Kokosová šťáva z Filipín je v USA hitem. V Evropě teprve bude
27.03.2013 | E15 on line
Dlouho předtím, než se z balených nealkoholických nápojů stala samozřejmá věc, hasili obyvatelé tropických částí Asie žízeň vodou z kokosových ořechů. Šťáva z mladých zelených kokosů se dodnes prodává u stánků, které lemují asijské silnice. Mimo město je lze koupit přímo od farmářů – pak stačí vzít mačetu, kokos rozseknout a přírodní sladká osvěžující tekutina je připravena k pití.
Silný osvěžující účinek a bohatý obsah vitaminů udělaly z kokosové šťávy obíbený nápoj, který pijí lidé v USA, Evropě či Austrálii a vyzdvihují celebrity, jako je Rihanna, Madonna nebo Gwyneth Paltrow. „Ve srovnání s jinými nápoji je kokosová šťáva zdravější. Obsahuje vitaminy a má relativně málo kalorií. Je bohatá na draslík a vitamin C,“ uvedl Americký institut pro výzkum rakoviny.
V byznysu nealkoholických nápojů je hlavním trendem posun spotřebitelů od produktů s vysokým obsahem cukru a okysličených nápojů ke zdravějším přírodním nápojům. V letech 2009 až 2011 stoupl v Evropě počet značek prodávajících kokosovou vodu ze sedmi na 36, píše ve své zprávě britská firma New Nutrition Business. Byznys s kokosovou šťávou měl předloni hodnotu 450 milionů dolarů a jeho tržby vzrostly meziročně o sto procent. Tekutina přitom levná není – stojí dvakrát tolik, co ostatní nápoje na trhu.
Co se týče bezpečnosti potravin, Evropská unie má přísná pravidla. Žádná značka nemůže v reklamách na svůj produkt vyzdvihovat jeho léčivé účinky bez vědeckého důkazu a souhlasu Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. V Evropě zatím prorazila jen jedna firma: německá Green Coco. Organickou kokosovou šťávu distribuuje do devatenácti evropských zemí.
Globálně trhu dominují firmy Vita Coco, které patří šedesát procent amerického trhu, Zico, za kterým finančně stojí Coca-Cola, a firma O. N. E., již podporuje konkurenční PepsiCo. Green Coco v roce 2003 založil brazilský rodák a profesí pediatr Antonio Martins. Firma předloni dosáhla obratu 43 milionů dolarů. Značka si postupně našla cestu z malých obchodů se zdravou výživou na police běžných supermarketů.
Zatímco ve Spojených státech se marketéři firem zaměřují na konkurenční boj, v Evropě jde o to vůbec vytvořit osvětu o existenci kokosové šťávy. „Nemusíme tady bojovat o prostor v regálech, musíme vytvořit poptávku,“ řekl v interview pro Beverage World šéf Green Coco Stefan Reiss.
„Kokosová šťáva mi chybí. Ale neuvažuji o tom, že bych si koupila něco, co předtím někdo stočil do lahví, zpracoval, skladoval měsíce a pak prodával v Evropě. Mám ráda čerstvou šťávu, ta je zdravá. Tady do ní přimíchávají ovocné šťávy,“ míní Lutz Mae, Filipínka žijící v Německu.
Největšími producenty kokosové šťávy jsou Brazílie a jihovýchodní Asie. Firmy jako Vita Coco a O. N. E. podepsaly řadu kontraktů zejména s Filipínci a Indonésany, aby uspokojily rostoucí poptávku. Filipínská vláda odhaduje, že export kokosové šťávy v prvním loňském čtvrtletí stoupl meziročně o tři sta procent.
Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org
Další články v kategorii
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)
- Tento legendární stroj měnil venkov: Příběh nejrozšířenějšího traktoru Evropy (23.12.2025)
- Letos se objevilo ve velkochovech deset ohnisek ptačí chřipky, stejně jako loni (22.12.2025)

Tweet



