Zájem o minerálky ve skle klesá
21.05.2003 | Hospodářské noviny
Stagnaci a někde i značný pokles výroby nápojů ve skle hlásí tuzemští producenti minerálních vod. Důvod je jediný - prudce klesající zájem spotřebitelů."Jde to rychle dolů. A my na to samozřejmě musíme reagovat," uvedl ekonomický ředitel společnosti Marienbad Waters Vladimír Hoďák. Firma loni plnila minerálky ve více než 10 procentech do skleněných lahví, letos už podíl klesl na osm a Hoďák odhaduje konec roku zhruba na šesti procentech z celkového objemu výroby.
Producenti: Sklo je bez perspektivy
Podobný trend potvrzují i největší producenti minerálek na českém trhu. "Segment minerálních vod ve skleněných obalech u nás činí 10 procent, ale v posledních letech neroste. Důvodem je stoupající zájem o PET obal ze strany spotřebitele," říká Iva Dryáková zastupující Karlovarské minerální vody. "Sklo není perspektivní," tvrdí obchodní ředitel společnosti Poděbradka Jaroslav Barvíř. "Zájem spotřebitelů obrovsky klesá, ale přesto se budeme snažit udržet objem výroby skla na současných 12 procentech," reagoval spolumajitel Hanácké kyselky Josef Němec. Podle Stanislava Martínka z marketingového oddělení Poděbradky nachází nyní nealkoholické pití ve skle odbyt především v gastronomii. "Ale domácnosti už jednoznačně dávají přednost nevratným, lehkým a znovuuzavíratelným PET lahvím," soudí Martínek. Vedoucí prodeje nealko lahví v kyjovské společnosti Vetropack Maravia Glass Jan Lačňák dokonce hodnotí situaci na trhu jako "euforii pro PET lahve". Výrazný obrat podle něj nepřinesl ani zákon, který od loňského roku nařizuje prodejním řetězcům, aby nealkoholické nápoje nabízené v PET lahvích měli zákazníci k dispozici také ve skle. "Neříká se tam totiž, v jakém poměru. V mnoha obchodech tak mají pití ve skle zastrčené jen někde stranou," uvedl.
Ministerstvo: Čas skleněných lahví přijde
O rychle klesající poptávce mluví i samotní obchodníci. "V porovnání s minulými lety se nyní minerálky ve skle prodávají tak o polovinu méně. O dodržování zákona se u nás zajímala kontrola jen krátce po jeho vydání, ale od té doby už to nikdo nehlídá. A na to spousta obchodníků hřeší," uvedl ředitel jednoho z plzeňských supermarketů, který si nepřál zveřejnit jméno. Ministerstvo životního prostředí je přesto přesvědčeno, že zákon i osvěta o ekologické výhodnosti vratných skleněných lahví jednou přinesou v uvažování lidí obrat. "Je to jen otázka času, než se situace zlepší," tvrdí mluvčí resortu Karolína Šulová.
Další články v kategorii
- Řečtí zemědělci se po vánoční pauze vrací k blokádám silnic a přechodů (28.12.2025)
- Česko chce flexibilitu v zemědělské politice. Může to být ale dvojsečné (27.12.2025)
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)

Tweet



