Dobojováno. Aerolinky musí platit emise
20.12.2006 | Aktuálně.cz
EU definitivně zahrnula leteckou dopravu do svého boje proti znečišťování životního prostředí. Doteď měly aerolinky tak trochu výsadní postavení. Přestože patří k znečišťovatelům, jejichž podíl roste nejvyšším tempem, stály mimo hlavní zájem bruselských úředníků. Zatímco evropští energetici a průmyslníci musí nakupovat a obchodovat s povolenkami na vypouštění emisí, letadla zatím své emise vypouštěla bez sankcí. Tomu ale bude konec od roku 2011. Stejně jako ostatní znečišťovatelé, i aerolinky budou muset svůj "hřích" splácet pomocí obchodovatelných povolenek.
Zapojí se všichni
První rok se bude příkaz týkat jen vnitroevropských letů, další rok se budou muset normou řídit i lety mimo EU. "Ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu v celém roce," uvedla komise ve svém vysvětlení, proč je nutné regulovat emise vypouštěné leteckým průmyslem.
Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem Evropské unie ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie.
Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo v úvodu loňského roku. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.
Zdraží, neví o kolik
Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné. "Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie.
Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až 9 eur, tedy 50 až 250 korun. "Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech," zdůraznila komise.
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



