Biopotraviny někdy kupují 4 z 10 Čechů, zjistil průzkum

Čtyři z deseti obyvatel České republiky nakupují někdy biopotraviny. Od roku 2008 se jejich počet mírně zvýšil. Lidé zároveň kupují produkty ekologického zemědělství častěji než dříve. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median, jeho výsledky zveřejnilo ministerstvo zemědělství (MZe). Navzdory mírnému růstu zůstává podíl bioproduktů na celkovém trhu s potravinami v ČR velmi nízký a nedosahuje ani jednoho procenta. Za hlavní důvod bývá označována cena.

Podíl osob, které vědí o biopotravinách, se zvýšil z 92 procent v roce 2008 na letošních 99 procent. Nárůst zaznamenal i podíl domácností, které nakupují biopotraviny, a to z 37 procent v roce 2010 na dnešních 41 procent.

Lidé kupují biopotraviny častěji než dříve, vyplývá z průzkumu. Třetina respondentů uvedla, že si je koupí alespoň několikrát měsíčně. Před šesti lety to byla pouze čtvrtina populace. Biopotraviny nejvíce nakupují ženy středního věku, nejméně často naopak muži vyššího věku.

Převládajícím důvodem pro výběr biopotravin je přesvědčení, že jsou zdravější. Uvedly to dvě třetiny osob, jejichž domácnosti biopotraviny nakupují. Další nejčastější motivací k nákupu bioproduktů byla domnívaná větší chutnost a šetrnost jejich výroby k přírodě. Pro třetinu lidí je nákup biopotravin motivován životním stylem.

Český trh s biopotravinami

„Potvrzuje se trend zvyšujícího se zájmu spotřebitelů o potraviny ekologického zemědělství. Jsem rád, že tomu tak je, neboť s tím roste i český trh s biopotravinami," uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Nejčastěji nakupovanými biopotravinami jsou mléčné výrobky, dále zelenina a ovoce a maso a uzeniny. Nejvíce roste zájem o bio ovoce a zeleninu, který se za šest let zvýšil o pětinu. Za nejčastější místo nákupu biopotravin označilo více než 60 procent dotazovaných trhy.

Jako hlavní bariéru pro větší nakupování biopotravin označili respondenti příliš vysokou cenu. Uvedly to tři čtvrtiny z nich. Přestože existují výjimky, je podle průzkumů rozdíl mezi cenou běžných potravin a biovýrobků desítek a stovek procent.

Lidé v dotaznících kriticky hodnotili také omezený sortiment a nedostupnost prodejen s bioprodukty. Řada z těch, kteří biopotraviny vůbec nekupují, tak činí proto, že nevnímá rozdíl mezi bio a klasicky vyráběnými produkty, anebo chápe označení bio pouze za marketingový trik.

Znalost evropského loga pro biopotravin vzrostla od roku 2010 z devíti procent na 24 procent. Znalost národního loga se ve stejném období zvýšila z 54 procent na takřka tři čtvrtiny tuzemské populace.

Registrovaných výrobců biopotravin přibylo

V Česku od začátku roku přibylo registrovaných výrobců biopotravin o pět procent na 518. Naopak mírně ubylo ekofarem a snížil se podíl zemědělské půdy obhospodařované dle pravidel ekologického zemědělství z 11,7 na 11,6 procenta. Průzkum provedla společnost Median v první polovině září na vybraném vzorku 630 osob starších 18 let.

Registrovaných výrobců biopotravin od začátku roku do konce letošního srpna přibylo zhruba o pět procent na 518. Trh s biopotravinami v České republice v roce 2012 meziročně vzrostl o 6,7 procenta, lidé za ně utratili 1,78 miliardy korun. Každý obyvatel země za biopotraviny dal v průměru téměř 200 korun za rok. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. Čísla za loňský rok zatím nejsou k dispozici.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info