CEBRE: nová zkratka, o níž by podnikatelé měli vědět

V Bruselu začala fungovat Česká podnikatelská reprezentace při EU (Czech Business Representation, CEBRE). Je výsledkem dlouho připravovaného projektu Hospodářské komory ČR, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Konfederace podnikatelských a zaměstnavatelských svazů ČR a státní agentury na podporu obchodu CzechTrade.

Proč by čeští podnikatelé o CEBRE měli vědět?

Když Evropská komise sbírá ohlasy na některou ze svých zelených knih nebo pořádá slyšení k připravované legislativě, čeští podnikatelé zůstávají stranou. Nejenže narozdíl od svých rakouských, holandských či španělských kolegů nejsou ještě na té správné straně unijní barikády. Navíc teprve dostávají Evropu do svých časových rozvrhů a hledají k ní cestičky. Mapují terén. Ptají se, co se za necelé dva roky, po přijetí ČR do EU, skutečně změní. Hledají způsoby, jak být informováni, většinou co nejúsporněji z hlediska času i peněz.

Před českými podnikateli a jejich profesními organizacemi se přitom stále víc otevírá svět bruselského lobbyingu, tedy účasti a někdy snad i vlivu na dění v rozhodovacích orgánech EU. Z pohledu firem členských států EU jde dnes o zcela svébytnou aktivitu, o téměř plnohodnotný obor služeb, kterému se přímo v Bruselu profesionálně věnuje víc než deset tisíc analytiků, pozorovatelů, reprezentantů či prostě lobbyistů. Tito lidé bombardují firmy "včasnými varováními" před chystanými předpisy a regulačními opatřeními EU, zprostředkovávají argumentaci mezi podnikateli a orgány EU, snaží se prosazovat zájmy svých klientů do výsledné podoby závazných rozhodnutí. Skutečný vliv přitom mají především celoevropská podnikatelská či zaměstnavatelská sdružení a v nich silné a dobře organizované národní svazy a komory velkých členských zemí, například EUROCHAMBERS.

Během několika posledních let se v Bruselu začala objevovat i zájmová zastoupení nevládních subjektů z kandidátských zemí střední a východní Evropy. Banky, velké státní firmy, podnikatelská sdružení, města i regiony z Polska, Maďarska, Slovinska, Estonska, Turecka, ale i ČR, vyslaly své agenty, aby pro ně zmapovali šance a rizika vstupu do EU a zviditelnili své zakladatele jako připravené a solidní partnery pro "starou" Evropu. V jejich případě nejde ještě většinou o skutečný lobbying, protože vliv subjektů z kandidátských zemí naráží na řadu objektivních i subjektivních překážek. V orgánech EU zatím nepůsobí jejich krajané, některá rozhodnutí na ně nedopadají automaticky, ale prostřednictvím politických přístupových jednání, a řada podpůrných programů EU jim prozatím není otevřena. Navíc střední a východní Evropa je v Bruselu ještě málo známá, stále nese jisté stigma Orientu, tváře jejích reprezentantů nejsou povědomé, jména těžko vyslovitelná…

Právě proto je však přítomnost východních zástupců v Bruselu důležitá. Členství v EU postaví podnikatele kandidátských zemí před trojici velkých výzev.

Tři výzvy pro podnikatele po vstupu do Unie

Dopadnou na ně nové harmonizované právní požadavky, které budou dále zpřesňovány a zpřísňovány a především důsledněji vymáhány pod dohledem Evropské komise a Evropského soudního dvora. Řada nových europředpisů je a bude investičně náročná a zanedbá-li firma přípravu, mohla by se kvůli nim dostat i do potíží. Být včas informován, porozumět tomu, co předepsal Brusel a co už přidala národní vláda, mít cestičky a kontakty pro případnou argumentaci, to má pro každou dotčenou firmu svou hodnotu. Proto většina podnikatelských zastoupení v Bruselu funguje jako legální institucionální špionáž svého druhu a pozorně zaznamenává všechny novinky, které by se mohly týkat klienta nebo jeho oboru.

Podnikatelé budou - zadruhé - nuceni čelit nové konkurenci, která se objeví proto, že zmizí ekonomická hranice mezi námi a EU a srovnají se základní parametry podnikatelského prostředí. Postupně také dojde ke sblížení cenových hladin obou částí Evropy, a tedy k vyčerpání cenové konkurenční výhody podnikatelů z kandidátských zemí. Firmy budou nutně potřebovat manažery, kteří rozumějí Evropě, mají rozhled, znají regulaci podnikání na úrovni EU i jejích národních trhů a komunikace se zahraničními obchodními partnery nebo s evropskými úředníky pro ně není problém. Řada podnikatelských zastoupení v Bruselu proto nabízí manažerské stáže, pořádá poznávací zájezdy pro podnikatele do institucí EU, vyhledává pro firmy informace, partnery i podporu přes evropská oborová sdružení atd.

Zatřetí je vstup ČR do EU velká podnikatelská příležitost. Otevře se trh s půlmiliardou koupěschopných spotřebitelů. Otevřou se i všechny podpůrné fondy a finanční instrumenty EU. Otevře se možnost optimalizovat vlastní podnikání, nákupy, dodávky, úvěry, spojenectví v rozměrech jednotného trhu EU. Ovšem, narozdíl od právních nároků a nové konkurence, budou tyto šance pouze nabídnuty, jejich skutečné využití bude záviset výhradně na připravenosti podnikatelů z kandidátských zemí. Kdo si jen počká, ten se jich nedočká. A to ještě jednou podtrhuje naléhavou potřebu kvalitních informací, připravených manažerů, možnosti přímé komunikace s orgány EU a s evropskými oborovými sdružením.

Co CEBRE nabízí

Česká podnikatelská reprezentace při EU (CEBRE) vychází ve své činnosti právě z těchto předpokladů. Na jedné straně chce v Bruselu zviditelňovat a reprezentovat českou podnikatelskou komunitu jako celek. I to má svou hodnotu, protože je třeba, aby čeští podnikatelé byli vnímáni jako solidní partneři respektující společné předpisy a zajímající se o dění v EU. Proto CEBRE připravuje anglicky psaný čtvrtletník, pravidelně komunikuje s evropskými podnikatelskými a zaměstnavatelskými organizacemi, vystupuje na mezinárodních konferencích, v plánu má i vlastní prezentaci českého podnikání v Bruselu.

Na straně druhé se CEBRE obrací domů, k českým podnikatelům, s nabídkou konkrétních a prakticky využitelných služeb - oborově zaměřený monitoring novinek z EU, možnost individuálně připravených manažerských stáží přímo v kanceláři CEBRE v Bruselu. A v neposlední řadě poskytuje CEBRE projektové řešení specifických problémů, které mohou sahat od vytvoření sítě kontaktů v orgánech EU až po vyjasnění obsahu nebo interpretaci některého předpisu či doporučení EU. Zkrátka CEBRE přináší informace, stáže a projekty pro české podnikatele, které míří k jednomu cíli: aby zájmy našeho domácího podnikání byly v EU lépe chráněny a aby příprava českých firem na vstup ČR do EU byla co nejkvalitnější.

Jako výtvor hlavních nadoborových podnikatelských organizací ČR chce CEBRE zůstat otevřená pro podnikatele všech odvětví a všech velikostí. To je záměr, který dává šanci i malým a středním firmám na straně jedné, na druhé straně omezuje možnost CEBRE stát se skutečným specialistou v určitých oborech podnikání. CEBRE tím pádem nechce a ani nemůže konkurovat specializovaným poradenským firmám obsluhujícím vybrané klíčové klienty ani individuálním firemním zastoupením. Svým přednostním zaměřením na standardizované produkty a manažerské stáže chce oslovit tu část českých podnikatelů, kteří se chtějí o EU dozvědět co nejvíc, chtějí připravit své manažery nebo adresovat EU své projekty, nepovažují však za účelné otevírat v Bruselu vlastní kancelář nebo si najímat svého specializovaného europoradce. Nakolik CEBRE dostála svému poslání, bude zřejmé velmi brzy, do dne D, tedy ledna 2004, zbývá krátkých sedmnáct měsíců.

JuDr. Václav Šmejkal , Ph.D (1966) je ředitelem CEBRE a vedoucím pracovníkem Hospodářské komory ČR

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info