Kvalitní produkce českých sedláků a její cesta ke spotřebiteli
28.01.2013 | ASZ
Po mnoha potravinových aférách, které značně nahlodaly důvěru českého spotřebitele v trh s potravinami, se stále více nakupujících rozhlíží po tuzemské, nejlépe regionální produkci. A stále více členů Asociace soukromého zemědělství jim má co nabídnout – kvalitní, chutné, čerstvé a hygienicky nezávadné produkty. Vždyť jde nejen o konkurenceschopnost, ale i budování dobrého jména své farmy a svých produktů. A jakou cestu ke spotřebiteli si čeští farmáři se svými výrobky volí?
Kamenné obchody
Části z nich se osvědčilo zásobování kamenných obchodů zaměřených na prodej tradičních českých potravin, a to především od malých a středních tuzemských výrobců a farmářů. Jde o prodejny typu Náš grunt či Sklizeno, v jejichž nabídce se nachází regionální potraviny od místních producentů pod jednou střechou a po dobu celého roku. Navíc v malých, kontaktních místnostech, kde je na rozdíl od řady pokladen v obchodních centrech skutečně živý a komunikující člověk.
Farmářské trhy
K propagaci a zviditelnění malých farem a k přímému kontaktu sedláka se zákazníkem dochází na farmářských trzích, které patří mezi členy asociace k vítaným možnostem prodeje vlastní produkce. Dobré jméno farmářských trhů však dlouhodobě kazili někteří prodejci nabízející zde i výrobky pochybné kvality či původu. Z toho popudu iniciovalo na podzim loňského roku Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s provozovateli farmářských trhů vznik organizace, která spotřebitelům garantuje právě kvalitu, bezpečnost a původ produktů na těchto trzích nabízených – Asociace farmářských trhů. Její členové musí zajistit, aby na jimi pořádaných trzích bylo nabízeno minimálně 90 % potravin, a to z 90 % českých. Přednost mají produkty z daného regionu – na konkrétním trhu jich musí z daného regionu pocházet minimálně 50 %. Jedinou výjimkou je hlavní město Praha, kde tento poměr není možné dodržet.
Prodej ze dvora
Možnou a mezi spotřebiteli zejména v poslední době velmi vítanou alternativou nákupu čerstvých a kvalitních produktů se stal tzv. prodej ze dvora. Spotřebitel tak má možnost nakoupit nejrůznější produkty přímo v lokalitě jejich výroby – v hospodářství daného farmáře. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o novinku, opak je pravdou - prodej ze dvora je návratem k osvědčeným původním farmářským tradicím. Ruku v ruce s ním kráčí i rozvoj agroturistiky v jednotlivých obcích, což je cesta k zatraktivnění venkova a rozšíření škály služeb zde poskytovaných.
O zcela unikátní službě a způsobu prodeje, které realizují dva farmáři z okolí Prahy již v šesti krajích naší republiky, se dočtete v samostatném článku.
Šárka Gorgoňová, tisková referentka ASZ
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



