Hypermarkety budou v Česku ustupovat diskontům a e-shopům

Obchodní řetězce v následujících letech zpomalí expanzi na tuzemském trhu a své síly soustředí především na modernizaci nynějších prodejen. Mnoha obchodům zároveň hrozí zavření nebo minimálně změna využití. Hypermarkety budou čelit stále větší konkurenci specializovaných, diskontních nebo internetových obchodů. To jsou trendy, které představil Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK na základě studie vývoje českého obchodu do roku 2015.

„Expanze neskončila, ale plochy již porostou pomalejším tempem. Velké množství prodejen zavře či bude nuceno změnit využití. Objeví se také nová jména a některá možná zmizí,“ uvedl Drtina, podle kterého zdrojem růstu tuzemského trhu budou zejména menší a středně velké prodejny a koncepty, které zákazníkům ušetří čas.

Posilovat pozici na tuzemském trhu s rychloobrátkovým zbožím proto budou hlavně diskontní prodejny, supermarkety, malé samoobsluhy, internetové obchody a kvalitní obchodníci specializovaní na určitou část zboží. Naopak ztráta pozic podle Drtiny hrozí velkým hypermarketům a nezávislým obchodníkům.

Tlak na ceny bude sílit

Obchodníci podle Drtiny musejí počítat s tím, že i nadále budou čelit rostoucímu tlaku na cenu. Zákazníci totiž kvůli nejisté ekonomické situaci a rostoucím životním nákladům omezují útraty. Nesníží se proto význam akčních cen a levných privátních značek, takže marže obchodníků spíš ještě více klesnou. „Bude třeba něco obětovat - buď tržní podíl, nebo marži,“ míní Drtina.

Většina Čechů kvůli obavám z hospodářské krize už výrazně změnila své nákupní zvyklosti a při nákupu potravin a základního drogistického sortimentu stále více šetří. Lidé mnohem častěji vyhledávají slevy a akční ceny. Zatímco v roce 2009 ekonomická situace ovlivnila chování při nákupu potravin a základního zboží 30 procent tuzemských domácností, o rok později tento ukazatel vzrostl na 60 procent a loni změnu nákupního chování přiznalo 80 procent domácností.

„Zákazníci například stále více vyhledávají slevy a akční ceny, a to v letácích roznášených do jejich domovů i přímo na prodejně,“ upozornil analytik Incoma GfK Zdeněk Skála. Výhodné akce a slevy se podle něj staly v absolutním pořadí třetím nejdůležitějším důvodem pro výběr prodejny. „Předstihly tak i význam dlouhodobé cenové úrovně prodejny,“ poznamenal Skála.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info