Chipsy s ústřicemi, bez tuku, z řas. Trh roste, proto experimentuje

Trh s chipsy zaznamenává v Evropě na rozdíl od jiných potravin trvalý růst. I proto se objevují stále nové příchutě. Na Mezinárodním salonu potravin v Paříži se dalo narazit na chipsy s příchutí ústřic, chipsy z mořských řas nebo z kokosových ořechů s příchutí wasabi či kaki.

Americká společnost Danielle Market nabízí chipsy, u nichž zaručuje nulový obsah tuku. Jejím stěžejním produktem jsou chipsy z kokosového ořechu s příchutí barbecue nebo wasabi. Suroviny jsou zbaveny vody a připravovány v peci, nikoli smažením, vysvětlila zástupkyně společnosti na salonu v Paříži.

Zdravé chroustání leží rovněž na srdci asijským výrobcům. Chipsy z Thajska si tak v sobě zachovaly celé kusy ovoce či zeleniny, jahod, brokolice, koleček banánů nebo kousků manga, které v ústech překvapivě křoupají.

Jihokorejci na salonu představili chipsy a koláč Tatin se svým národním ovocem kaki. Francouzi by mohli tento recept převzít a doplnit si ho sýrem, navrhovali. Jihokorejská firma HoSan, podobně jako další společnosti z této země, vyrábí chipsy z mořských řas.

„Pro Korejce to je spíše národní potravina, která se pojídá připravena s rýží. Avšak v Evropě ji nabízíme jako snack, který se může přikusovat k pivu,“ uvedl Andy Lim, který má na starosti export.

Ve Francii sázejí na tyto nové tendence dvě firmy. Bretonský podnik Bret’s zdůrazňuje přirozené aroma, s co nejtransparentnější škálou ingrediencí, bez přídavku glutamanu sodného čili glutasolu, který zdůrazňuje chuť, či umělého sladidla aspartamu, vysvětluje šéf marketingu firmy Olivier Sallé.

U Bret’s se výzkumu těchto novinek věnuje dvanáct lidí, kteří ročně vyhodnotí 300 různých příchutí. K bestsellerům patří chipsy s příchutí kozího sýra s papričkami Espelette, typickým produktem francouzského Baskicka. Kilogram těchto chipsů stojí kolem deseti eur (asi 270 Kč), zatímco obyčejné chipsy pět až sedm eur (135 až 190 Kč).

Malý podnik Sibell z jihofrancouzského Aubagne jde ještě dále a vyrábí chipsy s příchutí husích jater, uzeného lososa či ústřic. Ceny se pohybují nad 20 eury (540 Kč) za kilogram.

„Tyto výrobky jsou výsledkem našeho výzkumu a vývoje, ale nemohou se stát produkty široké spotřeby, jako jsou klasické chipsy,“ uvádí Bernard Boutboul. „Diverzifikace těchto produktů, jako jsou chipsy z různé zeleniny, je zajímavou tendencí. Ale jakmile je začneme vyrábět masově, nemáme úspěch,“ zdůrazňuje.

Je skutečností, že tyto inovace často mívají jen jepičí život a většina z nich se v obchodech objevuje pouze rok, připomíná Xavier Terlet, prezident firmy XTC zaměřující se na potravinářské inovace.

Autoři:kot,ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info