K rohlíku návod. Nařízení EU mění prodej potravin

Žádné "blechy", ale čitelné písmo na obalech. To bude od konce příštího roku povinný standard u všech potravin, které se objeví v regálech obchodů. Nové nařízení Bruselu, kvůli němuž budou výrobci měnit většinu obalů a přidávat na ně další informace o složení, může potěšit spotřebitele. Potravináře ale přijde na miliony korun a v některých případech, jak upozorňují, povede k absurdním situacím: třeba příbalovým letákům u rohlíků.

"Nedokážu si vůbec představit, kde ty informace budeme u výrobků po supermarketech věšet," říká výkonný ředitel největší tuzemské pekárny United Bakeries Ivan Flek a naráží tak na to, že tuzemští politici přidali k bruselským pravidlům ještě něco navíc: povinnost uvádět přesnější složení potravin na jejich obalu (ten ale rohlíky, jak známo, nemají).

Změna znamená až několikamilionové náklady navíc. Někteří výrobci se obávají i toho, že se jejich výrobky stanou pod obrovskými etiketami neprodejné.

"Problémy budou asi u Romaduru. Nedokážu si představit, jak se tam všechno vejde," říká generální ředitel jihočeské Madety Milan Teplý.

Téměř rok a půl před tím, než se bude muset Česká republika závazně řídit evropským nařízením o poskytování informací o jídle, designéři a kvalitáři potravinářských podniků horlivě pracují na tom, aby obaly zůstaly atraktivní a současně vyhověly požadavkům Bruselu.

"Když jsem viděl některé návrhy nových obalů koláčů, zhrozil jsem se. Je to krásný výrobek, ruční práce, ale nová etiketa z něj udělala zničený výrobek," stěžuje si Flek.

Náklady půjdou do milionů

Nové nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách nařizuje výrobcům zvětšit písmo na obalech na minimálně 1,2 milimetru v případě, že jejich největší plocha přesahuje 80 centimetrů čtverečních. Pro výrobky s menší plochou je pak velikost písma stanovena na téměř jeden milimetr.

Obaly s větším písmem budou povinné od prosince příštího roku. Od konce roku 2016 pak přibudou stanovené nutriční hodnoty.

"Zjednodušeně řečeno to znamená, že výrobci budou muset uvádět větší množství informací v pevně stanovené velikosti písma, aniž by mohli obal výrazněji zvětšit," upřesňuje vedoucí legislativního oddělení Potravinářské komory České republiky Markéta Chýlková a dodává, že zvětšení obalů brání již platná legislativa spojená s likvidací odpadů.

Přestože firmy povětšinou s podrobnějším a přehlednějším informováním zákazníků souhlasí, netěší je náklady spojené s novými obaly.

"Máme plus minus dvě stě padesát výrobků. S nařízením budou spojeny tiskové přípravy, grafiky, samotný tisk. Část starých zásob budeme muset patrně zlikvidovat," vypočítává nutné kroky šéf Madety Teplý. "Náklady odhadujeme na tři až čtyři miliony korun," dodává.

"Tyto změny nás samozřejmě stojí jednak nemalé úsilí týmu našich i externích odborníků a naše náklady s tím spojené jdou do milionů korun," přidává se ředitelka pro marketing a vývoj společnosti Hamé Marcela Mitáčková.

Vyšší náklady na obalové materiály v řádech milionů korun předpokládá také Agrofert HoldingAndreje Babiše, kam spadají například pekárny Penam, mlékárenská firma Olma nebo Kostelecké uzeniny. "Na změnu obalů se intenzivně připravujeme už rok," říká mluvčí holdingu Karel Hanzelka.

Příbalový leták k rohlíku

Spíše než vysoké náklady na nové obaly pálí největší tuzemskou pekárenskou firmu United Bakeries hrozící pokles poptávky po některých produktech, zejména pak po sladkém pečivu. "Tyto výrobky se hodně prodávají očima. Například chodský koláč má několik náplní, k tomu je ozdobený tvarohem, ořechy. Nové etikety, které musí být na vrchní straně, nám tyto výrobky úplně znehodnotí," obává se Ivan Flek.

Pozitivní vliv nového nařízení v oblasti poptávky po produktech vidí Potravinářská komora. Podle Markéty Chýlkové mohou podrobnější a přehlednější informace na obalech snížit poptávku po méně kvalitních potravinách a nastartovat trend kvalitních produktů. "Nicméně, až následující období ukáže, zda byla tato domněnka správná," říká s očekáváním Chýlková.

Problém budou mít ti výrobci, kteří texty na obalech uvádějí ve více jazykových verzích. Řada výrobců bude nucena ustoupit od vícejazyčných textů a pro každý trh bude připravovat samostatný obal. "Finanční náklady tak porostou s každým rozdělením," upozorňuje Chýlková.

To může být případ mlékárny Danone. "Vnímáme omezení u výrobků, které jsou určeny pro více zemí. Zatím hledáme alternativní řešení, která by nám umožnila uvádět informace ve více jazycích a zároveň tak, aby byly splněny legislativní požadavky," sděluje k nařízení mediální zástupkyně firmy Danone Mahulena Poliaková.

"U některých výrobků budeme muset přistoupit k rozdělení etiket na českou a slovenskou, protože velikost písma nám nedovoluje v nové variantě umístit oba texty na jednu etiketu," říká Marcela Mitáčková z Hamé a dodává, že to pro firmu bude znamenat další vícenáklady, spojené se skladovými zásobami.

"Nelze ani vyloučit, že některým výrobcům zkrátka nezbude nic jiného, než k potravině připojit příbalový leták," předpokládá Chýlková.

Podobné informace jako u balených produktů bude nutné uvádět například u čerstvých rohlíků a dalšího nebaleného zboží. "Přestože jsem pro, aby zákazníci měli potřebné informace, přijde mi to přehnané. Od této nové povinnosti nás dělí ještě rok a půl. Doufám tedy, že dojde ještě k nějakým úlevám, zejména pak u těchto čerstvých výrobků," říká šéf United Bakeries Ivan Flek.

Nejdůležitější informace v zorném úhlu

Nařízení o poskytování informací o potravinách spotřebitelům z 25. října roku 2011 nabude v České republice účinnosti 13. prosince 2014, a to s výjimkou povinného uvádění výživových údajů. U nich je přechodné období prodlouženo do 13. prosince 2016.

Výrobci budou muset na obalech povinně uvádět název potraviny, seznam složek a látek včetně jejich množství, čisté množství potraviny, datum minimální trvanlivosti, zvláštní podmínky uchování nebo použití, jméno a adresu výrobce, zemi původu, návod k použití, u alkoholických nápojů obsah alkoholu a později u většiny výrobků i nutriční hodnotu. Vše bude muset být na obalu napsáno stanovenou velikostí písma. "V případě velikosti 1,2 milimetru bude vodítkem výška malého písmene x," vysvětluje Markéta Chýlková.

Název potraviny, její čistá hmotnost, případně obsah alkoholu, budou muset být uvedeny v zorném poli. Tedy v takové části obalu, na které lze tyto informace srozumitelně a bez překážek přečíst, jako je víčko kelímku nebo jedna ze stran hranatého obalu. Totéž pak bude platit i u výživových údajů.

V případě nebalených potravin ukládá evropský právní předpis povinnost uvádět minimálně alergeny. Tuzemští zákonodárci se ale rozhodli rozšířit tento povinný údaj o další informace. V rámci novely potravinového zákona tak u nebalených výrobků přibudou kromě alergenů také povinné informace o názvu potraviny, zemi původu a třídě jakosti. Vše bude muset být uvedeno na cedulích v blízkosti potravin.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info