Skála: Aféry s prošlými potravinami mohou oslabit pozici řetězců

Nepříznivé výsledky kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která letos v prodejnách často odhaluje prošlé a špatně označené potraviny, mohou oslabit pracně budovanou pozici obchodních řetězců na tuzemském trhu s čerstvými potravinami. Na konferenci Retail in Detail/Fresh Food to dnes řekl analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

SZPI se od začátku letošního roku zaměřuje na intenzivní kontroly prodejen potravin a prakticky nemine týden, kdy by inspektoři na pultech obchodů nezjistili prošlé či špatně označené potraviny. "Důvěra zákazníků je obrovská tržní síla a to, co vidíme dnes, se může na trhu projevit velmi nepříjemně," varoval Skála.

Skála připomněl, že podobné aféry s nekvalitními čerstvými potravinami hýbaly tuzemským maloobchodem v letech 2003 a 2004, kdy obchodníci sváděli cenovou válku a na trhu panovala značná nervozita. Zatímco v předchozích letech se význam moderních prodejen jako hlavního nákupního místa čerstvých potravin nepřetržitě zvyšoval, tak po těchto aférách začala tato křivka v kategoriích masa, uzenin, lahůdek i pečiva výrazně klesat.

"Lidé totiž ztratili důvěru v kvalitu sortimentu nabízeného v moderních formátech obchodů a začali se houfně vracet k drobným specialistům, tedy do malých pekáren, řeznictví či prodejen s ovocem a zeleninou," řekl Skála. Obchodním řetězcům pak trvalo několik dlouhých let, než v kategorii čerstvých potravin získaly zpět ztracené pozice. "Posledních pět let jsou investice do čerstvých kategorií ve velkých prodejnách významnějším trendem než cenový marketing," podotkl Skála.

Vladimíra Šebková ze společnosti GfK Czech upozornila, že v posledních několika letech se obchodním řetězcům díky většímu důrazu na kvalitu čerstvého zboží dařilo posilovat tržní pozici na úkor nezávislých prodejců a specialistů. Hypermarkety, diskontní prodejny a velkoobchodní prodejny typu cash&carry nyní v průzkumu GfK jako hlavní nákupní místo čerstvých potravin uvedlo 43 procent českých domácností. Supermarkety a malé prodejny zmínilo 37 procent a specializované prodejny 17 procent domácností.

 

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info