Souboj másla a margarínu skončil. Máslo po dvaceti letech zvítězilo i v Unileveru

Byl to vytrvalý souboj, na jehož konci měly být obchody plné margarínů. A tradiční máslo by mělo místo už jen v knihách o minulých nezdravých dobách. Jenže taktika Unileveru se nepovedla a nyní soupeření končí přesně naopak.

I obří společnosti někdy chybují. A někdy jim trvá dlouho, než chybu uznají.

Takovým příkladem je snaha britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever převálcovat tradiční máslo údajně zdravějšími margaríny.

Přes dvacet let se koncern snažil prosadit margarín a bodovat u zákazníků i s takovou značkou jako je "I can´t Believe  It´s Not Butter". Ale i na tomto "bitevním poli" se časy změnily.

"Byli jsme posedlí tím, že máslo je protiklad margarínu," řekl nedávno investorům Antoine Bernard der Saint- Affrique, který v Unileveru vede divizi potravin. A vzápětí dodal, že to je už ale pryč a postoj firmy se zásadně změnil.

V praxi to například znamená, že do margarínu Rama začala firma přidávat máslo. Sleduje tak trend v chování zákazníků, kteří stále častěji vyhledávají tradiční přírodní potraviny.

V USA se tak prodej margarínů propadl na 70leté minimum. Jen od roku 2000 se prodeje těchto výrobků propadly o 30 procent. Tomu nahrává prý fakt, že margaríny postupně získaly nálepku levné, umělé a nezdravé náhražky. 

Přesně opačným směrem se přitom vyvíjí křivka prodejů másla. Jeho spotřeba se v USA zvýšila v roce 2012 na 40leté maximum a od roku 2000 prodeje vzrostly o 65 procent. 

Výsledky Unileveru překonaly odhady

Margaríny přitom nejsou jediným výrobkem, které Unilever pomalu opouští. Nedávno společnost oznámila, že sníží téměř o třetinu nabídku svých výrobků. Náklady chce snížit i rušením několika tisíc pracovních míst. 

Hospodářské výsledky Unileveru za uplynulý rok ovšem překonaly odhady analytiků. Společnost dosáhla obratu 49,8 miliardy eur (1,3 bilionu Kč), což je o tři procenta méně než v předešlém období. Výsledek nepříznivě ovlivnily směnné kurzy a odprodej majetku a přestože růst na některých rozvíjejících se trzích zpomalil, nadále vykazuje solidní tempo. Firma tak překonala odhady analytiků.

Unilever vyrábí například čaje Lipton, mýdla Dove nebo zmrzlinu Ben & Jerry's. Čistý zisk firmy za celý rok se zvýšil o zhruba devět procent na 5,3 miliardy eur (asi 146 miliard Kč).

Základní tržby firmě loni vzrostly o 4,3 procenta. To je o trochu víc než čekali analytici, kteří podle agentury Reuters počítali se zvýšením o 4,2 procenta. Na rozvíjejících se trzích se základní tržby zvýšily o 8,7 procenta. V roce 2012 ale jejich růst překračoval 11 procent. Firma ve své výsledkové zprávě poznamenala, že růst na těchto trzích zpomaloval kvůli ekonomické nejistotě a znehodnocování měn, které se podepsaly na poptávce spotřebitelů.

Unilever v roce 2010 uzavřel svůj závod v Nelahozevsi na Mělnicku a ukončil výrobu v České republice. Nadále v tuzemsku prodává rostlinné tuky, majonézy a dresinky Hellmann's, margaríny Flora, Perla nebo Hera a kořenicí směsi či omáčky Knorr. Do portfolia Unileveru patří také zmrzliny Algida, Míša nebo Ledňáček a kosmetické značky Dove nebo Rexona.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info