Nikotin v paprice – prevence Parkinsonovy choroby?
12.02.2014 | ÚZEI, Agronavigator.cz
Podle německé společnosti pro Parkinsonovu chorobu žije v Německu asi 150 000 osob postižených touto chorobou. Vzhledem k značnému počtu neevidovaných případů je však třeba vycházet z počtu zhruba 300 000 pacientů.
Poznatky o tom, že kuřáci jsou vystaveni výrazně nižšímu riziku onemocnění Parkinsonovou chorobou, existují již od 80.let minulého století. Searles Nielsen spolu s týmem pracovníků z University Washington na základě studie, v níž byly porovnávány potravní zvyklosti 490 nově diagnostikovaných pacientů s Parkinsonovou chorobou a 644 kontrolních osob bez neurologických příznaků, prokázal, že konzumace zeleniny s obsahem nikotinu je asociována stejně jako u kuřáků se snížením rizika onemocnění Parkinsonovou chorobou. K „nikotinovým“ druhům zeleniny s těmito protektivními účinky patří zejména paprika a rajčata, které se stejně jako tabák řadí do čeledi lilkovitých (Solanaceae).
Zařazením papriky do jídelníčku minimálně dvakrát týdně bylo možné redukovat riziko onemocnění Parkinsonovou chorobou o 30 %. Zejména u účastníků studie, kteří patřili k nekuřákům nebo velmi slabým kuřákům, vedla konzumace papriky ke sníženému riziku onemocnění.
Tyto výsledky však musí být potvrzeny ještě dalšími studiemi, protože koncentrace nikotinu v zelenině je ve srovnání s cigaretovým kouřem velmi nízká. Kromě toho by mohly vedle nikotinu protektivní účinek vyvolávat i jiné rostlinné substance obsažené v lilkovitých. Nikotin k prevenci Parkinsonovy choroby bude dále zkoumán, nikoliv však formou cigaret, nýbrž formou stravy bohaté na rostliny z čeledi lilkovitých.
Zdroj: www.parkinson-web.de/content/was_ist_parkinson/die_parkinson_krankheit/haeufigkeit/index_ger.html
Searles Nielsen et al. 2013. Nicotine from edible Solanaceae and risk of Parkinson disease. Ann. Neurol., 74, 472–477.
Gemüse, 50, 2014, č. 1, s. 9http://www.knihovnasvehly.cz/objednavka-reprograficke-sluzby/
Web-portál Agronavigátor podléhá licenci Creative Commons (Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla). Články lze šířit pouze s uvedením původní citace a s uvedením zdroje ÚZEI, Agronavigator.cz.
Další články v kategorii
- Lesy v Pardubickém kraji se mění ve prospěch listnatých dřevin (15.08.2026)
- Hašení požáru špatnými hasicími prostředky, říká o Babišově koalici proti suchu zemědělec Štefl (14.08.2026)
- Evropu sevřela už pátá letošní vlna veder. Opět za ni může tepelná kupole (14.08.2026)
- Experti: Sucho v ČR pomůže řešit kombinace zadržování vody v krajině a nádrží (14.08.2026)
- Vláda chce na boj proti suchu čtyři miliardy korun a speciální zákon (14.08.2026)
- Horké a suché počasí nahrává vosám. Jejich hnízda letos rostou za mimořádně teplých nocí rychleji (14.08.2026)
- Společnost Maso uzeniny Polička se po dvou letech ztrát vrátila k zisku (14.08.2026)
- Extrémní půdní sucho sužuje Česko. Rostlinám dochází voda (14.08.2026)
- Do Česka přichází nový burgerový řetězec. Zrodil se ve zrušených záchodcích (14.08.2026)

Tweet



