Stát osloví kvůli EU hlavně ženy a důchodce

Přesně za měsíc to začne. V ulicích se objeví billboardy, rádia spustí reklamu, televize spoty. Ve hře bude vstup do EU.

Prvního května odstartuje vládní kampaň za vstup země do Evropské unie. Zaměřit se má především na ženy a důchodce: tedy dvě velké skupiny občanů, které jsou podle průzkumů agentury TNS Factum připraveny říci ano, nicméně mají velké obavy a pochybnosti.

Z detailního plánu ministerstva zahraničí, které jsou k dispozici, vyplývá, že stát se bude nejrůznějšími akcemi snažit oslovit především ty, kteří vstup do EU podporují. Kampaní je chce přesvědčit, aby k referendu opravdu přišli a volili "ano".

Necelá polovina je pro Pro vstup do EU je pevně rozhodnutých zhruba 42 procent populace (TNS Factum oslovila v první polovině února 1442 osob) - především lidé ve středním věku, spíše muži než ženy, dobře situovaní, zpravidla pravicové orientace.

Druhou důležitou skupinou jsou "váhavci" se zájmem o Evropskou unii. Těch je 16 procent a patří sem lidé starší, spíše ženy, s nižším vzděláním, převážně voliči ČSSD. "Ti se obávají ekonomického vývoje, a je proto důležité jim v kampani vysvětlit, jaké změny se dají očekávat a proč se jich nemusí bát," podotýká Jana Adamcová z ministerstva zahraničí, která má kampaň před referendem na starosti.

Kampaň se podle ní pokusí získat pro vstup i ty, kteří nejsou rozhodnuti a otázky kolem vstupu do EU je příliš nezajímají. Těch je dohromady téměř 16 procent - většinou jde o lidi z menších měst, mladší ženy, voliče pravice.

Ty, kteří vstup odmítají a navíc je EU absolutně nezajímá - podle TNS Factum jich je bezmála 26 procent - se kampaň nebude snažit oslovit.

Co bude se svíčkovou? Už brzy se na mnoha úřadech, v nadacích i soukromých podnicích objeví takzvané Eurobody. Půjde o stojany, v nichž budou informační materiály. Lidé je naleznou například v budovách krajů, na úřadech práce, ale i v obchodních domech.

Část letáků už je vytištěná. "Každý pojednává o něčem jiném a od každého si necháme vyrobit sto tisíc kusů," podotkla Adamcová.

Letáky, na nichž nechybí kontakty na informační linky ministerstva zahraničí, jsou oboustranné a spojuje je oficiální logo kampaně - velké Ano na modrém podkladu, přičemž písmeno O tvoří eurohvězdy.

Jeden z nich podává zevrubné informace o jednotné měně unie - euru, jiný popisuje, zda bude Čská republika i po vstupu suverénním státem, další je určen podnikatelům a vysvětluje podmínky podnikání v Evropské unii.

V lehčím tónu se nese leták s nápisem "České tradiční lahůdky v EU", který má občany země zbavit strachu, že se vstupem do unie přijdou o oblíbené hotovky českých restaurací, jako jsou svíčková a guláš, že se budou muset zříci tuzemského rumu či slivovice.

"Pod pojmem rum se v EU rozumí alkoholický nápoj z cukrové třtiny... Český tuzemský rum se vyrábí z bramborového nebo obilného lihu, ochuceného esencí, jedná se tedy o výrobu jiného druhu. Tradiční výroba a s ní i chuť českého rumu zůstane zachována, od 1. ledna 2003 však je v prodeji pod názvem Tuzemák," píše se v letáku.

A jak vidí vládní úředníci budoucnost svíčkové? "Samozřejmě svíčková zůstane na jídelních lístcích. EU pouze trvá na dodržování hygienických norem při její přípravě a skladování, které jsou v Česku porušovány. Lpění na hygienických normách není výmyslem eurobyrokratů, ale vyjádřením přání spotřebitelů v EU jíst v restauracích bez obav o zdraví," říká se v letáku.

Míň peněz, míň reklamy Ministerstvo zahraničí dostalo na celou kampaň bezmála 200 miliónů. Za ně musí pořídit kromě letáků například i propagační předměty s logem EU, jako jsou propisky (budou modré s kovovým chytátkem), odznaky, samolepky s vlajkami členských zemí EU a kandidátských zemí, podložky pod myš, hrnečky či samolepky.

Většinu peněz spolyká reklama v novinách, rozhlase či televizi.

"Nakonec jsme se rozhodli vysílat spoty méně často, než jsme původně zamýšleli - a také venkovní reklamy, tedy billboardů, bude méně," říká Adamcová.

Televize už začala Ministerstvo zahraničí tím podle ní reaguje na současný stav, kdy jsou média plná informací o Evropské unii. "Nechceme přeci lidi zahltit a tím je znechutit," vysvětluje Adamcová.

Například Česká televize vysílá celou řadu pořadů s evropskou tematikou.

Je to především "Evropské referendum" s herci Janou Bouškovou a Václavem Vydrou, či "U nás v Evropě", který pojednává o životě v jednotlivých kandidátských zemích. "Jsou to pořady, které jsme platili z vlastního rozpočtu. Například Evropské referendum stálo televizi 2,2 miliónu korun," podotkl tiskový mluvčí České televize Richard Klatovský.

Vlastní pořady připravuje i Český rozhlas. "Všechny stanice Českého rozhlasu věnují Evropské unii více než dvanáct hodin týdně," uvedl nedávno mluvčí rozhlasu René Zavoral.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info