Plzeňskému Prazdroji vzrostl v minulém roce zisk. Pomohl tomu hlavně export

Přes tři a půl miliardy korun činil v uplynulém finančním roce zisk lídra tuzemského pivního trhu skupiny Plzeňský Prazdroj. Velkou zásluhu na tom má větší export, který rostl téměř o deset procent. Menší pivovary mají o něco horší výsledky.

Lídr tuzemského pivního trhu, skupina Plzeňský Prazdroj, vydělal v uplynulém finančním roce 3,643 miliardy korun. Oproti zisku před zdaněním v období od dubna 2012 do března 2013 jde o téměř pětiprocentní nárůst.

Tržby společnosti, pod niž spadají značky jako Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel nebo Radegast, dosáhly za stejné období 13,249 miliardy korun. To naopak představuje meziroční pokles o dvě procenta.

"Situace na trhu s pivem v uplynulém fiskálním roce nebyla vůbec jednoduchá. Byla také výrazně ovlivněna nepříznivým počasím. Mimořádně chladné jarní měsíce a červnové povodně na mnoha místech republiky poznamenaly celkovou domácí spotřebu piva," komentuje výsledky hospodaření generální ředitel a předseda představenstva Plzeňského Prazdroje Paolo Lanzarotti.

Pokles spotřeby svého piva v Česku se značky Prazdroje snaží dohánět zahraničními prodeji. Ty byly loni v historii společnosti rekordní – poprvé překonaly milion hektolitrů. Celkem přitom skupina jeho pivovarů v kalendářním roce 2013 uvařila téměř 10 milionů hektolitrů piva.

Podnik s českými pivovary – v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích – a řadou licenčních výrob na stěžejních zahraničních trzích spoléhá na export stále víc, podobně jako jeho konkurenti.

Celkový výstav piva v Česku podle údajů Svazu pivovarů a sladoven sice loni vzrostl o 0,6 procenta oproti předchozímu roku, domácí spotřeba ale klesla o 1,1 procenta. Nárůst produkce byl způsoben právě exportem zvýšeným téměř o deset procent.

Významným fenoménem podle pivovarníků zůstává přesun konzumace z restaurací do domácností. Spotřeba piva v restauracích klesla v tomto poměru na své historické minimum – 41 procent. Klesal i dosud dynamický růst zájmu o ovocná piva a pivní mixy.

Menší stagnují či mírně klesají

Pokles konzumace piva má dopad nejen na výsledky největšího pivovaru – Prazdroje, který zaujímá téměř polovinu tuzemského trhu. Heinekenu (Krušovice, Starobrno či Zlatopramen) klesly v prvním čtvrtletí celosvětové tržby o tři procenta. Nejvíc ale v Evropě, a to i kvůli propadu v regionu střední a východní Evropy.

Budějovický Budvar sice v předběžných výsledcích za rok 2013 oznámil mírný nárůst tržeb, i ty měl ale táhnout hlavně export.

Dvojka trhu, Pivovary Staropramen, čeká za rok 2013 tržby i zisk zhruba na úrovni předloňského roku.

"Konzumace se přesouvá do maloobchodu, v sektoru gastronomie je znát pokles spotřeby. Stále je cítit viditelná snaha Čechů šetřit," řekl nedávno HN ředitel Staropramenu Zbyněk Kovář. 

Dalšímu velkému hráči, skupině Pivovary Lobkowicz, která před nedávnem vstoupila na pražskou burzu, v loňském roce nepatrně vzrostly tržby z 1,157 na 1,159 miliardy korun.

Výstav uskupení, do něhož patří sedm regionálních pivovarů, ale klesl o 1,5 procenta na 854 tisíc hektolitrů. Letos od ledna do dubna ale v meziročním srovnání zase rostl.

Autoři: Michal Šenk

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info