Značku Made in EU firmy nechtějí

Projekt Evropské komise, který měl dát všem výrobkům z unie společnou značku Made in EU, se nepovedl. Komise půl roku poté, kdy svůj záměr veřejně oznámila, ustupuje. O značku nemají firmy takový zájem, jaký čekala."Ukázalo se, že národní značky kvality mají silnou pozici a pro zákazníky jsou srozumitelnější než jednotné evropské označení. Komise nenašla podporu ani u většiny členských států, ani průmyslových kruhů," uvedl činitel komise, který si nepřál uvádět jméno, jelikož úřad zprávu zatím nepublikoval.Komise nyní připravuje nový návrh, který by firmám umožnil značku Vyrobeno v EU používat jen budou-li o to mít zájem.

Firmy: Značka nás poškodí

Největší odpor měly vůči značce Made in EU firmy v Německu. "Se značkou Vyrobeno v Německu si lidé spojují vysokou kvalitu zvláště strojírenských výrobků," uvedl Wally Olins ze Saffron Brand Consultants. "Evropská značka není špatná, ale menší německé firmy mají pocit, že je to poškodí. Koncerny jako Siemens nebo Volkswagen by na evropskou značku klidně přistoupily, jelikož mají továrny po celém světě."Komise chtěla jednotnou unijní značkou kvality nahradit národní symboly ze dvou důvodů: lépe by se zamezilo nekontrolovanému prodeji asijských výrobců pod národními značkami a prohloubila by se identita evropských firem.Asijští výrobci totiž často vyrábějí oblečení, jež se pak prodává pod značkami Made in Italy nebo Made in France. Unijní značka kvality by ale byla jen pro výrobky z evropského kontinentu."Ukazuje se, že nelze vnímat Evropskou unii jen očima politické a ekonomické integrace. Musí dojít i k psychické integraci, a na to nejsou podniky a lidé zatím zcela připraveni," uvedl náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Martin Pecina. "Značka kvality propaguje výrobek a v některých zemích je Made in EU nesrozumitelná a příliš obecná, dodal Pecina.Zatímco české firmy by podle Peciny značku Made in EU přivítaly, v Německu, Velké Británii nebo Francii by tamnímu vnitřnímu trhu přinesla jen minimální obchodní výhodu. "Lidé v těchto státech jsou patrioty a při nákupu dávají mnohdy přednost domácímu výrobci," říká Pecina.

Komise se nevzdává

Ústup komise od jednotné značky Made in EU neznamená, že by jí definitivně odzvonilo. Bruselská exekutiva se zalekla, že by mohla firmy poškodit, což by jí na pověsti nepřidalo. Komisariát pro zahraniční obchod vedený Pascalem Lamym chce udělovat značku evropské kvality firmám, jež podnikají na světovém trhu."Textilní odvětví v Itálii má o značku Vyrobeno v EU zájem, jelikož si tím ochrání svou jedinečnost," uvedl Alasdair Murray z londýnského Centra pro evropskou reformu.Pro české, maďarské nebo estonské firmy není ústup komise dobrou zprávou. Ačkoliv dnes spousta z nich používá značku Vyrobeno v EU, nemá to takový lesk jako ve chvíli, kdyby to musela používat celá unie včetně Německa, Francie nebo Velké Británie.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info