Kdy pivo nejvíce chutná? Když je 25 stupňů

Tropická vedra pivovarům nesvědčí. Lidé raději sáhnou po minerálce než po nápoji s obsahem alkoholu.

Pokud se sládek dívá na oblohu a snaží se rozpoznat, jaké bude počasí, není se čemu divit. Dobře totiž ví, že se vzrůstající teplotou stoupá i spotřeba piva. Nejedná se přitom o zanedbatelné číslo. V ideálním případě se totiž jeden stupeň na teploměru projeví zvýšením prodeje piva o 0,6 procent. „Zajímavé je, že v tropických vedrech nad 30 stupňů Celsia spotřeba dále nestoupá, spíše klesá. Nejvíce se vypije, když teploty dosahují asi 25 stupňů," přiblížil sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.

Pivovary nenechávají nic náhodě. Pro plány výroby bedlivě sledují počasí a pro předpověď používají složitý model. V tomto ohledu mají letos pivovary zatím poměrně dobrý rok. Je totiž teplotně nadprůměrný. „Od ledna až do dubna se teploty pohybovaly dva až tři stupně nad dlouhodobým průměrem," upřesnil mluvčí Českého hydrometeorologického ústavu Petr Dvořák.

Lepší sozonu zatím pivovary potvrzují. V Česku se během prvních čtyř měsíců prodalo o 35 tisíc hektolitrů piva více než loni. Jenomže tehdy se pivovarníkům rok vyloženě nevydařil. Respektive jim ho pošramotilo počasí, když bylo chladné jaro i léto a navíc Česko sužovaly červnové záplavy, které pokračovaly i v červenci.

Letní hity

Pivovary si teď musejí přát, aby se teploty držely na současné úrovni. Jestliže udeří tropická vedra, na prodeji se to projeví. „Pivo je alkoholický nápoj a alkohol do značné míry omezuje využitelnost vody. Při vysokých teplotách klesá schopnost těla se alkoholu zbavit. Běžný člověk tak cítí problémy a alkohol omezuje. Automaticky sahá třeba po minerální vodě," vysvětlil vztah mezi teplotou a spotřebou piva prezident Aliance výživových poradců Ivan Mach.

V poslední době ale lidé kromě piva sahají i po dalších alternativách. Před dvěma roky na český trh vtrhly pivní mixy, takzvané radlery. Spotřebitelé si jich kupují méně. Údaje Českého svazu pivovarů a sladoven uvádějí, že loni klesl jejich prodej na šedesátiprocentní úroveň roku 2012.

O slovo se nyní hlásí cidery, tedy částečně zkvašené mošty, které jsou oblíbené v řadě zemí západní Evropy. Z dat společnosti Nielsen vyplývá, že jejich prodej od začátku roku stoupl 
o 400 procent. Jestli cidery čeká osud pivních mixů, však zatím nelze říci. Podle některých odborníků je však jejich relativní boom jen krátkodobou záležitostí. „Je to tím, že český trh je neustálený a nevyzrálý. Češi stále experimentují," míní předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Pro pivovary tedy letošní rok začal dobře. Rozhodující však pro ně jsou prázdninové měsíce. „Pokud porovnáme prodej našeho piva v nejsilnějších letních měsících s těmi zimními, kdy se všeobecně piva pije méně, jde až o stoprocentní nárůst," dodal sládek Zítek.

Cider. Zase něco nového

Češi stále hledají, čím by se mohli v létě osvěžit. V poslední době se zvýšil prodej ciderů, tedy částečně zkvašených moštů. Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha však představují jen mizivé procento z produkce českých výrobců.

Podle agentury Nielsen výrazně vzrostl prodej ciderů. V čem spočívá tento nárůst?

My nemáme žádné evidence o cideru jako takovém, ale možná je to zase jedna mediální bublina. Když se podíváme na to, kolik naše pivovary vyrábějí a prodávají piva, tak 96 procent spotřeby a výroby jsou standardní piva. Speciály včetně nealko piva a pivních mixů představují čtyři procenta. To znamená, že cideru je nula nula nic. Sice nevíme, kolik se teď cideru prodává, ale není to nic zásadního.Zmínil jste i pivní mixy, které byly před dvěma roky hitem. Jejich spotřeba však loni klesla na šedesát procent v porovnání s rokem 2012.

Lidem přestaly pivní mixy chutnat?

Je to spotřebitelské chování. Pivní mixy jsou dobré na žízeň, ale lidé se zase přiklonili k jiným nápojům. Není to však otázka toho, že by jim pivní mixy přestaly chutnat. Zatím v tom nemůžeme nic hledat, uvidíme, jaký bude trend v příštích letech. Na základě mediální kampaně však nelze nic dopředu předvídat.

Jak se tedy podle vás bude prodej radlerů vyvíjet?

Je to teprve dva roky, co byly ve větší míře uvedeny na trh. Po dvou letech se to tedy nedá předvídat, nikdo 
z nás nemá křišťálovou kouli, kam se budou ubírat beer mixy. Jsou součástí nízkoalkoholických piv a lidé na žízeň ochucené nápoje rádi pijí. Někteří výrobci dělají 
i sladové limonády. Lidé asi zkoušejí, co jim chutná. Nemyslím si, že by se to pohybovalo k nule, nebo naopak 
k nějakým závratným výšinám.

Zřejmě lze počítat s tím, že se pivní mixy na našem trhu už usadily.

Nelze očekávat, že by zmizely. Třeba právě cidery tu už byly v 90. letech ve franšízách irských restaurací. Byly to cidery, které se daly pít, ale lidé to nevnímali jako další nápoj, protože se daly sehnat jenom v těchto restauracích. Cider je populární nápoj jinde v Evropě a je to jedna z alternativ nápojů na žízeň a na chuť.

Co tyto trendy ovlivňuje?

Je to mediální kampaní 
a tím, že lidé začínají zkoušet něco nového. Buď u té chuti vydrží, nebo půjdou zkoušet něco jiného.

Autor: Vilém Janouš

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info