Pivo si aspoň někdy dá 91 procent mužů a 60 procent žen

Pivo v Česku alespoň někdy pije 91 procent mužů. Po dvou letech stagnace počet občasných konzumentů zlatavého moku mírně vzrostl hlavně díky rostoucí oblibě pivních mixů u mladé generace. Český národní nápoj si s různou pravidelností dá také šest z deseti žen. Množství vypitého piva od začátku ekonomické krize klesá. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR (CVVM).

„Příčinou změny v letošním roce je výrazný meziroční nárůst podílu konzumentů v nejmladší skupině mužů mezi 18 a 26 let," uvedl Jiří Vinopal z CVVM. V tuto chvíli podle něj však nelze říci, zda nárůst způsobila chyba měření, náhodný výkyv či zda jde o hlubší změnu vztahu mladých respondentů k pivu.

„I když v tuto chvíli nelze s určitostí říci, čím byl tento nárůst způsoben, domníváme se, že se v tomto čísle promítá obliba pití pivních mixů," uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach. Z výzkumu podle něj totiž vyplývá, že se pití pivních mixů týká především mladých mužů a žen. „Ze stovky mužů ve věku 18 až 29 let pivní mix dosud neochutnali pouze čtyři jedinci, v nejstarší skupině nad 60 let je takových téměř polovina," uvedl Balach. Pivními limonádami pivovarníci podle Balacha cílí také na ženy.

Průměrná spotřeba piva u mužů klesá

Letošní výsledky podle Vinopala potvrzují několikaletý trend snižování průměrné spotřeby piva u mužů, který je patrný přinejmenším od roku 2008 a naopak neměnný stav s náznakem mírného růstu konzumace u žen. Zatímco ti muži, kteří alespoň někdy pivo pijí, v roce 2007 pili v průměru 9,5 půllitrů piva týdně, letos uváděli 7,6 půllitru. Týdenní průměr u ženských konzumentek piva letos dosáhl 2,3 půllitru a dlouhodobě osciluje okolo hranice dvou půllitrů.

„Pivo má v české společnosti atribut společenského nápoje. Naprostá většina lidí pije pivo většinou s někým dalším. Být u piva sám, je vlastní pouze pětině konzumentů a desetině konzumentek," podotkl Vionopal.

Preference při výběru piva jsou u českých konzumentů dlouhodobě poměrně vyprofilované. Z těch, kteří alespoň občas pivo pijí, dokáže svou oblíbenou značku jmenovat 90 procent mužů a 74 procent žen. „Výsledky průzkumu opakovaně ukazují, že čeští konzumenti jsou poměrně konzervativní a dominuje mezi nimi věrnost ke své oblíbené značce, a to u devíti z desíti mužů a osmi z desíti žen," poznamenal Balach. Na druhou stranu je v Česku poměrně velká skupina těch, kteří rádi ochutnávají nová piva. Jedná se o 40 procent mužů a 42 procent žen.

Tuzemské pivovary podle odhadu Českého svazu pivovarů a sladoven navařily za tři čtvrtletí letošního roku takřka o tři procenta méně piva než ve stejném období loňského roku. Podle pivovarníků pokles spotřeby způsobilo především nepříznivé počasí.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info