Logo Český výrobek už může používat téměř 2000 výrobků

Počet potravinářský výrobků označovaných novým logem s českou vlajkou a nápisem "Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou" rychle roste. Logo začala komora udělovat loni v létě a zatímco na konci loňského roku jej mohlo používat prvních 1000 potravinářských výrobků, tak nyní se jejich počet už blíží hranici 2000 a další přibývají. Používat na obalech svých produktů mohou toto logo zhruba čtyři desítky firem. Na diskusním setkání Sdružení českých spotřebitelů to dnes řekla mluvčí PK Dana Večeřová.

"O logo se hlásí čím dál víc výrobců, jelikož lidé se v souvislosti s různými aférami, jako je například ta s posypovou solí v Polsku, začínají více zajímat o původ potravin," uvedla Večeřová, podle které logo chtějí získat nejen velké potravinářské podniky, ale také malé rodinné firmy. Základní podmínkou pro udělení práva používat logo s vlajkou je zpracování produktu na území ČR a dodržení stanoveného podílu hlavní suroviny z tuzemských zdrojů, který se u jednotlivých kategorií liší.

Tuzemští zemědělci a potravináři se v poslední době rozhodli začít více bojovat proti rostoucím dovozům potravin. Zesílili proto aktivity, jejichž pomocí chtějí tento stav zvrátit. Také čeští zákazníci se v poslední době začali více zajímat o kvalitu a původ toho, co jedí. Potravináři přesto upozorňují, že stále nejsou takovými "potravinovými vlastenci" jako Francouzi či Rakušané, kteří jednoznačně preferují národní výrobky.

Generální ředitel Penny Marketu Martin Gottfried dnes upozornil, že lidé se při nákupu nemohou spolehnout na čárový kód označující původ potraviny. Kód patřící ČR totiž mohou mít i baltičtí sledi či pákistánská rýže. "Je to o tom, kde byla potravina zabalena a ne o tom, kde vyprodukována," podotkl Gottfried, podle kterého řada tuzemských dodavatelů nemůže zaručit ani český původ surovin.

Penny Market nedávno spustil kampaň, ve které propaguje potraviny prodávané ve svých diskontních obchodech pod označením Česká kvalita. Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale krátce po jejím zahájení zjistila, že logo Česká kvalita Penny Market přidělil i potravinám, které byly vyrobeny v zahraničí. Špatně označený byl například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska. Penny Market se hájí tím, že všechny potraviny s logem Česká kvalita jsou vyráběny podle tradičních českých receptur.

Nový marketingový nástroj tuzemských potravinářů se státní vlajkou loni přibyl k například již osm let fungující značce kvalitních potravin Klasa nebo označení Regionální potravina.

PK se bude snažit prosadit, aby se například tzv. špekáčková vyhláška, která zavedla povinný obsah masa v nejoblíbenějších tuzemských uzeninách, vztahovala i na produkty dovážené ze zahraničí. "Naši výrobci jsou jinak v nepříjemné pozici, protože nemohou konkurovat firmám, které produkty dovezou ze zahraniční a vyhlášku dodržovat nemusí," uvedla Večeřová.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info