Obchodní řetězce se více snaží zkrátit cesty ovoce a zeleniny do obchodů

Obchodní řetězce se v poslední době více snaží zkracovat cesty ovoce a zeleniny do obchodů, a to jak od českých pěstitelů, tak i ze zahraničí. Důvodem je úspora nákladů a zachování čerstvosti. Někteří obchodníci také více využívají přímé dovozy ze zahraničí, bez importéra, jehož využití prodlouží cestu plodů na regály o jeden až dva dny. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci.

"Naším cílem je dopravovat k nám maximum sortimentu napřímo, tedy bez účasti importéra. Do letošního léta plánujeme zvýšit dodávky ze zahraničí napřímo až o 50 procent," uvedla mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. Donedávna byly cesty ovoce a zeleniny do regálů dlouhé několik dní, například rajčata nebo jahody v zimě putovaly z Itálie dva dny, ze Španělska i o den déle.

Globus letos začal víc dovážet plody od pěstitelů sám. Úspora času při přepravě je pak podle řetězce třetinová. "U vybraných produktů lze zboží dopravit přímo od pěstitele, což je zkrácení času dodávky o 33 procent. Pozitivní dopad je jasně vidět na snížených odpisech a především zákazník má nepřetržitě čerstvé zboží," dodala Hobíková.

Vlastními importy pořizuje nyní Globus 20 procent celkového sortimentu ovoce a zeleniny. Supermarkety Billa v případě dovozů ze zahraničí v drtivé většině nakupují ovoce a zeleninu napřímo, bez importérů.

Holandský model

Obchody Albert zhruba před rokem převzaly holandský model, kdy spolupracují s partnerem specializovaným na segment ovoce a zeleniny. "Ten nás spojuje s pěstiteli co možná nejkratší cestou, aby se jejich produkty dostaly do našich obchodů co možná nejčerstvější. Jsou v úzkém kontaktu a plánují přesně načasované a detailně připravené dodávky založené na našich objednávkách," uvedla Dagmar Krausová ze společnosti Ahold.Firma také přistoupila k předělání úseků ovoce a zeleniny. Albert tak upustil od nabídky zboží z tradičních plastových bedýnek a nahradil je nižšími pulty s dřevěným designem. Velikost jednotlivých pultů je menší. "Vzhledem k tomu, že ovoce a zelenina je zboží velmi citlivé na manipulaci a velmi snadno dochází k jeho poškození, eliminujeme touto cestou zmíněné riziko a zákazník tak má možnost přehlednějšího výběru," dodala Krausová.

Běžně je praxe při dovozu ovoce a zeleniny taková, že cesta zboží na pulty trvá tři dny. První den je poslána objednávka na dodavatele, druhý den se uskuteční závoz do logistického centra a třetí den ráno jde zboží do obchodu. Prostředníkem v celém řetězci bývá importér, jehož využití prodlouží cestu plodů na regály o jednu až dvě překládky, což znamená jeden až dva dny, uvádí Globus.

U domácích pěstitelů uvádí obchodníci přepravní časy v řádu hodin. "U lokálních produktů jsou závozy na prodejny realizovány často ještě tentýž den, nejpozději do 24 hodin," uvádí mluvčí supermarketů Billa Lucie Borovičková.

"Domácí produkty typu jahody, maliny, brambory, jablka se objeví na pultech našich prodejen již do 24 hodin po sklizni," dodává k situaci během letních měsíců Dagmar Krausová.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info