EU zavede povinné emisní limity u aut
07.02.2007 | Euractiv.cz
Nově navrhovaná pravidla, která mají ve středu přijmout všichni komisaři, stanoví podle očekávání emisní limit na povinných 130g/km do roku 2012. „Postupujeme s přípravou legislativy kupředu. Jsem si jistý, že tento krok poskytne inovacím nový impuls, který přiměje Evropu vyrábět ekologičtější auta,“ řekl Dimas pro EurActiv.com. Návrh přichází poté, co začalo být zřejmé, že výrobci do roku 2008-2009 nesplní dobrovolný závazek snížit průměrný emisní limit u nových automobilů na 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr. „Vypočítali jsme, že auta přispějí ke snižování emisí vedoucí k naplnění kjótských cílů, a toho také dosáhneme,“ uvedl komisař.
„Budoucnost patří ekologičtějším autům a proto dáváme evropským výrobcům automobilů tuto pobídku.“
Nový návrh 130g/km je méně než 120g/km, které Dimas požadoval v původním návrhu. Ukončil tak spor s komisařem pro podnikání a průmysl Günterem Verheugenem, který obhajuje námitky německých automobilek, jež tvrdí, že povinné emisní kontroly poškodí ekonomiku a povedou ke ztrátám pracovních míst.
„Konkrétní podoba legislativy bude vytvořena později,“ říká Dimas a dodává, že návrh bude obsahovat „detailní zhodnocení dopadů“ nových pravidel pro zaměstnanost v odvětví.
„Existuje řada možností, které můžeme zvolit,“ vysvětluje komisař. Dodává však, že „toho musí být dosaženo takovým způsobem, který bude spravedlivý pro všechny výrobce aut“.
„Je důležité, abychom se ke všem výrobcům aut v Evropské unii chovali stejně a spravedlivě, a nevytvářeli konkurenční výhody nebo nevýhody.“
Dimasovy výroky mají zmírnit obavy, které vyjádřila německá kancléřka Angela Merkel, z toho, že povinné kontroly mohou ohrozit německé automobilky, které vyrábí větší automobily, jež mají větší spotřebu paliva i úroveň emisí CO2.
Nová pravidla pro emise u aut přichází pouhý týden poté, co byly zveřejněny návrhy na snižování emisí oxidu uhličitého u pohonných hmot. Nové standardy pro kvalitu paliva, které Komise představila minulý týden ve středu, mají do roku 2020 snížit emise oxidu uhličitého o 10% v průběhu celého životního cyklu produktu - při rafinaci, dopravě i spotřebě.
Další články v kategorii
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)

Tweet



