Řetězce v Česku už pokořily dvoumilionovou hranici
04.07.2013 | E15 on line
Pomyslnou magickou hranici dva miliony metrů čtverečních již v Česku překročila prodejní plocha potravinářských řetězců. Konkrétně je to více než 2,27 milionu metrů čtverečních. Dokládá to čerstvá studie Supermarket, Diskont & Hypermarket 2013 společnosti Incoma GfK.
V současnosti podle studie na českém trhu působí 680 prodejen potravinářských supermarketových řetězců, více než 640 prodejen potravinářských diskontů a téměř 300 hypermarketových prodejen.
Trh supermarketů se v ČR koncentruje do vlastnictví tří zahraničních řetězců (Ahold, REWE a Tesco Stores), od roku 2007 na trh supermarketů vstoupila společnost Spar a navíc zde významně působí domácí síť COOP.
Šest společností se supermarketovými řetězci provozuje 680 prodejen s celkovou prodejní plochou téměř 490 tisíc metrů čtverečních. Největší podíl supermarketových ploch je umístěn v Praze, hustota prodejní plochy supermarketů v Praze představuje 76 metrů čtverečních na tisíc obyvatel. Vysoká hustota prodejních ploch je zaznamenána také v Jihočeském kraji.
Ze čtyř diskontních řetězců, které po ukončení činnosti Plus Diskontu v ČR operují, pouze dva pokrývají všechny české kraje (Penny Market a Lidl). Řetězec Norma v podstatě operuje pouze v západní polovině republiky a na Moravě není zastoupen, řetězec COOP Diskont má svoje provozovny pouze v 7 ze 14 krajů.
Čtyři diskontní řetězce v současnosti provozují více než 640 prodejen s celkovou prodejní plochou 483 tisíc metrů čtverečních. Největší rozlohu mají prodejny řetězce Lidl, a to i přes výrazně menší počet prodejen než má řetězec Penny Market.
Hypermarkety na špičce
Na českém trhu působí v současnosti pět významných hypermarketových řetězců, které provozují necelých 300 prodejen s celkovou prodejní plochou 1,326 milionu metrů čtverečních. Jsou tak s tímto ukazatelem lídrem trhu.
Největší celkovou prodejní plochu mají prodejny řetězce Tesco hypermarket, a to i přes výrazně menší počet prodejen než má řetězec Kaufland.
Kaufland trhu dominuje počtem prodejen, následovaný Tesco Hypermarkety a Albert Hypermarkety. Nejmenší zastoupení mají řetězce Interspar a Globus. Nejvíce hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském a Středočeském kraji.
Naopak nejméně hypermarketů má Vysočina a Liberecký kraj. Z pěti hypermarketových řetězců, které v ČR operují, tři obchodníci pokrývají všechny české kraje (Albert Hypermarket, Interspar a Kaufland).
Řetězec Tesco Hypermarket neoperuje v Libereckém kraji, Globus nemá zastoupení ve čtyřech krajích.
Další články v kategorii
- Stárek: Restaurace v ČR mají na Velikonoce asi o pětinu méně rezervací než loni (29.03.2024)
- Spotřeba vína v Česku loni klesala, odpovídá to celoevropskému trendu (29.03.2024)
- Šlechtění a tvorba ekonomických selekčních indexů (28.03.2024)
- Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově (28.03.2024)
- SVS loni v Olomouckém kraji kvůli možnému týrání zvířat provedla 250 kontrol (28.03.2024)
- Umělá inteligence upravila pivo. Experti novou variantu ocenili (28.03.2024)
- Státy EU se shodly na prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, platí ale omezení (28.03.2024)
- OSN: Miliony lidí hladoví, ale denně se na světě vyhodí asi miliarda porcí jídla (28.03.2024)