Ministerstvo zemědělství chce z dotací EU podpořit farmáře

Ministerstvo zemědělství nejspíš bude od roku 2014 podporovat z evropských peněz rozvoj obchodů zaměřených na prodej výpěstků drobných zemědělců a potravin od regionálních malovýrobců.

Při otevření farmářské prodejny Český grunt v Kladně to naznačil ministr Petr Bendl (ODS). Podle něj se musí otočit trend podpory rostlinné výroby směrem k potravinové produkci a živočišné výrobě.

Podle předsedy Asociace soukromého zemědělství Josefa Stehlíka téměř chybí finanční podpora prodeje farmářských produktů od posledního vyjednávání podmínek získávání evropských zemědělských dotací. "Po vstupu do EU byla legislativa sešněrována a nedalo se prodávat téměř žádným jiným způsobem než velkoodběratelským," řekl Stehlík.

Později ale byl farmářům umožněn prodej potravin přímo z výroby na trzích nebo v obchodech. Podle Stehlíka je ale zatím podpora nedostatečná a nyní se připravují nová pravidla pro čerpání evropských dotací od roku 2014, což by mohlo situaci farmářů zlepšit. "Chceme, aby ministerstvo výrazněji podporovalo tento typ udávání výrobků na trh, aby se podnítila ochota sedláků začít se starat mnohem víc o to, jak prodají svoje zboží třeba v menším, než aby to odvezli na valníku někam na silo," vysvětlil Stehlík.

Podle Bendla už ministerstvo prodej farmářských produktů podporuje, ale chtělo by dát farmářům příležitost, aby se víc vědělo, co produkují. Kvůli tomu by se měla zvýšit podpora potravinové produkce a živočišné výroby. "Tam, kde podpoříme živočišnou výrobu, tak to znamená rozvoj pracovních příležitostí. U rostlinné výroby, při té intenzifikaci, velikosti a schopnosti techniky nahradit člověka, tam pracovní příležitosti lidé na venkově nezískají," řekl Bendl.

Společnost Český grunt v Kladně otevřela svou 14. farmářskou prodejnu v zemi. Podle jednatele Aleše Kotěry se kvůli vysokému zájmu dodavatelů i nakupujících letos otevřou další obchody v Ostravě a Hradci Králové a měly by se rozšiřovat i do dalších míst v Česku. Zájem lidí o tuzemské potraviny je podle Kotěry znát i na tržbách, které od vzniku prvního obchodu v roce 2010 meziročně rostou o 30 až 40 procent. "Když něco otevíráte, tak tam na začátku ten růst logicky je. Uvidíme po pěti letech, kdy pravděpodobně dojde k nějakému zpomalení růstu," dodal.

Zvýšený zájem Čechů o farmářské produkty je patrný od roku 2010, kdy se nejprve dostaly do povědomí farmářské trhy v Praze, poté se začaly rozšiřovat do desítek míst po celé zemi. Později k nim přibyly i kamenné obchody nebo prodej produktů a výpěstků přímo na farmách.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info