O kofolu a horalky se Češi perou se Slováky

Značky, které si lidé oblíbili již před desítkami let, jsou také předmětem sporů mezi českými a slovenskými výrobci.

Když před dvěma lety koupila firma Santa nápoje (dnes Kofola Krnov) ze severní Moravy ochrannou známku Kofola, možná už tušila, že jí přinese zisky, ale i mezinárodní problémy. O Kofolu se totiž na Slovensku u soudu přel i předchozí majitel známky Iwax-ČR (dříve Galena Opava), který už v roce 1998 podal pět žalob.

Dřívější náhražka západní Coca Coly je pro firmy zlatý důl. Československé spory o Kofolu začaly poté, co někteří slovenští výrobci odmítli zakoupit ochrannou známku a podali návrh na její výmaz pro ztrátu rozlišovací schopnosti. Tvrdili, že Galena udělila licenci 15 výrobcům a navíc slovo kofola je zařazeno do Velkého slovníku cizích slov jako obecné označení nápoje. Nejvyšší soud dokonce zrušil rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví v Banské Bystrici, který potvrdil právo na Kofolu pro českého výrobce. Šofola, Kofo-la, Kofol-A, Koffea, Cool Fola - i pod takovými názvy ji na Slovensku vyráběli.

Před dvěma lety postavila Kofola na Slovensku závod za 175 miliónů korun a slovenskými plagiáty podle vlastních odhadů ztrácela desítky miliónů ročně. Právo na známku, za kterou zaplatila 210 miliónů korun, se rozhodla tvrdě obhajovat u soudu a nakonec uspěla. Některé firmy od výroby nápojů pod názvy Kofola ustoupili, další spory Kofola vyhrála.

Dnes vede pouze jediný - s firmou MiVi, která vyrábí nealko Rosa Slovenská kofola. Potíže však nekončí. »Stále se setkáváme s tím, že v restauracích se prodávají tmavé nealko nápoje s názvem kofola. Firma spolupracuje s obchodní inspekcí a upozorňujeme majitele na plagiáty« uvedl generální ředitel firmy Jannis Samaras.

Zato ve sporu o česko-slovenské oplatky horalky není rozhodnuto. O horalky se hádají slovenská společnost I.D.C. Holding s českou potravinářskou společností Opavia - LU patřící koncernu Danone. Obyčejná oplatka, řeklo by se. Slovenský výrobce však prodá horalek na slovenské i české straně hranice ročně 80 miliónů kusů.

Právo vyrábět tyto oplatky po rozdělení Československa v roce 1993 získaly obě firmy. Spor se však rozhořel kvůli obalu loni na podzim. Opavia změnila obal svých horalek a balení obou výrobků se začalo nápadně podobat. Slovenské horalky, které se vyrábějí podle staré receptury z roku 1956, se již řadu let prodávají v průsvitném obalu s vysokohorskými květy. Nové české oplatky měly obal podobný. Navíc jejich cena byla o padesát haléřů nižší a byly také lehčí. Slovenská firma českou společnost za nekalou soutěž zažalovala. Soudy dosud spor nerozhodly a firmy jednají o mimosoudním vyrovnání.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info