Potraviny s českou vlajkou? Ne, jsou z dovozu

Jsou potraviny označené českou vlaječkou opravdu české? Některé obchodní řetězce si začaly zahrávat se vzrůstající důvěrou tuzemských spotřebitelů v domácí potraviny. Některé zboží totiž jako české označují, ale jejich původ rozhodně tuzemský není.

„Je to výsměch českým spotřebitelům a samozřejmě zemědělcům a potravinářům,“ řekla Eugenie Línková z Agrární komory.

Reagovala tak na zjištění kontrolorů Státní zemědělské a potravinářské inspekce, kteří v obchodních řetězcích Penny a Lidl objevili dovezené výrobky označené etiketami třeba Česká kvalita nebo Pravá česká zabijačka. Přitom podle inspektorů toto zboží pocházelo například z Německa, Slovenska nebo Polska.

Nepodvádíme

Mluvčí inspekce Michal Spáčil uvedl, že v případě Penny kontroloři na klamavé označení narazili už dříve a řetězec vyzvali, aby věci uvedl do pořádku. Jenomže to neudělal.

„Původní zjištění se týkalo tří výrobků původem z Polska a Slovenska, které byly takto prezentovány. Při následných kontrolách byly zjištěny i další klamavě nabízené potraviny,“ vysvětlil mluvčí.

Inspekce proto s řetězcem zahájí správní řízení kvůli klamání spotřebitele, za což mu hrozí až třímilionová pokuta. „Primární zájem není udělovat flastry, ale uvádět věci do pořádku,“ doplnil Michal Spáčil.

Společnost Penny Market si ovšem nemyslí, že by se dopouštěla něčeho nekalého. „Penny Market s tímto výkladem nesouhlasí. Se SZPI intenzivně jednáme a znovu se snažíme vysvětlit, že Penny od počátku vnímá kvalitu i ve smyslu české receptury a know-how,“ řekl mluvčí společnosti David Kolář.

Drahé testy

S takovým názorem však rozhodně nesouhlasí Eugenie Línková z Agrární komory, protože zemědělci a potravináři musejí kvůli takovému označení svého výrobku absolvovat velmi náročné a drahé testy. „Tohle, co předvedl supermarket, je normální podvod,“ dodala.

Nic špatného na svém označení nevidí ani řetězec Lidl, který označil některé výrobky štítkem Pravá česká zabijačka. Huspenina a tlačenka však byly dovezeny z Německa. „Pravá česká zabijačka je v tomto případě pouze název marketingové akce, nikoliv označení země původu jednotlivých produktů nabízených v rámci této tematické akce. Dle našeho nezávislého právního posudku jsme postupovali zcela v souladu s platnou legislativou,“ namítla mluvčí společnosti Lucie Borovičková.

Zneužitá důvěra

Lidl se zatím správnímu řízení podle mluvčího Spáčila vyhne. „Lidl jsme vyzvali, aby takto označené zboží přeznačil,“ řekl a doplnil, že nejčastěji se inspektoři s klamavým označením setkávají u vína.

Jenomže podle zemědělců supermarkety zneužívají důvěru spotřebitelů v domácí potraviny, která podle nedávného průzkumu ministerstva zemědělství roste. Průzkum odhalil, že Češi věří českým potravinám více než zahraničním.

„Lidé se více začali zajímat o původ potravin. Ve srovnání s průzkumem v roce 2005 stoupl zájem lidí dozvědět se, co mají na talíři. Průzkum potvrzuje, že Češi preferují tuzemské výrobky,“ uvedl šéf resortu Petr Bendl (ODS).

Zahraniční potraviny ztratily oproti roku 2005 na důvěryhodnosti o celých 27 procent.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info