Na biopaliva se v Česku jezdí více, mají však své kritiky

Zájem o vozy spalující zelená paliva v České republice každoročně roste, především díky jejich nízkým cenám. Úrovně západní Evropy však využívání biopaliv podle odborníků stále nedosahuje. I když se počítá s tím, že na biopaliva se bude jezdit čím dál tím víc, Evropská unie získává k těmto pohonným kritičtější přístup.

V České republice se v loňském roce oficiálně prodalo 345 nových automobilů na bioetanol E85. Zájem o vozidla určená pro spalování biopaliv tak v Česku vzrůstá, o rok dříve se totiž takových aut prodalo desetkrát méně. Podle statistik si řidiči také koupili víc aut spalujících bioetanol než vozů na plyn.

České sdružení pro biomasu CZ Biom předpokládá, že tento trend bude pokračovat i letos. Podle zástupce sdružení Jiřího Trnky lze očekávat, že se prodej vozidel na biopaliva zvýší na 600 až 800.

Zájem motoristů o tzv. Flexi Fuel Vehicles (FFV), tedy automobily na alternativní paliva, zvyšují zejména rostoucí ceny klasické nafty a benzínu.  

Nízké ceny

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent bioetanolu a 15 procent Naturalu 95. Jeden litr tohoto biopaliva je přibližně o osm až deset korun levnější než litr benzínu. Aktuální průměrná cena této pohonné hmoty tak v současné době činí 26,50 korun za litr.

„Pokud by cena biopaliv převýšila cenu fosilní nafty nebo benzinu, zákazníci nemají důvod je kupovat. A výrobci biopaliv to dobře vědí,“ citoval server Nazeleno.cz Vladimíra Stupavského z CZ Biom.

Nižší cenu biopaliv umožňuje jejich osvobození od spotřební daně.  Řidiči, kteří jezdí na zelená paliva, navíc nemusejí platit silniční daň. Tímto zvýhodněním stát podporuje nižší spotřebu fosilních zdrojů a nižší produkci uhlíkových emisí. Uživatelé biopaliv navíc neplatí náklady na distribuci, protože jejich výrobci jsou většinou místní.

Marek Trešl ze společnosti Ford však upozornil, že vozidla FFV mají o 10 až 30 procent vyšší spotřebu paliva než klasické vozy.

Biopaliva mají i nevýhody

V současné době vyrábí auta využívající alternativní paliva automobilky Ford, Škoda, Renault, Dacia, Volvo nebo Saab. Existuje také možnost upravit pro spalování biopaliva běžný vůz. Celkem tak v České republice na bioetanol jezdí asi dva tisíce aut.

V Česku lze dnes bioetanol E85 tankovat na přibližně 180 čerpacích stanicích. Podle sdružení CZ Biom je to zatím nízký počet. „Naším cílem je přiblížit se západní Evropě, kde je bioetanol součástí moderního životního stylu,“ uvedl Trnka.

Nejvíce je v Evropě využívání biopaliv rozšířeno ve Skandinávii, především ve Švédsku. Největším průkopníkem bioetanolu je však Brazílie, kde toto palivo spaluje většina aut.

V České republice bude podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu trvat ještě minimálně 20 let, než začnou motoristé tankovat převážně jiná než fosilní paliva.  

Kritici biopaliv upozorňují mimo jiné na to, jejich výroba zvyšuje ceny potravin a snižuje procento volné zemědělské půdy. Navíc je podle nich třeba také počítat s faktorem nepřímých změn využití krajiny (ILUC) a skrytých emisí. Evropská unie nedávno vydala studii, která ukazuje, že přínos biopaliv pro životní prostředí možná není tak velký, jak se předpokládalo. Unie se proto v současné době snaží najít k biopalivům nový přístup (EurActiv 11.4.2012).

Podle zástupců CZ Biom však výroba biopaliv nemůže být energeticky negativní ani mít vyšší emise než spalování fosilních paliv. Uvádějí také, že v Evropě existuje dostatek zemědělské plochy pro potravinářství i výrobu biopaliv. Jen v České republice je prý asi milion hektarů volné půdy, na které by mohly energetické plodiny růst.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info