McDonald’s se snaží přilákat ty, kteří se za slabost pro hamburgery stydí

  • * Místo jasně zářivého loga nyní svítí na balíčku řetězce McDonald's jen obrázek hamburgeru.
  • * Firma doufá, že anonymizací naláká více zákazníků.
  • * V listopadu řetězci klesly prodeje meziročně o 4,6 procenta.

Potkat na pittsburghské Euclid Avenue někoho s bílým balíčkem a colou v ruce není nic výjimečného. Ale zatímco ještě před třemi týdny z papíru svítilo mezi jiným i jasné červeno-žluté logo McDonald's, dnes zhruba polovina zákazníků, kteří si jídlo berou s sebou, opouští místní pobočku největšího fastfoodového řetězce s objednávkou zabalenou do pytlíku ozdobeného pouze anonymním hamburgerem.

McDonald's se snaží přilákat zákazníky na nové obaly, které jim umožňují jejich slabost pro rychlé občerstvení skrýt.

Společnost doufá, že se jí novou kampaní podaří přilákat především mladší zákazníky a vzpamatuje se z propadu příjmů. V listopadu totiž McDonald's zaznamenal největší meziroční propad tržeb za posledních 14 let, prodeje klesly o 4,6 procenta.

Nově papírový obal odkazuje k franšízovému řetězci jen z jedné strany, kde dominuje slogan „I'm lovin' it” doplněný o nenápadné žluté oblouky. Ti, kteří se se svou láskou k McDonald's nechtějí chlubit, tak mají možnost balíček otočit na stranu, jež restauraci, která objednávku připravila, tají.

„Není to špatný nápad, nikdo nestojí o to, aby lidé přemýšleli o jeho hladině cholesterolu nebo si představovali, kolik kilogramů asi bude vážit za 10 let, protože jej uvidí s balíčkem jídla od McDonald's,” reaguje na objednávku v novém obalu návštěvnice pittsburghské pobočky McDonald's Janette Howardová.

„Na druhou stranu, na pytlíku je pořád obrázek hamburgeru, takže sice nepřiznám, že jdu z McDonald's, ale iluze o výživové hodnotě mého oběda si asi nikdo z kolemjdoucích dělat nebude,” směje se 29letá Američanka, která se ve fastfoodech stravuje spíš výjimečně.

Problém je v jídle, ne v obalu

Jestli ale změna obalu bude opravdu tím, co přiláká zákazníky na Big Mac nebo Chicken McNuggets, zatím není jasné. „Popravdě je mi to jedno, copak někdo z nás jí obaly? Podle mě je problém spíš v jídle, ne v tom, jak jej zabalí,” myslí si o novém designu návštěvník Mark Dong.

Ani Howardová si nemyslí, že by ji změna obalu přiměla navštěvovat McDonald's častěji. „Jednou za čas dostanu chuť na něco nezdravého, tak si ten hamburger prostě koupím. Nicneříkající obal z něj neudělá jídlo, které bych chtěla jíst každý den,” míní Howardová.

Růst fastfoodového giganta se zpomalil už v roce 2013, kdy se počet restaurací McDonald's navýšil jen o 121 v celých Spojených státech. K zvýšení zisků by tak společnost potřebovala navýšit množství prodaných porcí v každé ze svých restaurací, ty však bojují s čím dál silnější konkurencí ze strany jiných řetězců. Boom dnes navíc zaznamenávají řetězce, které se specializují na zdravější pokrmy, jako například Chipotle Mexican Grill.

Když však McDonald's zařadil do menu také několik druhů salátů, zeleninové položky způsobily navýšení tržeb společnosti jen o dvě až tři procenta. Především proto, že do McDonald's zákazníci chodí právě na hamburgery, a nikoliv na saláty.

Společnost nejen v reakci na ztráty také redukuje menu. Podle Mika Andrese, prezidenta řetězce pro Spojené státy, se během posledních 10 let nabídka rozšířila přibližně o 100 položek, které menu činí nepřehledným.

S novým rokem tak ze světelných tabulí zmizel například Bacon Cheddar McChicken nebo Quarter Pounder with Cheese spolu s dalšími šesti položkami. Místo toho chce McDonald's nabídnout zákazníkům možnost vytvořit si vlastní sendvič na přání.

McDonald's je s více než 14 tisíci restauracemi druhým nejrozšířenějším řetězcem rychlého občerstvení ve Spojených státech (na prvním místě je Subway s necelými 25 tisíci provozoven, avšak co do zisku vede McDonald's). Odvětví rychlého občerstvení ročně americké ekonomice vydělá více než 170 miliard dolarů (4,1 bilionu korun).

Autorka je spolupracovnicí HN v USA.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info