INCOMA předpokládá nárůst diskontních prodejen
14.04.2008 | Agris
Projekt Retail Vision 2010 společností INCOMA Research a Blue Strategy představuje unikátní vizi vývoje českého obchodu v následujících letech. V rámci projektu se k budoucnosti české obchodní scény vyjadřovaly desítky vedoucích osobností zastupujících obchodní řetězce, výrobní společnosti, finanční instituce i státní sféru - předních expertů, kteří díky své znalosti trhu mohou nejen jeho budoucí vývoj kompetentně posoudit, ale kteří budou maloobchodní trh v příštích letech svými rozhodnutími přímo ovlivňovat.
Projekt RETAIL VISION 2010 se věnuje i vývoji ekonomické situace na trhu a globálním trendům, avšak těžiště je v očekávaném vývoji obchodu a nákupního chování. Jednou z typických změn, která český trh čeká, je nárůst investic zákazníků do „kvality života“. To se projeví v celé řadě oblastí – v rostoucím zájmu o biopotraviny a vůbec kvalitní čerstvé zboží, ve zvýšeném důrazu na úsporu času při nákupech či ve stále větších nárocích na kvalitu personálu v prodejnách. Při komunikaci se zákazníky se stane základním faktorem úspěchu jednoduchost, čitelnost a důvěryhodnost nabízených výhod.
Očekávaný ekonomický růst však ovlivní obchod v některých oblastech i negativně. Rostoucí ekonomika poskytne více pracovních příležitostí, což se v obchodě projeví nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců – dokonce do té míry, že to může brzdit rozvoj celého oboru. Příliv pracovní síly z Východu tuto zvýšenou poptávku může nahradit jen částečně.
Nadále pokročí koncentrace obchodu a výrazněji se vydělí skupina tří až čtyř řetězců, které budou v českém obchodě hrát hlavní roli. Pomaleji se bude vyvíjet tržní podíl jednotlivých formátů, přičemž nejrychlejší nárůst se čeká u diskontních prodejen – ze současných 13% na 17% v r.2010; hypermarkety porostou pravděpodobně pomalejším tempem. Obecně vyšší přírůstky zaznamená nepotravinářský obchod, zejména prostřednictvím další expanze nákupních center.
Strukturální změny však postihnou celý obchod a zasáhnou i do oblastí, které s obchodem spolupracují či na něj navazují. Rozhodující strategickou prioritou se v nastávajícím období stane diferenciace (marketingových strategií, cílových skupin zákazníků, i v dalších oblastech) a právě vyrovnání se s touto výzvou se stane jedním z předpokladů úspěchu. Studie RETAIL VISION 2010 je přehledným zpracováním toho, jak se v nadcházejících změnách orientovat.
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



