Sládci si mnou ruce. Pivovary rostou a zájem o pivo neklesá
06.10.2014 | Denik.cz
Letošní úroda chmele je srovnatelná s loňskem. Chmelu je sice víc, ale neobsahuje tolik alfa hořkých kyselin.
„Letošní rok je srovnatelný se sezónou 2013. Stále stagnuje prodej piva v restauračních zařízeních a naopak roste poptávka po lahvovém pivu," říká mluvčí Pivovaru Svijany Petra Winklerová.
Na vesměs pozitivní čísla ale poukazují i další pivovary, například Klášter. Ten je součástí Lobkowicz Group, čtvrté největší české pivovarské skupiny, která sdružuje sedm regionálních podniků. V první polovině letošního roku zaznamenala díky svým vlajkovým lodím – značkám Lobkowitz a Klášter – růst zisku o víc než 30 procent.
Pivovar Rohozec, jenž je stejně jako Svijany součástí skupiny LIF, je rovněž na vzestupu. Začátkem podzimu rázně vstoupil na slovenský trh, od kterého si slibuje mnohé.
Přestože chmelu, suroviny, která uděluje pivu jeho nezaměnitelnou hořkost, se letos urodilo víc než vloni, jeho palice obsahují méně alfa hořkých kyselin, které jsou pro pivovarníky nejdůležitější. Ve výsledku je tak výnos důležité esence takřka stejný jako před rokem. Dramatické změny cen tedy očekávat nemusíme.
Ve všech oslovených pivovarech proběhly či probíhají v poslední době dalekosáhlé změny. Ty dokládají, že pivovarnictví v regionu vzkvétá. Největší zaznamenal Pivovar Rohozec.
Co je v pivovarech v regionu nového?
„Kromě toho, že jsme generálním způsobem zvelebili areál pivovaru, jsme v minulých letech zásadně inovovali také technické vybavení varny, sklepů i spilky. V moderních podmínkách ale nadále vaříme tradiční pivo tradiční technologií, vysvětluje ředitel Rohozce František Jungmann.
Investice ve výši desítek milionů korun putovala ve Svijanech do vybavení nové lahvovny. Tu nyní každou hodinu opouští 25 tisíc naplněných lahví. „Do pivovaru investujeme každý rok téměř celý zisk tak, aby i při stále se zvyšujícím objemu výroby bylo naše pivo stále stejné," říká mluvčí Winklerová.
Provoz šesti nových nerezových přetlačných tanků, jež slouží jako zásobníky již hotového piva pro následné stáčení do sudů a lahví spustil v roce 2011 Pivovar Klášter. Díky nim mohl zvýšit kvalitu svého nepasterizovaného piva. Vedle toho letos také dokončil modernizaci kotelny.
O novinkách, které pivovary tradičně připravují na konec roku a vánoční svátky, se v tuto chvíli ještě nikdo nechce rozšiřovat. Kvůli konkurenčnímu boji.
Rohozec už letos rozšířil svůj sortiment o světlou jedenáctku Rohozec Y, Svijany o jubilejní prémiový světlý ležák 450 k letošnímu 450. výročí a zajímavou novinku připravil i Klášter.
Restaurace Skála, kterou byste našli ve skalním masivu pod klášterským pivovarem, byla nově otevřena a nabízí nyní také teplou kuchyni. Do budoucna se připravuje rozšíření restaurace o hotel s wellness centrem a pivními lázněmi.
Co se týče obliby, všechny oslovené pivovary se shodují, že nejoblíbenějším pivem jsou mezi českými konzumenty tradiční ležáky, světlá jedenáctka je královnou chuti.
Daří se i malým rodinným pivovarům
Na nízký zájem pivařů si ale nemohou stěžovat ani malé pivovary rodinného typu. Jeden takový funguje také v Ujkovicích na Mladoboleslavsku a nese půvabný název Slepý Krtek.
„ Letošní rok se pro nás zcela změnil. Máme přírůstek do rodiny, a protože se držíme norského modelu a dělíme se o domácnost, tak samozřejmě uvařím piva mnohem méně. Dokonce nemáme ani tak oblíbené dny otevřených dveří, čímž jme zklamali řadu návštěvníků," konstatuje majitel pivovaru Marek Havlas. Z jeho slov je patrné, že malé pivovary trápí na rozdíl od velkých podniků úroda a marketingová strategie až v druhé řadě.
Prosperující pivovárek je důkazem toho, že příznivci piva s chutí rádi experimentují. Přesto si podle slov majitele malé pivovary s těmi velkými do zelí nelezou.
„Je to zcela odlišný svět, vzájemně si nekonkurujeme, protože máme zcela odlišné zákazníky. Naše kapacita je asi desettisíckrát nižší, takže pro ně nejsme žádná hrozba," komentuje Havlas.
Jeho pivovar vyrábí spodně kvašené ležáky a speciály, které dodává do specializovaných pivnic v Praze a Brně.Pivovarníci se shodují, že zájem Čechů o nejtradičnější z tradičních nápojů neklesá. Česká republika si tak své celosvětové prvenství pravděpodobně nadále udrží.
Autor: Martin Weiss

Tweet



