Češi loni za květiny utratili více. V průměru 953 korun

Prodej květin v Česku v posledních letech roste. Loni za ně každý obyvatel Česka zaplatil v průměru 953 korun, což bylo o 7,5 procenta více než v roce 2010. Na tiskové konferenci to uvedl předseda Svazu květinářů a floristů České republiky Jiří Horák.

Přes rostoucí trend kupují Češi květiny stále méně, než činí průměr Evropské unie.

Jako problém Horák vidí, že na růstu poptávky po květinách má podíl především dovoz, který se loni meziročně zvýšil o 14 procent na 2,7 miliardy Kč. Téměř dvě třetiny tvořil import z Nizozemska.

Právě levné dovozy květin na začátku 90. let minulého století téměř zlikvidovaly domácí konkurenci. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili.

Díky rostoucí poptávce po květinách, ale také zásluhou dotací z Programu rozvoje venkova na obnovu skleníků a fóliovníků, se podařilo oboru doslova vstát z popela. Na rozdíl od některých jiných zemědělských odvětví vykazuje česká květinářská produkce od druhé poloviny 90. let růst. Loni meziročně vzrostla o tři procenta na 1,87 miliardy ko­run.

Růst produkce je doprovázen také změnou její struktury. Z klimatických a ekonomických důvodů čeští květináři přešli od řezaných květin k pěstování rostlin hrnkových, záhonových a balkónových. „Pro nás jsou nejdůležitější ze začátku roku primule, potom na to navazují balkonové rostliny, letničky do měst a obcí, chryzantémy na Dušičky a na Vánoce poinzécie," vyjmenoval Horák pro květináře v průběhu roku nejdůležitější květiny.

Většina výpěstků českých květinářů se dnes prodá prostřednictvím obchodních řetězců. Přestože marže obchodníků z prodeje květin dosahuje podle statistiky svazu kolem tří miliard korun ročně, chybí při prodeji v supermarketech často poučený personál, který by dokázal zákazníkovi poradit, jak se o květiny dál starat. „Obchodní řetězce prodají, dodají, ale nic víc," podotkl Horák. To by chtěli tuzemští pěstitelé do budoucna změnit a větší část své produkce prodávat prostřednictvím vlastních malých prodejen nebo stále přibývajících zahradnických center.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info