Biopotraviny v tuzemsku

Agrární komora ČR třetím rokem prosazuje spolu s řetězcem Billa, aby co nejvíc českých biopotravin bylo na našem trhu. Obchodní řetězec Billa má vlastní značku pro biopotraviny Naše bio. Tvoří ji už více než 170 produktů.

Celkem má v nabídce zhruba 250 produktů ekologického zemědělství. Pod značkou Naše bio prodává také maso, v sortimentu je čerstvé biohovězí, kuřecí a jehněčí. Toto maso pochází výhradně z ekologických chovů v ČR, kde se také zpracovává.

Dodavatelem biomasa do Billy je česká firma Biopark. V letošním roce se celkový sortiment masa Naše bio rozrostl o pět výrobků a aktuálně čítá devět položek biohovězího, pět položek bio kuřecího a pět položek biojehněčího. Všechny tyto produkty jsou v prodeji pouze balené v ochranné atmosféře.

Biomaso z ekofarmy Jelcovy Lhotky

Jak mohli novináři zaznamenat na společné tiskové konferenci Agrární komory ČR a Billy, která se konala v Praze v sídle jejího úřadu, nabídka biomasa se zřejmě v brzké době v tomto obchodním řetězci rozroste o produkty ekofarmy Jelcovy Lhotky z Pelhřimovska, která zatím nabízí zákazníkům vyzrálé hovězí a jehněčí maso s rozvozem po Praze, Brně a blízkém okolí. „Dále nabízíme možnost osobního odběru zboží na domovské farmě v Jelcových Lhotkách nedaleko Pelhřimova,“ řekl na tiskové konferenci majitel farmy Zbyněk Pípal.

„Celý proces výroby masa od nákupu živého dobytka po konečný prodej zákazníkům je zcela v našich rukou, takže můžeme garantovat nejvyšší kvalitu zboží. Klademe velký důraz na výběr jednotlivých zvířat a maximálně dbáme o citlivé a humánní zacházení jak během přepravy, tak během porážky. Zvířata se před porážkou nechávají uklidnit, takže hladina stresových hormonů v mase není zvýšená jako u konvenčního hovězího a maso je proto měkčí a zdravější.

Maso necháváme vyzrát minimálně čtrnáct dní zavěšené ve čtvrtích v chladicích boxech při teplotě blízké nule stupňů Celsia. Poté se maso rozbourá podle přání zákazníka a jednotlivé partie vakuově zabalí (nepřidávají se žádné konzervační plyny). Ve vakuu dále pokračuje zrací proces a maso definitivně získá svoji nezaměnitelnou jemnou chuť,“ dodal Pípal.

Proč je zrání masa důležité

Hovězí maso by se správně nemělo jíst čerstvé. V Americe se nedostatečně vyzrálému masu říká „metalic“ (kovové), protože je bez charakteristické chuti hovězího, tuhé a tvrdé (ze starších kusů skotu ještě víc), postrádá očekávanou křehkost, šťavnatost a měkkost. Není divu, že mnozí z nás kupují hovězí jen výjimečně, zato s velkou nedůvěrou a obavami, jaké bude na talíři. Teprve zrání dává hovězímu masu jeho typickou chuť. Zrát by mělo minimálně deset dní. Vyzrálé maso je dvakrát až třikrát křehčí než maso nevyzrálé. Bez zrání se ke spotřebiteli vlastně dostává technologicky nehotový produkt.

A tímto krédem se ekologičtí farmáři na zmíněné biofarmě řídí a není divu, že Billa okamžitě po tiskové konferenci o tuto produkci projevila zájem. „Prodej bio masa v Bille dlouhodobě roste. Ve srovnání prvních pěti měsíců v letošním a loňském roce společnost zaznamenala stoprocentní nárůst tržeb,“ prozradil novinářům obchodní ředitel Billy Pavel Dupal.

Kozí a ovčí sýry v nejlepší kvalitě

Další firmou, která v sídle Agrární komory ČR v Praze prezentovala novinářům zdravé potraviny, bylo Zemědělské družstvo Jeseník. Hospodaří v srdci jesenických hor, v údolí řek Bělá a Staříč a v blízkém okolí města Jeseníku na pozemcích o celkové rozloze necelých 1900 ha. „Rozložení podniku v této oblasti, kde jsou nízké průměrné teploty a bohaté srážky, předurčuje způsob našeho hospodaření. Nezabýváme se pěstováním tržních plodin, rostlinná výroba se specializuje jen na objemná krmiva pro skot, ovce a kozy. Z tohoto vyplývá i zaměření živočišné výroby, kde nechováme žádná monogastrická zvířata, jako jsou prasata a drůbež. Specializujeme se na chov mléčných krav, máme 500 kusů dojnic se stoprocentním podílem holštýnské krve,“ uvedla předsedkyně družstva Gabriela Doupovcová.

Dlouhou tradici má v podniku i chov ovcí. Tato zvířata jsme mohli vidět na jesenických stráních již v 60. letech minulého století, kdy se stejně jako nyní využívala hlavně na mléko pro výrobu ovčích sýrů. „V současné době ovčí mléko mícháme s kozím a vyrábíme na Sýrárně Bělá směsný sýr založený na ruční výrobě a bez přídavku konzervačních látek, a to jako přírodní nebo ochucený kořením nebo bylinkami. Vyrábíme i sýry balkánského typu s obsahem soli,“ vysvětlila Doupovcová a dodala. „V současné době máme na farmě 270 kusů ovcí plemene cigája a 50 kusů koz plemene koza bílá krátkosrstá. Na výrobky naší sýrárny jsme hrdi, v posledních letech získal náš sýr ocenění: v roce 2007 – Výrobek Olomouckého kraje, rok 2009 – opět ocenění Výrobek Olomouckého kraje, rok 2010 – TOP výrobek Olomouckého kraje a dále ocenění Originální produkt Jeseníky, rok 2011 – ocenění Regionální potravina Olomouckého kraje a opět ocenění Originální produkt Jeseníky.“ V letošním roce jesenické družstvo společně s Výzkumným ústavem pro chov skotu v Rapotíně připravilo pro zákazníky novinku, kterou je prohřívaný sýr v syrovátce. Jedná se o sýr, který je vhodný ke grilování a který i při vysoké teplotě rozpáleného dřevěného uhlí nemění svou strukturu a zůstává neroztečený v původním tvaru. Financování tohoto projektu je za spoluúčasti Programu rozvoje venkova ČR – Vývoj nového výrobku, jehož součástí byla i rekonstrukce sýrárny a pořízení nové technologie.

Šumavský pramen bez dusitanů

Do třetice se na tiskové konferenci představila voda z nejčistšího šumavského pramene, která získala v soutěži o nejlepší regionální potravinu prvenství. Aktivant je novým a v určitém směru i ojedinělým nápojem na našem trhu, jehož základem je vysoce kvalitní pramenitá voda Petráškův pramen. Léčivý pramen se čerpá v podhůří Šumavy v 1. zóně Chráněné krajinné oblasti Blanský les u Českého Krumlova. Díky své poloze uvnitř CHKO a kvalitnímu geologickému podloží má pramen optimální obsah minerálních látek. Hodnota dusičnanů je téměř nezjistitelná a vykazuje velmi nízký obsah sodíku.

Společnost obohacuje pramenitou vodu Aktivant o extrakty rostlin z řady Bachových esencí. „V současné době nabízíme Aktivant obohacený o extrakt květu byliny hořec nahořklý (Gentiana amarella) a olivy. Aktivant Hořec je harmonizující nápoj vhodný k posílení organismu, ochraně proti nadměrnému stresu a psychické zátěži. Pomáhá rozptýlit negativní myšlenky a umožňuje návrat k pozitivním postojům. Pokud člověk vypije i jen velmi malé množství extraktu hořce, přistupuje ke každé zátěžové situaci, kterou má před sebou, s velkým optimismem. Květ hořce povznáší naše duševno, povzbuzuje nás, dává nám sílu na naší cestě životem. Aktivant Oliva je stimulující nápoj, který obnovuje psychické a fyzické síly člověka, přináší radost a energii do každého dne. Oproti jiným energetickým nápojům neobsahuje kofein ani taurin, a proto je vhodný i pro lidi s vysokým krevním tlakem a děti,“ představil novinářům Milan Šebesta, prokurista společnosti, tyto zdravé produkty, které již v nabídce Billy jsou a přispěla k tomu právě jihočeská agrární komora, která upozornila na domácí zdroje kvalitní pitné vody. Ty bohužel zatím do pozadí odsouvají bombastické reklamy na zahraniční balené vody a přitom není třeba stěhovat tuny balených vod po dálnicích, ale brát jen z tuzemských zdrojů často mnohem kvalitnější pitnou vodu z chráněných krajinných oblastí tuzemska.

„Voda Aktivant obnovuje schopnost organismu přijímat tuto vodu jako nezbytnou součást látkové výměny. Poznáte to podle toho, že když vodu ochutnáte, brzy dostanete chuť na další sklenici. Při pravidelném užívání této vody se projeví její detoxikační schopnost. Zároveň snižuje hladinu krevního cukru u diabetiků a zlepšuje činnost ledvin a kloubů,“ dodal Šebesta.

Zelenina a ovoce pod značkou Česká farma

Na závěr tiskové konference zástupci Billy seznámili novináře se zajímavými letními akcemi. Chtějí posílit ve svých regálech českou produkci ovoce a zeleniny a začínají s jižní Moravou, kolébkou největšího množství meruňkových a broskvových sadů, ale i okurek, rajčat a další zeleniny. „Aktuálně Billa chystá novinku v sortimentu ovoce a zeleniny, která bude zaměřena na českou sezónní produkci,“ řekl obchodní ředitel Dupal. Tak jako už 100 % českého masa nalezneme v Bille pod označením Vocílka a biopotraviny pod cedulkou Naše bio, i ovoce a zelenina budou nabízeny s logem Česká farma. V prodejnách ji zvýrazní malý žebřiňák nebo kolečko, na němž dříve z pole vozili rolníci cibuli, brambory nebo okurky.

V posledních týdnech Billa uvedla na trh speciální Naše biozmrzliny, samozřejmě od českého dodavatele.

Podíl českých produktů v prodejnách Billa je 65 %. U vybraných položek zboží, jako je maso a mléčné produkty, je tento poměr ještě výrazně vyšší. Hovězí, vepřové a drůbeží maso je výhradně z českých chovů. Mléčné produkty jsou z 90 % české.

Eugenie Línková

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info