Souboj másla a margarínu skončil. Máslo po dvaceti letech zvítězilo i v Unileveru
21.01.2014 | iHNed.cz
Byl to vytrvalý souboj, na jehož konci měly být obchody plné margarínů. A tradiční máslo by mělo místo už jen v knihách o minulých nezdravých dobách. Jenže taktika Unileveru se nepovedla a nyní soupeření končí přesně naopak.
I obří společnosti někdy chybují. A někdy jim trvá dlouho, než chybu uznají.
Takovým příkladem je snaha britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever převálcovat tradiční máslo údajně zdravějšími margaríny.
Přes dvacet let se koncern snažil prosadit margarín a bodovat u zákazníků i s takovou značkou jako je "I can´t Believe It´s Not Butter". Ale i na tomto "bitevním poli" se časy změnily.
"Byli jsme posedlí tím, že máslo je protiklad margarínu," řekl nedávno investorům Antoine Bernard der Saint- Affrique, který v Unileveru vede divizi potravin. A vzápětí dodal, že to je už ale pryč a postoj firmy se zásadně změnil.
V praxi to například znamená, že do margarínu Rama začala firma přidávat máslo. Sleduje tak trend v chování zákazníků, kteří stále častěji vyhledávají tradiční přírodní potraviny.
V USA se tak prodej margarínů propadl na 70leté minimum. Jen od roku 2000 se prodeje těchto výrobků propadly o 30 procent. Tomu nahrává prý fakt, že margaríny postupně získaly nálepku levné, umělé a nezdravé náhražky.
Přesně opačným směrem se přitom vyvíjí křivka prodejů másla. Jeho spotřeba se v USA zvýšila v roce 2012 na 40leté maximum a od roku 2000 prodeje vzrostly o 65 procent.
Výsledky Unileveru překonaly odhadyMargaríny přitom nejsou jediným výrobkem, které Unilever pomalu opouští. Nedávno společnost oznámila, že sníží téměř o třetinu nabídku svých výrobků. Náklady chce snížit i rušením několika tisíc pracovních míst.
Hospodářské výsledky Unileveru za uplynulý rok ovšem překonaly odhady analytiků. Společnost dosáhla obratu 49,8 miliardy eur (1,3 bilionu Kč), což je o tři procenta méně než v předešlém období. Výsledek nepříznivě ovlivnily směnné kurzy a odprodej majetku a přestože růst na některých rozvíjejících se trzích zpomalil, nadále vykazuje solidní tempo. Firma tak překonala odhady analytiků.
Unilever vyrábí například čaje Lipton, mýdla Dove nebo zmrzlinu Ben & Jerry's. Čistý zisk firmy za celý rok se zvýšil o zhruba devět procent na 5,3 miliardy eur (asi 146 miliard Kč).
Základní tržby firmě loni vzrostly o 4,3 procenta. To je o trochu víc než čekali analytici, kteří podle agentury Reuters počítali se zvýšením o 4,2 procenta. Na rozvíjejících se trzích se základní tržby zvýšily o 8,7 procenta. V roce 2012 ale jejich růst překračoval 11 procent. Firma ve své výsledkové zprávě poznamenala, že růst na těchto trzích zpomaloval kvůli ekonomické nejistotě a znehodnocování měn, které se podepsaly na poptávce spotřebitelů.
Unilever v roce 2010 uzavřel svůj závod v Nelahozevsi na Mělnicku a ukončil výrobu v České republice. Nadále v tuzemsku prodává rostlinné tuky, majonézy a dresinky Hellmann's, margaríny Flora, Perla nebo Hera a kořenicí směsi či omáčky Knorr. Do portfolia Unileveru patří také zmrzliny Algida, Míša nebo Ledňáček a kosmetické značky Dove nebo Rexona.
Další články v kategorii
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)

Tweet



