Za výkup pozemků stát zaplatí možná víc, o novele rozhodují poslanci

Svoji půdu potřebnou pro dopravní stavby odmítají majitelé prodat, když jim stát nabízí jen pár korun namísto očekávaných stovek za metr čtvereční. Vše tak končí vyvlastňováním. Důsledkem je velké zdržení staveb, ale také pocity velkých křivd. O půdu přicházejí za mizivý peníz třeba i lidé, které už kdysi stát o majetek obral. Kvůli výkupním cenám pozemků se proto poslanci dnes scházejí na mimořádné schůzi. Mají návrh na změnu zákona, která by ceny opět zvýšila, a odblokovala tak například stavbu rychlostní silnice R35 nebo modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru.

Když stát staví dálnici, vede takřka celá po soukromých pozemcích. Když modernizuje železniční trať, často potřebuje půdu například pro druhou kolej, nové sloupy trakčního vedení nebo celé přeložky. Od loňského roku ale začal nabízet majitelům pozemků pouhých 30 korun za metr čtvereční a méně. Oproti minulosti to byl asi osminásobný propad.

Za tu cenu své pozemky neprodají

Zdeněk Doležal, od kterého chtělo Ředitelství silnic a dálnic pozemky pro hradecko-olomouckou rychlostní silnici R35, tak dostal nabídku na 169 tisíc korun, zatímco odhadní cena činila 1,4 milionu. Odpověď Zdeňka Doležala byla jasná: "Já jsem řekl, že za cenu, kterou mně nabízejí, to neprodám." Stejně reagovaly desítky dalších oslovených vlastníků půdy potřebné pro R35 nebo například rekonstrukci železnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Silničáři a železniční správa přitom jiné ceny nemohly nabídnout. "My si ty ceny nevycucáváme z prstu ani si je sami nestanovujeme. Držíme se platné legisltavy a platných vyhlášek ministerstva financí," podotkl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Situace je neúnosná pro všechny strany – majitelé se cítí okrádáni, například Zdeněk Doležal přirovnal postup státu k průběhu kolektivizace. Stát zase kvůli délce vyvlastňovacího řízení nemůže se stavbami začít. "Dneska jsme v situaci, kdy se za nabídnutou cenu plus dvojnásobek, který nám současná právní úprava umožňuje, se de facto výkupy zastavily. My jsme dnes v řádu několika stovek vyvlastňovacích řízen," podotkl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Stát by měl při výkupu pozemků nabízet více, novelu mají v rukou poslanci

Vše by měla vyřešit novela zákona, kterou připravilo ministerstvo dopravy a dnes ji projednají poslanci. Ta dokonce počítá s tím, že bude stát štědřejší než před rokem 2013. V případě pozemků pro R35 u Opatovic nad Labem tehdy nabízel 238 korun za metr čtvereční, nyní jsou ceny na 30 korunách za metr čtverečních. Pokud poslanci novelu schválí, mohl by nabízet až 480 korun za metr čtvereční. "Nově budou moci vlastníci pozemků získat až osminásobek ceny, kterou ustanoví znalec. Ve výjimečných odůvodněných případech pak až šestnáctinásobek," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Výkup by měl zvýhodňovat ty, kteří půdu prodají dříve.

Loňské razantní snížení cen pozemků mělo stát ochránit před spekulanty. Změna spočívala v tom, že byly vykupované pozemky oceněny tak, jak byly využívány, bez ohledu na to, že se na nich má začít stavět. Většinou tak šlo o zemědělskou půdu. Před loňskou novelou to bylo jiné. "Výkup pozemků byl oceňován tak, že pokud bylo vydáno územní rozhodnutí, automaticky se z pozemků stávaly stavební parcely," srovnala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Stát očekával, že díky snížení cen ušetří a výkupy se díky pozměněným podmínkám zrychlí. Nakonec ale dosáhl opaku.

Zdroj: ČT24

 

 

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info