Prodej fairtradových výrobků v Česku stoupl o 17 procent

Čeští zákazníci utratili v roce 2014 celkem 203 milionů korun za výrobky se známkou FAIRTRADE. Maloobchodní obrat se oproti roku 2013 opět zvýšil, a sice o 17 procent. 

 S rostoucí spotřebou tak lidé stále více podporují drobné zemědělce a pracovníky z rozvojových zemí. Oceňuje to i Fortin Bley, pěstitel kakaa z Pobřeží slonoviny, který přijel do Česka v rámci Týdne pro fair trade.

Nejprodávanějším fairtradovým produktem je již několik let po sobě káva. Vloni se jí prodalo 190 tun v hodnotě 138 milionů korun. Z celkového maloobchodního obratu s fairtradovými produkty tvoří 68 %.

Pomyslnou trojici „top“ produktů doplňují produkty z fairtradové bavlny, kterým patří 16 %, což přestavuje 32 mil. Kč, a čaj se 7 %, za který spotřebitelé vynaložili téměř 14 mil. Kč. 

„Čísla za rok 2014 jsou pro nás dobrým signálem, říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „Bylo logické, že strmý nárůst z roku 2013, kdy jsme zaznamenali 80 % zvýšení obratu, nebude možné udržet. Pozvolný nárůst ve výši 17 % oproti roku 2013 je pro nás pozitivním signálem, že spotřebitelé mají o fairtradové produkty stále zájem a především, že nabídka obchodníků se postupně zvyšuje.“

Kde lze v Česku koupit fairtradové výrobky?

Fairtradové výrobky lze v Česku koupit v řetězcích (Starbucks, Tchibo, Kaufland, Marks&Spencer, DM drogerie či Tesco), v nezávislých specializovaných obchodech (např. Obchod NaZemi, obchod Fair&Bio, Fair trade Centrum, obchody zdravé výživy) či v e-shopech (např. Miko káva, Fairmade). V Česku existují také tři pražírny fairtradové kávy: Mamacoffee, Volkafe a Fair&Bio. 

V nárůstu obratu se odráží jak zájem o fairtradové produkty na straně českého spotřebitele, tak samozřejmě zvyšující se nabídka jednotlivých obchodníků.  Dle loňského výzkumu Institutu evaluací a sociálních analýz INESAN zná v ČR 26 % spotřebitelů známku FAIRTRADE a 52 % lidí se setkalo s pojmem fair trade obecně. Tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům ze zemí globálního Jihu.

Organizace Fairtrade Česko a Slovensko má poprvé k dispozici i výsledky maloobchodních obratů na Slovensku. V roce 2014 dosáhly prodeje produktů se známkou FAIRTRADE na Slovensku 31 mil Kč.

Hana Chorváthová vysvětluje dopad prodeje fairtradových produktů na našem trhu na organizace pěstitelů:  

„Pouze díky nákupu certifikované fairtradové kávy, které se prodalo 190 tun, Češi vloni zaplatili více než 2 mil Kč pěstitelům ve formě tzv. sociálního příplatku. Tato část ceny kávy slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využitíi rozhodují sami pěstitelé na základě rozhodování ve svých organizacích.“

Sociální příplatek je pro naše pěstitele jako příliv kyslíku. Díky němu můžeme zlepšovat životní prostředí, stavět školy pro naše děti, zajišťovat jim přístup k pitné vodě, zřizovat kliniky nebo porodnice. Fairtradová prémie nám zajišťuje důstojné životní podmínky,“ uvádí Fortin Bley, který je také předsedou organizace Cocoa Network Fairtrade Africa, která sdružuje všechny fairtradové pěstitele kakaa.

Na význam zvyšování nabídky čokolády např. s certifikací Fairtrade nedávno upozornila evropská zpráva Cocoa Barometer, podle které jsou nejvíce ohroženi chudobou pěstitelé kakaa v Západní Africe. V tomto regionu se ho produkuje nejvíce na světě, ale lidé si vydělají jen 13 kč denně, což je hluboko pod hranicí chudoby (cca 50 Kč/den).

V sobotu 9. května, v den Světového dne pro fair trade, proběhne již pátý ročník Férové snídaně NaZemi. Piknikový happening má každoročně za cíl podpořit fairtradové a lokální pěstitele. Letos akce proběhne na více než 120 místech v ČR. Více informací naleznete na www.ferovasnidane.cz.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info