Prodej sektů letos mírně roste, daří se hlavně domácím značkám

Prodej sektů a šampaňského letos mírně roste, daří se především domácím značkám. Dovážené značky představují necelých 14 procent prodejů a jejich prodej spíše stagnuje. Vyplývá to z údajů, které poskytla společnost Nielsen. Růst zájmu o šumivá vína potvrzují obchodníci a největší výrobce Bohemia Sekt. Závěr roku, především oslavy Silvestra, představují pro prodej sektů tradičně vrchol.

Od loňského prosince do letošního listopadu vzrostlo prodané množství sektů a šampaňského v maloobchodní síti o 2,4 procenta na téměř sedm milionů litrů. Tržby prodejců za tuto kategorii vzrostly o 4,5 procenta a přesáhly miliardu Kč. Naopak u perlivých vín a šumivých nápojů prodané množství kleslo o více než devět procent, tržby za ně klesly o 3,5 procenta.

„Prodeje šumivých vín se meziročně zvedají o několik procent, v případě sektů je to v řádu desítek procent," řekla mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková. Svátky na konci roku mají na prodeje šumivých vín a sektů zásadní vliv, během prosince prodej vzroste až o třetinu. „Lídrem trhu v kategorii šumivých vín je již tradičně Bohemia Sekt. "Mezi šampaňským dominuje Möet Chandon spolu s těmi nejlevnějšími značkami na trhu," dodala.

Podle mluvčí hypermarketů Globus Pavly Hobíkové v prosinci rostou prodeje těchto nápojů několikanásobně proti zbytku roku. Nejvíce zákazníci Globusu kupují sekty kategorie demi-sec. Mírně podle mluvčí roste prodej pravého šampaňského.

Sekt lze pít během celého roku

„Meziroční porovnání prodejů sektů a champagne vykazuje velmi srovnatelná čísla, což v současné době, kde je způsobů nákupu hned několik; internet, specializované vinotéky, přímo u výrobce, považujem za úspěch," řekla Hobíková. Především kvůli ceně dává stále výrazně více zákazníků přednost sektu před pravým šampaňským.

Podle hlavního sommeliera Národního vinařského centra Marka Babisze pijí lidé v Česku sekt či šampaňské kromě oslav závěru roku zejména při slavnostních příležitostech, jako jsou oslavy narozenin či promoce.

„Myslím si, že je to škoda, protože sekt lze pít během celého roku, tak jako tiché víno," řekl Babisz. Kvalita domácích sektů je podle něj srovnatelná se zahraničními. „Technologicky jsou naše sekty podobné sektům ze Slovenska, Rakouska či Německa, a tady je kvalita našich sektů vysoká," dodal.

Vyšší náročnost zákazníků

Největší výrobce vína a sektů v zemi, skupina Bohemia Sekt, čeká letos nejlepší prodeje od roku 2009, kdy se začaly projevovat dopady ekonomické krize. Za leden až listopad firma prodala meziročně o šest procent více sektů. Za celý loňský rok to bylo 9,5 milionu láhví. Klíčový je ale poslední měsíc v roce, kdy se jich prodá téměř třetina, řekl ředitel skupiny Ondřej Beránek.

Kvalita domácích šumivých vín se v posledních letech zlepšila, míní Babisz. Důvodem je podle něj vyšší náročnost zákazníků. Výroba tak již není doménou jen velkých firem, které se na jejich produkci specializují, ale do své nabídky je zařazují také tradiční vinaři.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info