Hypermarkety v Polsku prohrály
30.11.2006 | iHNed.cz
Hypermarketům se v Polsku nedaří. Na tamním trhu si získaly pouze 13 procent a Poláci místo masového nakupování dávají přednost menším obchůdkům blízko svých domovů. Uvedla to včera agentura ČTK s odkazem na polský list Wprost.Podle studie firmy AC Nielsen není pro Poláky až tak rozhodující cena. Důležitá je pro ně hlavně kvalita a místo, kde chtěný výrobek seženou. Čím blíže jejich bydlišti, tím lépe.
Osvědčenou kvalitu pak získají ve svých oblíbených obchodech: maso a uzeniny nakoupí u místního řezníka, pečivo zase u pekaře. V Polsku nejsou výjimkou ani nákupy na tržištích. Důvod - zboží je zde kvalitnější než v hypermarketech. Svědčí o tom údaj, že více než polovina každodenních výdajů z domácího rozpočtu Poláků padne na nákup čerstvého zboží. "Důvod je v sídelní struktuře. V Polsku najdeme více obyvatel v malých obcích, kam hypermarkety neexpandují," uvedl pro HN Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Super je lepší než hyper
Rozkvět v Polsku zažívají malé a střední obchody. Minulý rok jejich počet vzrostl o 54 procent. Více než polovinu ze 1300 supermarketů vlastní polské firmy.
Tohoto polského trendu si povšimly zahraniční koncerny. V červnu otevřel francouzský řetězec Carrefour v Polsku první obchůdek s levným sortimentem Express.
I britské Tesco už navázalo na tento trend a pro Poláky otevřelo sedm obchodů o ploše tisíc metrů čtverečních. Do konce roku k nim chce přidat dalších dvacet. Do třetice se na polský trh chystá příští rok vstoupit také německá síť supermarketů Aldi. Počítá s výstavbou nejméně stovky obchodů.
V současné době má na polském trhu zastoupení většina mezinárodních maloobchodních společností. Přišly sem v letech 1997 až 2003, kdy Polsko zažívalo s velkoobchody boom. Nadšení ale brzy opadlo a začal proces konsolidace. Dnes je na tamním trhu pět hypermarketů na milión lidí a navštěvuje je přibližně třetina Poláků.
Češi hypermarketům fandí
Podobný trend by mohl nastat i na Ukrajině nebo v Rusku. Podle Skály z Incoma Research je v těchto zemích podobná sídelní struktura jako v Polsku. "Na Ukrajině nebo v Rusku ale hypermarketová expanze teprve začíná, proto to zatím nelze srovnávat," tvrdí Skála.Jako opak Polska se může jevit Česká republika. Více než sedmdesát procent obyvatelstva v hypermarketech nakupuje. Celkem je jich u nás 162. Ale ani trend malých obchodů u nás nezaniká. Jak uvedla tisková mluvčí řetězce Tesco Jana Matoušková, snaží se jejich firma poskytnout zákazníkovi různé možnosti nákupu.
"Kromě klasických hypermarketů nyní začínáme otevírat i menší supermarkety, které slouží k rychlejšímu nákupu," říká Matoušková.V ostatních zemích střední a východní Evropy je situace různorodá. Podobně jako Česko je na tom Maďarsko, kde do 77 hypermarketů zavítá polovina obyvatel. Naopak Bulhaři upřednostňují spíše pultový prodej a ve velkoobchodech nakupuje pouze dvě procenta.
Lenka Marianová
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



