Plošné kácení u silnic se nechystá
16.02.2007 | Ekolist.cz
Plošné kácení vzrostlých stromů v blízkém okolí silnic první třídy, které vyvolalo mnoho negativních ohlasů z řad veřejnosti, ustalo.
Jak Právu sdělila ředitelka krajského Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová, problémy se stromy v krajnicích na území Vysočiny v současné době nejsou a policisté na žádné zatím neupozorňují. Ke kácení došlo na základě právních předpisů, které určují, že mají být odstraněny všechny překážky z krajnic.
Z okolí silnice první třídy z Havlíčkova Brodu na Českou Bělou tak během letošní mírné zimy zmizelo přes sto vzrostlých stromů, které lemovaly vozovku.Likvidace zeleně prý nabrala velký rozměr. Ochránci přírody se k takovému kácení postavili nelibě. Nemusí totiž podle nich vždy vést k větší dopravní bezpečnosti.
„Naopak je řada úseků, kde stromy přispívají k lepšímu odhadu vzdálenosti. Doprava sice houstne, ale myslím si, že by se jednotlivé případy měly posuzovat zvlášť,“ domnívá se vedoucí střediska Agentury ochrany přírody a krajiny v Havlíčkově Brodě Václav Hlaváč.Kácení zeleně podle něj v poslední době nabralo velký rozměr
.„Podle silničního zákona by na krajnicích silnic I. třídy neměla být žádná překážka, tedy samozřejmě ani stromy.Kácení vyvolalo negativní ohlas veřejnosti a posléze jednání mezi ministerstvem životního prostředí, ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic. Paušální uplatňování silničního zákona je problém, přístup se snad ale brzy změní,“ doufá Václav Hlaváč.To potvrzuje i ředitelka Tesařová: „Pokud stromořadí v krajnicích budou na překážku, budeme se bavit o jiném eventuálním zabezpečení silničního provozu, například pomocí značek. Nebezpečná místa se chystáme zmapovat.“
Kácení ale podle jejích slov s největší pravděpodobností neujdou stromy v úseku mezi městy Havlíčkův Brod a Habry, kde je v plánu rozsáhlá oprava vozovky.Stromy mizí i u vody„Je to tedy v jiné souvislosti a nejedná se o tolik stromů. Měly by být ale z krajnice odstraněny, protože nevím, jak jinak bychom celý proces měli technicky zvládnout,“ vysvětlila ředitelka.
Rekonstrukci silnice ředitelství plánuje na letošní rok.Stejně jako u silnic mizí podle slov Václava Hlaváče stromy také podél vodních toků. Jejich kácení podle něj představuje podobný problém: „Argumentuje se zde obvykle protipovodňovou ochranou, ale kácení břehových porostů mimo zastavěná území povodňové ohrožení obcí často spíše zvyšuje.“
Ve volné krajině je podle jeho slov třeba, aby koryta zůstala v co nejpřirozenějším stavu. „Kácením zde dojde ke zničení cenných přírodních prvků, přitom z protipovodňového hlediska může kácení porostů vést spíše ke zhoršení stavu,“ konstatoval Hlaváč.Ke kácení stromů na březích došlo například na Žďársku nebo na Jihlavsku na řece Jihlavě.
Další články v kategorii
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)

Tweet



