Kilo kuřete za 77 nebo za 220? Drahé biopotraviny odrazují

Mají jinou barvu, velikost a chuť. A bohužel také  také cenu, proto si je většina lidí nekoupí. Fakt, že biopotraviny jsou dražší než ty „běžné", je známý už dlouho. Zajímavé jsou však rozdíly v jednotlivých položkách. Zatímco cena masa či vajec je v případě bio kvality téměř trojnásobná, mléčné výrobky a hlavně jogurty jsou cenově podobné svým běžným ekvivalentům.

Vyplývá to aspoň z nového srovnání portálu Kupi.cz, který dlouhodobě sleduje ceny potravin v kamenných obchodech. Do rozdílů  výrazně promlouvají i akce, které se na oba typy výrobků vztahují.

S trojnásobnou cenou je třeba počítat i u bio kuřecího masa. Zatímco jeden kilogram chlazeného kuřete vyjde na necelých 80 Kč, v případě bio kuřete ceny běžně přesahují 200 Kč. Podobný rozdíl je i mezi akčními cenami, které činí 54 Kč (nebio) a 150 Kč (bio) za 
1 kg kuřete v akci.

Těsně pod cenou kuřecího masa  se nacházejí vejce. Ta bio se prodávají v průměru za 2,5 násobek. A v případě akční ceny rozdíl dokonce naroste. Bio vejce vyjde ve slevě na cca 7,70 Kč za kus, klecové vejce na 2,70 Kč.  „Tady je dobré upozornit, že u běžných potravin jsou akční ceny v řetězcích násobně častější než u bio kvality, takže nejčastěji zákazník narazí na bio za neakční cenu a nebio položku v akci. Tím se rozdíly v cenách dále zvětšují," říká ke statistikám Martin Kadlčík z Kupi.cz.

Na opačném pólu statistiky se nacházejí bílé jogurty, které jsou přibližně na stejné úrovni. V akčních cenách jsou bio jogurty dražší jen o sedm procent. Při srovnání běžných cen vycházejí bio jogurty dokonce jen o čtyři procenta dráže než běžné výrobky.

Ignorace řetězců

„Ceny biopotravin zůstávají 
v poměru k těm konvenčním stejné už od doby, kdy řetězce okolo roku 2007 začaly bio produkty nabízet. Podle mého názoru supermarkety ceny biopotravin příliš neřeší, protože je to pro ně stále spíše jen okrajové zboží, které nabízejí hlavně pro image," komentuje výsledky průzkumy Jan Valeška z portálu Biospotřebitel.cz.

Když se vedle sebe položí vyšší cena a slabší zájem supermarketů, logicky se to odráží i v přístupu zákazníků. Podle březnového průzkumu mezinárodní poradenské společnosti KPMG kupují biopotraviny pravidelně jen čtyři procenta Čechů. Občas si je koupí 37 procent lidí, naopak 17 procent dotázaných je nikdy nevyzkoušelo a ani vyzkoušet nechce.

Více než tři pětiny Čechů uvádějí jako hlavní důvod odmítání těchto potravin jejich cenu. A co je velmi zajímavé: téměř 47 procent lidí biopotravinám nevěří a nevidí rozdíl v kvalitě proti běžným potravinám. „Tato informace by producentům a prodejcům biopotravin neměla uniknout. Je zřejmé, že by se na zvyšování důvěry spotřebitelů měli zaměřit, pokud chtějí své prodeje zvýšit," dodal Karel Růžička z KPMG.

Autor: Jan Klička,  ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info