Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o 80 procent
13.05.2014 | bio-info.cz
Čeští spotřebitelé nakoupili vloni fairtradové výrobky v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 procent.
„Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců. Ukazuje se, že se Češi stále více zasazují svými nákupy o lepší životy pěstitelů a výrobců z tzv. rozvojových zemí,” uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zveřejňuje.
Lidé více hledí na kvalitu
Příčinou velkého nárůstu oproti předloňskému roku je zájem českých spotřebitelů o kvalitní výrobky luxusnější povahy. Přestože logo Fairtrade není známkou certifikující kvalitu, patří fairtradové produkty ze své povahy (velké procento z nich je bio, případně se při jejich pěstování a zpracování eliminuje používání chemikálií) k výrobkům spíše vyšší kvality. „Spotřebitelé často výrobky kupují, aniž by věděli, že jde o výrobek eticky obchodovaný. V tomto ohledu je potřeba českou společnost dále vzdělávat,“ uvádí Jiří Remr z Institutu evaluací a sociálních analýz a člen správní rady Fairtrade ČS.
Káva na prvním místě
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva. Té se vloni prodalo 142 tun v hodnotě 100 milionů korun. To odpovídá 14 milionům šálků fairtradové kávy, kterou Češi vypili v loňském roce. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, které patří k nejvýznamnějším řetězcům kaváren nabízejícím kávu se známkou Fairtrade. Fairtradová káva se praží také přímo v ČR. První českou pražírnou kávy se známkou Fairtrade je firma Mamacoffee, dalšími trutnovská pražírna Volkafé a středočeská Fair&Bio.
Po kávě (57 % z celkového obratu) následují výrobky z fairtradové bavlny (23 %), které jsou k dostání především v řetězci Marks&Spencer. Vloni za ně Češi utratili 40 milionů korun. Džemy, zmrzliny a sušenky (celkem 7 %), čokoláda a kakao (5 %), čaj (2 %) a kosmetika (3 %) patří mezi další významné skupiny fairtradových výrobků. Postupně se k nám dostávají i banány, které je možné nakoupit zatím jen online. Jiné čerstvé ovoce ani řezané květiny zatím nejsou na našem trhu k dostání.
Skokové změny v nárůstu obratu o 80 procent jsou důkazem toho, že trh s fairtradovými produkty je stále velmi mladý a může se u nás rozvíjet velmi rychle. Stejně tak v roce 2010 vzrostl obrat o 60 procent z důvodu rozšíření nabídky o fairtradové výrobky v několika řetězcích.
Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. fairtradové prémie, která je investována do projektů místního rozvoje.
Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.
„Kromě minimální ceny, která je pěstitelům vyplácena, dostává každá organizace farmářů za prodanou úrodu tzv. fairtradovou prémii. Pouze na té vloni zaplatili Češi pěstitelům kávy 1 500 000 korun, které slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití si demokraticky rozhodují přímo sami pěstitelé. 25 % prémie je však vždy použito na zvyšování produktivity a kvality kávy,“vysvětluje Hana Chorváthová z Fairtrade ČS.
Kde lze v Česku koupit fairtradové výrobky?
Fairtradové výrobky lze v Česku koupit v řetězcích (Starbucks, Tchibo, Kaufland, Marks&Spencer, DM drogerie či Tesco), v menších obchodech (jako jsou např. Jeden svět, NaZemi, obchod Fair&Bio, Fair trade Centrum, obchody zdravé výživy) či v e-shopech (např. Miko káva, Freshbedýnky). V Česku existují také pražírny fairtradové kávy: Mamacoffee, Volkafe a Fair&Bio.
Jak Fairtrade ČS získává data o prodejích zboží v Česku?
U produktů se známkou FAIRTRADE® jsou přesná data o obratech získávána z reportů Fairtrade International (FI), která uzavírá smlouvy s jednotlivými licenčními partnery. Poskytování těchto reportů je podmínkou certifikace a umožňuje tak obchodníkům používat známku FAIRTRADE® na obalech.
U produktů bez známky FAIRTRADE® tato povinnost zasílání pravidelných reportů není a proto nelze získat přesné informace o tomto segmentu trhu, proto je Fairtrade ČS letos nezveřejňuje.
V roce 2012 byl obrat z prodeje veškerých fairtradových výrobků 113 milionů korun. Do těch byly zahrnuty i produkty spravedlivého obchodu, které známku Fairtrade nemají, především řemeslné výrobky. Obrat z prodeje výrobků s certifikací Fairtrade byl 96 milionů korun. Za loňský rok jsou zveřejněna data vztahující se pouze k výrobkům se známkou FAIRTRADE®.
Zdroj: Fairtrade Česko a Slovensko
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulého dne – 18.12. 2025 (19.12.2025)
- Drahé vánoční kolekce už zlevňují (18.12.2025)
- Vítězem miliardového tendru Lesů ČR je LDF Rožnov, má osm ze 40 zakázek (18.12.2025)
- Itálie a Francie jsou proti rychlému schválení a podpisu dohody Mercosur (18.12.2025)

Tweet



