Pěstitelské pálenice odhadují velmi dobrou sezonu, lepší než loni

Pěstitelské pálenice odhadují velmi dobrou sezonu. Výroba od července do konce června příštího roku by se měla pohybovat mezi 6,5 milionu až sedmi miliony litrů stoprocentní kořalky z ovoce, což by bylo meziročně o 13 procent více. Vzhledem k nadúrodě jablek a významným lokálním propadům dalšího ovoce vozí lidé z 80 procent jablka, hlavně v Čechách. V minulých letech se podíl jablkovice pohyboval mezi 50 až 60 procenty. Nevýhodou letošní sklizně bude také nízká výtěžnost ovoce. Destilát je ale dobrý, řekl dnes ČTK prezident Unie destilatérů ČR Václav Šitner.

"Úroda bude jedna z nejlepších, ale každý okres je na tom jinak. Z pohledu jablek bude sezona úspěšná," uvedl. Jablkovice ale není mezi lidmi tak oblíbená jako jiné pálenky. Následovat budou švestky, které se urodily jen někde, dále hrušky, třešně a višně, jejichž úroda byla dobrá, a na posledním místě meruňky. "Jsou oblasti, kde ovoce chybí. Morava vyhořela ve švestkách i meruňkách," řekl. Uherskohradišťsko, kde se pěstuje nejvíce švestek, je letos nemá.

"Ale tenhle rok je špatný na kvalitu ovoce. Hrozně začínají hnít jablka i švestky, protože ovoce nemá cukr, který konzervuje. V srpnu pršelo a švestky nabraly vodu a neměly kdy dozrát," uvedl. Vzhledem k plísním se musí ovoce velmi pečlivě kontrolovat.

V ČR je nyní téměř 590 pálenic. Každým rokem jich přibývá pět až deset. Nové budují bohatší lidé spolu s minipivovary. Rozvoj předpokládá Šitner i nadále. Pěstitelé se ale vracejí jen tam, kde jim zaručí kvalitu. Pálenice vlastní většinou rodiny. Nekalkulují si mzdy, energie a neplatí si lidi, a tak to nějak vychází, řekl Šitner.

"Letos pálím jablka a švestky. Hrušek bude málo," uvedl Jindřich Pohanka z Polánky u Kasejovic na Plzeňsku. Kvalita není moc valná, protože nebylo slunce. "Třeba švestky jsou málo sladké a musí se to dohánět kvantitou," řekl. Má asi 380 zakázek s průměrně 100 kilogramy ovoce na jednu. Z něj vyrobí pět litrů kořalky.

"Je to otročina od rána do večera. Už bych do toho nikdy nešel. Trpí tím celá rodina. Nemohu na dovolenou, nedostanu se na žádný výlet. Když se hnu z baráku, už volají lidi, že vezou ovoce anebo si jedou pro kořalku," řekl Pohanka. Podle něj zájem o kvalitní kořalku roste také díky tomu, že se v seriálech stále častěji objevuje skrytá reklama na domácí pálenku. Pálit chodí jen lidé středního věku a důchodci.

Autor: ČTK

www.ctk.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info