Hyundai, ekologové a stát: Dohodnuto
20.11.2006 | Aktuálně.cz
Dosud nejvýznamnější dohoda, kterou kdy v Česku podepsaly ekologické organizace a velký zahraniční investor, už existuje.
Obsah tzv. Deklarace porozumění dnes odhalí na společné tiskové konferenci jejích šest aktérů: Hyundai, Ekologický právní servis Brno, CzechInvest, Moravskoslezský kraj a sdružení lidí z okolí automobilky - Beskydčan a Půda pro život.
Dokument je výsledkem dvouměsíčních jednání především ekologických právníků z Brna (EPS) se zástupci firmy a státu. Je to vůbec poprvé, co neziskové organizace uzavřely komplexní dohodu s obřím investorem ještě před tím, než vůbec začal stavět továrnu.
Hyundai začne stavět na polích u Nošovic na Frýdecko-Místecku až na jaře, do té doby bude čekat na vystavení územního rozhodnutí a pak stavebního povolení. V průmyslové zóně se však už dnes dělají stavební úpravy a příchodu investora nikdo nebrání.
Dohoda: ano ale tajná
Dokument se organizacím a firmě podařilo utajit, ale fakt, že ho již před čtrnácti dny podepsaly, ne. Co konkrétně dohoda obsahuje, je pod absolutním embargem až do dneška deseti hodin. V tu dobu začíná tisková konference, kde se vše zveřejní.
Aktuálně.cz ale již před měsícem informovalo o tom, že se nevídaná dohoda připravuje a naznačilo, o čem se diskutuje.
Co se ale nakonec dohodlo?
Původní strohé informace diskutujících stran, které se Aktuálně.cz podařilo získat, ukazovaly na to, že se ekologové pokoušejí přimět investora nejen k odpovědnosti vůči životnímu prostředí a komunitě v okolí továrny, ale také k celkové globální odpovědnosti.
Připomněli totiž firmě Hyundai fakt, že motory vozů, které opouští její výrobní linky, neobsahují filtry, které by zachycovaly pevné částice.
Tak zásadní ústupek v chování celosvětové firmy se ale před stavbou v Nošovicích nedá čekat.
Filantropie? Ano
Je ale téměř jisté, že firma se zaváže být filantropem, tedy založit fond, ze kterého by bylo možné přispívat na aktivity v obci a okolí. Podobný krok už udělalo několik větších investorů. Před měsícem se hovořilo o tom, že by do něj Hyundai mohla vložit až 20 miliónů korun.
Podle informací Aktuálně.cz by v podepsané dohodě měl být tento závazek firmy, ovšem konkrétní částku zřejmě deklarace obsahovat nebude.
Fond také velmi pravděpodobně nebude určen pouze pro obyvatele Nošovic a Nižních Lhot, které sousedí s průmyslovou zónou a stavba i provoz automobilky je nejvíce zasáhne. Peníze budou sloužit zřejmě pro větší část regionu a možná i pro celý Moravskoslezský kraj.
A možná firma přispěje i na protihluková opatření v sousedních obcích, přes které budou její kamiony přepravovat automobily a díly.
Ustoupí i ekologové
Hyundai se zřejmě také zaváže k tomu, že bude o případných další záměrech, které by mohly zasáhnout životní prostředí, napříště ochotná debatovat s ekology.
Ekologický právní servis totiž podal žalobu na posudek o vlivu továrny jihokorejské automobilky na životní prostředí. Právě tato studie EIA je důležitá pro územní a stavební řízení. Kvůli průtahům v řízení už byla stavba automobilky odložena z prosince na jaro 2007.
Tento a další vstřícné kroky zřejmě vedly k tomu, že Ekologický právní servis se v dohodě zavazuje žalobu stáhnout. Potvrdit to ale jeho zástupci doposud odmítají. "Nebudeme se zatím k tomu vyjadřovat," řekl minulý týden Aktuálně.cz Jiří Nezhyba z EPS.
Ovšem stažení žaloby může uvolnit úřadům ruce a urychlit stavbu továrny.
Zrychlit stavbu silnic?
Jaké ústupky udělá stát či kraj je také přísně tajné. Ale z nových vyjádření ministra dopravy Aleše Řebíčka a krajských politiků lze odvodit, že stát chce o dva roky uspíšit stavbu silnice směrem na Slovensko.
Ke změně usnesení k investiční smlouvě s Hyundai, ve které se mluví o jednom z úseků těchto silnic vládu už před dvěma měsíci vyzvali také místní podnikatelé a obce.
Právě tyto komunikace chce využívat Hyundai pro přepravu součástek a aut do sesterského závodu KIA v Žilině. Silnice by ale měly být podle plánu hotovy až 4 roky poté, co firma začne vyrábět (v roce 2012).
"Moc tomu nevěřím, ale pomohlo by to lidem tady i z okolí," řekla Aktuálně.cz Ludmila Kozlová z Nošovic. Dnes projede po silnici z této části severní Moravy směrem na Slovensko asi 20 tisíc aut denně, čtvrtina jsou kamiony. Odhaduje se, že s Hyundai se počet aut zvýší minimálně na 30 tisíc aut a přibude podíl kamionů.
Nyní ale zástupci vlády říkají, že pošlou peníze na silnice směrem k východní hranici už příští rok 1,14 miliardy korun. A další roky na tyto stavby poputují ze státní kasy ještě vyšší sumy.
Navíc uvažují o tom, že novým zákonem omezí možnost průtahy kolem stavby silnic. I když v rámci platné legislativy, výstavbu například právě silnice u Třince blokují ekologové kvůli výskytu vydry říční.
Ekologové diskutovali s průmyslníky také o tom, že by alespoň o víkendu přepravovali náklady po železnici. Je ale otázka, zda Hyundai na tento požadavek přistoupilo či ne.
Další články v kategorii
- Řečtí zemědělci se po vánoční pauze vrací k blokádám silnic a přechodů (28.12.2025)
- Česko chce flexibilitu v zemědělské politice. Může to být ale dvojsečné (27.12.2025)
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)

Tweet



