Schodek agrárního obchodu se zřejmě zvýší o čtvrtinu
07.01.2003 | Denik.cz
Nepříznivá situace na evropském trhu a srpnové záplavy jsou hlavními příčinami dalšího propadu českého obchodu se zemědělskými produkty. Podle předběžného odhadu Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky by se mohl propadnout až na 27 miliard korun. Přitom v roce 2001 činil schodek necelých 20 miliard korun.
Na rozdíl od ostatních oborů v agrárním obchodu příznivě působila silná koruna. "Přináší totiž zlevnění dovozů, čímž se omezuje pasivní saldo, které v agrárním obchodu přetrvává," řekl pracovník ústavu Petr Tuček. Podle něho hrubý propočet za rok 2001 ukázal, že tehdejší posílení koruny vůči euru a dolaru mělo příznivý dopad na platební bilanci agrárního obchodu, která by jinak skončila vyšším schodkem.
"Zpevnění koruny navíc zlevňuje dovážené vstupy, čímž klesají náklady výroby. Právě v agrárním sektoru se velká část vstupů vyváží,"uvedl Tuček.
Základním problémem českého agrárního obchodu je roztříštěnost. V tuzemsku se tímto oborem podnikání zabývá několikanásobně více firem než například ve Francii. "Důsledkem je pak to, že v některých letech Česko prodává na zahraničních trzích agrární produkty za nižší ceny, než je evropský průměr, včetně zemí východní Evropy," dodal Tuček.
V obchodě se přitom projevuje dlouhodobý trend ke koncentraci poptávky, na což musí reagovat nabídka rovněž koncentrací. Od osmdesátých let minulého století je totiž agrární trh vzhledem k převisu nabídky trhem kupujícího. Obchodníci musejí kvůli udržení trhu podstoupit v řadě případů i ztrátu, což silnější firmy snáze ustojí. Odborníci upozorňují, že ve vyspělých zemích vzrůstá podíl výdajů na marketing agrárních produktů.
"Tato oblast je u nás zcela zanedbána, což negativně ovlivňuje obchodní aktivity," řekl Pavel Zedníček, marketingový odborník. Potravinářská komora ve spolupráci s ministerstvem zemědělství nyní připravuje marketingovou agenturu na propagaci domácích potravinářských výrobků. "Prvotním úkolem takovéto instituce je vybojovat pro zboží silné pozice na domácím trhu," uzavřel Tuček.
Další články v kategorii
- Většina vinných klobás před Vánoci neprošla testem: Málo masa, příliš soli (17.12.2025)
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)

Tweet



