České podniky jsou konkurenceschopné, ale zanedbávají přípravu na členství v EU
12.02.2003 | Integrace.cz
Česká republika, stejně jako každá vyspělá země, má svoji agenturu na podporu obchodu. CzechTrade vznikla jako příspěvková organizace Ministerstva průmyslu a obchodu ČR k 1. květnu 1997. Jedná se o vládní instituci, jejímž úkolem je na jedné straně podporovat české exportéry a na straně druhé hledat zahraničním firmám spolehlivé obchodní partnery v České republice.
Hlavní činností, která je zaměřena na zvýšení exportní schopnosti a konkurenceschopnosti českých firem, jsou přímé služby našich zahraničních kanceláří. České podniky mají možnost využívat služeb dvaceti dvou zahraničních kanceláří CzechTrade. V zemích Evropské unie je jich osm a připravuje se vznik dalších. Postup otevírání nových zahraničních kanceláří záleží na hlavních exportních zájmech českých podniků.
Zahraniční kanceláře CzechTrade zajišťují praktickou pomoc českým exportérům přímo v zahraničí, a představují tak unikátní příspěvek státu k aktivnější podpoře exportu. Nabídka služeb našich zahraničních kanceláří je velmi široká. Českým firmám můžeme například poskytnout pomoc při vyhledávání obchodních kontaktů, ověření bonity zahraniční firmy, zpracovat průzkum trhu, prověřit zájem o nabízený výrobek, zajistit prezentaci nabídky zákazníkům v zahraničí, zjistit technické překážky vstupu na trh, organizovat úvodní obchodní jednání v zahraničí atd. Pravidelnou činností zahraničních kanceláří je sbírání informací o obchodních příležitostech a poptávkách na daném trhu. Tyto informace získávají zaměstnanci CzechTrade, kromě vlastních zdrojů, zejména na oficiálních místech (obchodně-ekonomické úseky velvyslanectví ČR, generální konzuláty) a v případě tendrů i z pramenů, jako jsou Světová banka, OSN a různé evropské instituce.
Kromě toho pomáhá CzechTrade zlepšovat konkurenceschopnost a komunikaci českých exportérů ve vztahu k zahraniční. Poskytuje českým firmám služby v oblasti vzdělávání a poradenství tak, aby byly schopné uspět v mezinárodním obchodě a držely se západoevropských standardů a norem. Dalšími bezplatnými službami je například vyhledávání obchodních kontaktů v nejnovějších zahraničních adresářích a nové služby spojené s Internetem a elektronickým obchodováním (www.czechtrade.cz pro české a www.czechtradeoffices.com pro zahraniční firmy).
Pomoc českým firmám funguje i v opačném směru, a to díky službě Your Czech Supplier (www.supplier.cz). Díky Internetu je možné najít zahraniční firmě dodavatele v ČR během pěti dnů. Zahraniční firma jen vyplní elektronický formulář s údaji jako druh a množství poptávaného množství, jedním kliknutím odešle a nejpozději do týdne ji kontaktuje zástupce CzechTrade s informacemi o českých firmách, které jejím požadavkům vyhovují. Tyto služby jsou samozřejmě také zdarma.
Podpora malých a středních podniků
CzechTrade je realizátorem programu exportních pobídek pro malé a střední podniky s názvem Marketing. Jde o program, který má pomocí finančních dotací zvýšit šanci firem uspět na zahraničních trzích. Program financuje Ministerstvo průmyslu a obchodu z prostředků podpory malého a středního podnikání (MSP).
Účastník programu musí splňovat následující kritéria:
· sídlo na území ČR
· limitovaný počet zaměstnanců (méně než 250)
· tržby (příjmy) menší než 1,450 miliardy korun
· aktiva (majetek) menší než 980 miliónů korun
· kritérium nezávislosti - více než 25% kapitálu nesmí vlastnit podnik nesplňující výše uvedené parametry
· vypořádání závazků vůči státním institucím
Dotace mohou žadatelé získat na:
· marketingové informace
· marketingové vzdělávání
· marketingové propagační materiály
· internetový marketing
· exportní a marketingové poradenství
· výstavy, veletrhy a prezentace
· aktivity splňující kategorii dotovaných ekonomických činností (mezi které nepatří například erotické služby či tabáková výroba)
Podnikatel může v rámci programu Marketing získat dotaci v maximální hodnotě půl miliónu korun, pouze však 60% vynaložených nákladů, které doloží platnými účetními doklady. Maximální limity pro jednotlivé činnosti pak stanoví vládní vyhlášení programu (například na tvorbu internetových stránek - maximálně 50.000 korun).
V roce 2001 o dotaci zažádalo 1.418 podnikatelů a firem, které splnily vstupní podmínky programu, a získalo ji 426 z nich. V porovnání s předchozím rokem 2000 jde o nárůst - tehdy dotaci obdrželo 374 žadatelů. Většinou šlo o fyzické osoby a malé podniky (do padesáti zaměstnanců), které tvoří 71% všech účastníků.
Z profesního pohledu jsou tradičně nejvíce zastoupeny podniky z oboru strojírenské výroby, výroby nábytku, sportovních a textilních výrobků. Přitom největší zájem mají exportéři o podporu aktivit v zemích sousedících s Českou republikou - Německo, Slovensko, Polsko a Ukrajina.
Firmy využívají dotací především k propagaci a prezentaci svých výrobků a služeb na mezinárodních výstavách a veletrzích doma i v zahraničí či na zřízení internetových stránek v angličtině. Finanční prostředky od státu využívají exportéři i na průzkumy trhu.
O země Evropské unie, tedy o západní země obecně, je mezi českými podniky menší zájem, protože za stejné náklady, které by vynaložili například na účast na veletrhu v zemi EU, mohou doma či v některé z východních zemí navštívit takové akce dvě i více.
Spokojenost s programem zjišťujeme pomocí dotazníků, které nám zaslalo 60% firem, jež dotaci získaly. Více než dvě třetiny respondentů uvedly, že jim program pomohl k získání nových obchodních partnerů. Třetina pak pocítila přínos v získání nových odbytových teritorií. Podle průzkumu také program opravdu přispívá ke zvýšení exportu žadatelů, a to až o 50%.
Naprostou prioritou pro exportéry jsou země Evropské unie
Nejvyšší priorita CzechTrade pro následující období je daná blížícím se začleněním české ekonomiky do jednotného obchodního prostoru EU. Příprava na tento vstup je dnes prioritou nejen vlády, ale i podnikové sféry. My si proto klademe za hlavní cíl podílet se na přípravě českých výrobců a exportérů na nové konkurenční podmínky a možnosti v rámci EU.
Především chceme firmám pomoci překonat určitou závislost a jednostrannou orientaci na německý trh a zlepšit jejich exportní postavení. Mezi zajímavé a perspektivní trhy v rámci EU z našeho pohledu patří především Francie, Benelux, Británie, Irsko a Itálie. Těmito směry proto chceme zaměřit další cílenou podporu - tedy asistenční služby a propagaci.
Otevřením nových kanceláří v následujícím období chceme exportérům zajistit služby CzechTrade ve Skandinávii (Švédsko, Dánsko) a zprovozněním kanceláře v Rakousku bychom rádi pomohli odstranit určité dopady ne zrovna vřelých politických vztahů.
Další vysoká priorita je přikládána kandidátským zemím EU. Jde o "tradiční trhy”, které se navíc dříve či později stanou členy Evropské unie. Výhodou těchto regionů je jejich zkušenost s českými produkty a možnost navázání na obchodní spolupráci v minulosti, stejně jako zájem o levnější a méně sofistikované produkty. Zároveň v mnoha oborech v těchto zemích ještě nebyly utvořeny pevné partnerské vztahy, a tak mají čeští exportéři šanci tyto vztahy navázat.
České firmy jsou na zahraničních trzích úspěšné
České firmy jsou v zásadě konkurenceschopné - dokážou nabídnout stejně kvalitní produkt jako jejich západoevropští konkurenti. Na evropském, ale i na americkém trhu uspěje především ten, kdo prodává výrobek s vysokou přidanou hodnotou a přitom má dobrou marketingovou strategii. Aby se česká firma na zahraničním trhu prosadila, musí v začátcích většinou nabídnout lepší cenu než její západní konkurence. Kvalita českého zboží je s tamním minimálně srovnatelná. Pozitivní je také skutečnost, že české firmy postupně zlepšují svoji komunikaci se zahraničními partnery, a také se už tolik nepotýkají s takovými problémy, jako je jazyková bariéra.
Co se týče oborů, ve kterých mají naše podniky šanci do budoucna uspět, jako velmi nadějné vidíme informační technologie, software a produkty z oblasti telekomunikací. Jde o nesmírně dynamicky se rozvíjející obory, za kterými stojí mladí lidé s úžasnými nápady a velmi ceněné know-how. Většinou jde o malé a střední firmy, které mohou flexibilně reagovat na potřeby trhu a dokážou rychle najít své odběratele v zahraničí. Proto se je snažíme podpořit v několika prioritních oblastech. Šance se rýsují například v Holandsku, Belgii, Německu, ale i v USA. Tam je také v souvislosti se zářijovými teroristickými útoky zvýšená poptávka po zabezpečovacích systémech. České firmy by se proto mohly se svými kvalitními produkty zapojit do četných veřejných zakázek a tendrů. Co se týče jiných oborů, tak české firmy úspěšně vyváží například stroje a zařízení pro energetiku, transportní, důlní a stavební celky, potravinářská a klimatizační zařízení.
Úspěch českých firem po vstupu České republiky do EU závisí především na nich samotných
Vstup České republiky do Evropské unie se blíží nezvratným tempem. Samotný vstup s sebou přinese společný evropský hospodářský prostor, na který se musí české firmy dostatečně připravit. Nestačí jen občasné dodávky do zahraničí, je potřeba vytvořit si stálé obchodní vazby na subjekty z EU a vypracovat si kvalitní distribuční cesty. Podnikatelé si musí uvědomit, že dlouhodobě nebudou moci konkurovat pouze cenou, ale že stále poroste význam kvality výrobku. V mnoha sektorech je česká produkce konkurenceschopná a na trzích EU již dnes velmi úspěšná. Jde ovšem stále jen o menší část. Největší hrozbou pro české podniky bude po našem vstupu do EU bezesporu růst nové konkurence. Okolo šedesáti procent podniků nemá žádnou strategii, co se našeho vstupu na jednotný trh Evropské unie týče. Každý podnik by měl evropskou strategii zohlednit ve svých strategických záměrech a vytvořit tým lidí, kteří by za přípravu podniku na růst konkurence a změnu podmínek nesli zodpovědnost. Měli by sledovat změny nejen v legislativě, ale také ve vývoji svého odvětví na trzích Unie. I v dnešní době však firmy nejsou často vybaveny ani jazykově, i když je nutno uznat, že se situace oproti devadesátým létům zlepšila.
Hlavní přínosy našeho vstupu budou ve vytvoření velkého jednotného trhu bez vnitřních bariér, v získání nových trhů nejen v rámci EU, především díky značce "Made in EU”, čímž se zvýší prestiž v řadě třetích zemí. Pozitivem bude i sjednocení celního sazebníku a jiné technické administrativy. Vstup na jednotný evropský trh zlepší podnikatelské a konkurenční prostředí, české podniky budou mít rovnější přístup k veřejným zakázkám a tendrům v zemích EU. Také budou moct využívat prostředků finanční podpory pro hospodářsky slabší členské země, jako například strukturálních fondů, a postupně se zlepší i podmínky pro zakládání poboček a získávání dlouhodobého pracovního povolení.
Evropská unie je založena na demonopolizaci v odvětvích. Proto naše začlenění do EU přinese problémy hlavně monopolům a podnikům se snadno nahraditelnými produkty.
Kromě růstu konkurence bude zařazení České republiky do jednotného evropského trhu znamenat změny v platné legislativě, administrativních postupech, normách atd. V tom budou české firmy znevýhodněné na určitý čas především kvůli nákladům, které jim přechod na nové podmínky způsobí. Z dlouhodobého hlediska však bude sjednocení zákonů a norem čas a peníze naopak šetřit. Podniky nebudou muset své výrobky dávat k certifikacím či kontrolám podle cílového trhu několikrát, ale veškerá dokumentace bude jednotná pro celý trh Evropské unie.
Začlenění se do jednotného evropského trhu samozřejmě neznamená jen tlak na podnikatele, ale také na zlepšení práce státní správy. Budeme potřebovat schopné úředníky, kteří budou umět prosazovat naše zájmy v Bruselu, a srovnatelně výkonné vládní agentury, které budou realizovat projekty hospodářské a zahraničně obchodní strategie České republiky. Role CzechTrade, národní proexportní agentury, po vstupu do EU vzroste. Stane se tak nástrojem prosazování národní podpory konkurenceschopnosti a růstu exportu, zatímco společná obchodní politika se bude utvářet v Bruselu.
http://www.integrace.cz/integrace/clanek.asp?id=531
Další články v kategorii
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)

Tweet



