Hamé musí tvrdě bojovat o paštiku Májka
18.06.2004 | Hospodářské noviny
O paštiku Májka, kterou propagoval známou rolí Bohuše v televizní reklamě i komik Bolek Polívka, se pře několik firem. Největší konzervárna v zemi, Hamé Babice, která má ochrannou známku registrovanou, je rozhodnuta se bránit u soudu proti dvěma slovenským společnostem Fajne a Risso, které svoje výrobky značkou Májka opatřily, a také se Šumavským masokombinátem Klatovy, který nabízí paštiku Májka, k níž dal přívlastek Ardénská. Ve sporu jde o stovky miliónů korun. Tolik stojí zavést značku na trh a udržet ji v povědomí lidí.
"Známá ochranná známka je zárukou toho, že přiláká nepoměrně více potencionálních kupujících, než označení spotřebiteli neznámé. Vybudování obecné známosti ochranné známky však s sebou nese mnohamiliónové náklady. Daleko snadnější a levnější je proto registrovanou ochrannou známku jejímu vlastníkovi prostě ukrást. To je řešení rychlé, levné, bezpracné a bohužel i stále časté," řekl generální ředitel Hamé Leoš Novotný."Vše je v jednání, nebudeme se k tomu vyjadřovat," řekl pouze Jaroslav Staněk, ředitel Šumavského masokombinátu ke střetu o Májku. Jeho firma však paštiku před deseti dny zničehonic přestala vyrábět.
Konzervárna v Babicích vyrábí vepřový krém několik desítek let a Májka patří mezi vlajkové značky firmy. Ročně firma prodá stovky tisíc kusů pod značkou v Česku i na Slovensku. Značka Májka ale také patří mezi ty, které se snaží nejčastěji využívat další firmy. I přesto, že ji má Hamé zaregistrovanou hned v deseti variantách.
Staré značky, které jsou na trhu už desítky let, jsou cenné a navíc stále lákají zákazníky. O značku Kofola, kterou krnovská dnes stejnojmenná firma koupila za 215 miliónů korun, se společnost přela u českých i slovenských soudů několik let.
"Je rozdíl využívat starou, zavedenou a známou značku, nebo investovat tři sta miliónů do nové značky," říká Pavel Brabec, šéf Asociace českých reklamních agentur a marketinkové komunikace.Hamé nebude bojovat jen o Májku. U soudu je tato největší česká konzervárna s koncernem Nestlé o Cikánskou omáčku. Nestlé již podle rozhodnutí soudu nesmí omáčku se stejným názvem distribuovat v Česku.
Potravinářský koncern se ale rozhodl proti tomu odvolat a navíc chce dosáhnout toho, že známka bude vymazána z registru Úřadu průmyslového vlastnictví. Ten rozhodoval jen loni přes tři stovky podobných sporů.
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



