Farmářských prodejen Náš grunt přibývá, ke konci roku jich bude 20

Síť farmářských prodejen Náš grunt se rozšiřuje. Ke konci letošního roku by mělo v Česku pod její značkou fungovat dvacet obchodů, uvedl na tiskové konferenci spolumajitel firmy Jiří Málek. Počet prodejen tak bude dvojnásobný, než byl letos v dubnu. Do konce roku 2015 plánuje společnost mít 50 prodejen. Chystá expanzi také na Slovensko, od října se kvůli tomu přejmenovala z původního Český grunt.

Ještě pod původním jménem otevřela firma svou první prodejnu v létě 2010 na pražských Vinohradech. Od té doby se koncept rozšířil i do dalších měst. V současnosti se prodávají potraviny a nápoje od malých producentů na 18 místech. Do konce roku bude ještě otevřena prodejna v Mladé Boleslavi a v Hradci Králové, kde již dnes jeden obchod Náš grunt má. Obchodní síť funguje převážně na bázi franšízinku. Podle Málka roční obrat všech prodejen dnes celkem dosahuje několika desítek milionů korun.

"Zájem franšízantů i zákazníků je vyšší, než jsme čekali," podotkl Málek. Cílem firmy je podle něj postupně mít zastoupení ve všech významných městech v každém kraji. V sortimentu farmářských prodejen najdou zákazníci maso a uzeniny, mléčné výrobky nebo pečivo od malých regionálních výrobců. Obchody nabízí také ovoce a zeleninu od místních pěstitelů, ale také mošty, zavařeniny či med. Od otevření první prodejny dodneška vzrostl počet dodavatelů pětinásobně ze 30 na dnešních 150.

Počet farmářských obchodů rychle roste zejména ve větších městech a jejich majitelé si zájem zákazníků pochvalují. Produkty malých farem a výrobců potravin lze koupit už i na internetu. V Česku jsou další podobné obchody. Například podnikavý farmář František Němec z Netína na Žďársku má v Praze tři prodejny. Společnost Farmářský obchod pak provozuje dvě farmářské prodejny v Plzni a jednu v Klatovech.

Češi si farmářské produkty v poslední době oblíbili navzdory tomu, že ceny ve farmářských obchodech jsou o něco vyšší než v klasické prodejní síti. Rozmachu farmářských prodejen předcházel úspěch farmářských trhů. Podle informací Státní veterinární správy se loni trhy konaly nejméně na 170 místech, letos patrně přibudou nové. Pouliční farmářská tržiště se v roce 2010 stala doslova hitem nejprve v Praze, poté začala houfně přibývat i jinde a dnes fungují ve všech krajích.

Zájem farmářů o přímý prodej výpěstků, ať už prostřednictvím trhů nebo přímo ve svých statcích, v poslední době roste. Dostávají lépe zaplaceno, neboť se nemusejí dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé pak v tomto způsobu nákupu hledají alternativu k supermarketům a průmyslově vyráběným potravinám, jejichž kvalitu a čerstvost někteří z nich kritizují.

Autor: 

ČTK www.ctk.cz

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info