Vědci z ČZU zpracovali model, který chtějí kupovat lesnické firmy

Vědci z České zemědělské univerzity v Praze ve vědeckém časopise Tree Genetics & Genomes představili matematický model pro optimální výsadbu semenných sadů. Ty slouží k zajištění geneticky kvalitního osiva pro obnovu lesů, přičemž zásadní roli hraje rozmístění jednotlivých stromů v sadu. O univerzálně platný model mají zájem tuzemské i zahraniční lesnické firmy, řekl ČTK vedoucí řešitelského týmu Milan Lstibůrek.

Stromy v semenném sadu jsou vegetativní kopie rodičovských stromů z lesa, které mají vlastnosti dobře využitelné v lesním hospodářství. Rozmístění jednotlivých roubovanců, tedy klonů, je důležité pro zachování kvality semen. Například vedle sebe nemohou stát klony pocházející z jednoho stromu.

Na začátku výzkumu byla Lstibůrkova půlroční stáž v Kanadě, kde se při debatách s tamními odborníky dozvěděl, že by pro vyšší efektivitu potřebovali nové metodické vodítko pro výsadbu semenných sadů. "To stávající bylo ze 60. a 70. let, od té doby to nikdo příliš neřešil," řekl Lstibůrek.

Základní návrh publikoval ještě v Kanadě a před rokem a půl začal s kolegy s katedry genetiky a fyziologie lesních dřevin Fakulty lesnické a dřevařské ČZU pracovat na rozšíření algoritmu. "Výjimečné je to v tom, že se jedná o globální optimalizaci pro všechny stromy najednou. Proto je to lepší než ostatní schémata," řekl.

Objev jeho týmu může mít velké komerční využití, velký zájem podle Lstibůrka mají nejen české, ale i zahraniční lesnické firmy. "Výhodou je, že je to dotažené do softwarové podoby. Stačí doplnit jen vstupní parametry a jakákoliv firma to může využít pro založení svého semenného sadu," doplnil.

Práce na tomto modelu budou pokračovat a vedle toho má Lstibůrkův tým i celou řadu dalších aktivit. "Nyní mimo jiné dokončujeme výzkum zaměřený na koncepci šlechtění lesních dřevin," dodal.

Autor: ČTK