakovnicku. "Roste zájem o Mušketýra, kterého jsme dali na trh v roce 1999. Oblíbené je i Krušovické černé, které má tém ěř stoletou tradici," sdělil zástupce firmy Vlastimil Bradáč. Krušovičtí také zkouší první český míchaný nápoj Radler.cz. "Prodáme ho asi čtyři tisíce hektolitrů měsíčně," podotkl Bradáč. Nejprodávanější značkou Pivovaru Lobkowicz je jednoznačně jedenáctka Vévoda, v exportu jde na odbyt značka Kníže. Šedesát procent produkce končí ve třech okresech - Příbram, Benešov a Tábor. Pivovar Klášter, jehož polovinu produkce pro Středočeský kraj vypijí v okrese Mladá Boleslav, uvádí jako nejprodávanější pivo světlou desítku. A jsou spokojeni. "Letní sezona byla hodně úspěšná, v září sice nastal mírný pokles, ale vypadá to, že taky b ude docela dobré. Novinky chystáme jenom pro zahraniční trh, na českém trhu je těžké se prosadit s nějakou pivní novinkou," přiznává ředitel pivovaru Josef Svoboda. Také v Pivovaru Herold Březnice mají letos nejprodávanější světlou desítku, nejvíce piva prodávají Praze a na Klatovsku. Pokud jde o region, pochvalují si okolí Březnice a Příbrami. "Jde však jen o dvacet procent naší produkce," upozorňuje obchodní zástupce pivovaru Jan Belanský. Když mluví o přežití na trhu, přichází s netradičním argumentem. "Nás to prostě baví, proto tady ještě stojíme. My jsme totiž jeden z nejmenších v Čechách a daří se nám přežívat hlavně kvůli exportu do zahraničí," vysvětluje.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info